Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Skyttekungen

Motorproblem KAD 42

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt min första båt, en Tollare Concord 900, Jättnöjd med allt förrutom att motorn har börjat strejka, och jag kan verkligen inget om motorer Skäms

Jag har en Kad 42 och felet som kommit beter sig som följer.

När man varvar upp den så vid 2500 varv så tappar den kraft och går ner i varv, sen varvar den upp igen och går ner, om jag har tur kommer jag upp i 3200 varv vid fullgas, den skall väl upp till närmare 4000? men när jag väl har fått upp den runt 3000 så går den helt ok.

Sen när motorn har körts varm så är den svårstartad och ngr ggr har motorn lagt av när man lägger in växeln.

Den rycker inget särskilt så luftfiltret kan det väl inte vara? Snarare ngt med bränsletillförseln.

Tacksam för tips vad jag kan kolla själv innan jag ringer ut ngn pentagubbe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla dina bränslefilter. Kolla även så att det inte bubblar i dina vattenaskiljare när du gasar. Då suger den luft någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett filter med en genomskinlig behållare under- sitter någonstans på bränsleledningen till motorn-

- tror inte det sitter som standard på alla installationer.

 

 

Roger



Senast ändrad av PCP-Roger | 11 augusti 2009 | 10:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då vet jag vilket det är, det är alltså det förbränslefiltret ni menar? i sprängskissen heter det bränslerenare, och den har en avtappningskran.

 

Tack för svar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt och rengjort förfilterbehållaren, det var sjukt mycket slajm o skit i behållaren. Tog den på en åktur, men ingen förbättring. Åkte ut o tanka, sen när vi skulle åka därifrån så starta den inte alls, lufta den och höll på, fick till slut igång den och åkte till min hemmahamn.

Nästa steg är väl att byta finfiltret (fattar inte varför jag inte köpte ett sånt med en gång!)? Jag tänker byta luftfiltret när jag ändå håller på.

Sen tycker jag att jag gjort det jag kan, vad kan det vara annars? Tacksam för tips :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har slem i förfiltret kanske du även ska kolla att det inte är bakterie tillväxt i tanken, för då är problemet omedelbart tillbaks igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du hade så mycket skit i förfiltret är det möjligt att det finns ytterligare dynga i tanken. I så fall är risken stor att förfiltret sätter igen igen Gladganska omgående. Du bör nog kolla innehållet i tanken och eventuellt överväga en rengöring.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med skit i tanken verkar för eller senare drabba alla dieselstånkare...alla verkar prata om detta otroligt vanliga fenomen.., hur fasen undviker man detta. Spola tanken varje år är ju lite småbökigt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte båten i juli, och jag tanka den nästa omgående o slängde i sånt medel som skall ta bort o hämma tillväxten. Men jag har köpt ett förfilter till o kommer byta det igen inom kort. men det är konstigt att det inte blev så stor skillnad idag iallafall. Tror ni det kan vara finfiltret oxå? Jag blåste i slangen till tanken så inte det hade slemmat igen o det verkade bra.

Hur går en tankrengöring till, vem gör sånt? kan man göra det när den är i sjön.

Sen märkte jag en annan grej idag, båten är köpt på andra sidan och är tydligen inte bottenmålad med rätt färg. Den är ändå 9 lager epoxybehandlad iår, men idag såg jag att det satt 20-30 cm sjögräs på hela båten inkl. drev o propeller. det gör ju garanterat avspegling i att den inte varvar. men knappast att den dör och inte startar ibland. Får skrubba den så gott det går imorgon, och hoppa i och rengöra drev/prop. Brrr...Kallt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så att det inte är kompressorn som spökar den skall gå in vid 1750 varv och när den har gjort sitt så går turbon in och tar över.

Jag har en Kad 32 som löser ut säkringen när kompressorn har gott ett tag på 2000 varv men kör jag på fult med turbon så klarar jag mig utan att säkringen löser. Det finns ett känsligt varvtal som gör att kompressorn går i och ur innebär att det blir ett varvtal som pendlar 400 - 500 varv.

Går säkringen så tappar den kraft mycket pga kompressorn inte går, säkringen sitter på styrboxen som går lätt att trycka in. Jag kommer att byta lindningen till min kompressor i vinter

 

Hoppas att det går bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt finfilter och luftfilter oxå, och skrapat bort sjögräs o snäckor där jag kom åt. Tog den på en sväng, gick hyffsat, men det kan ju bero på att det finns mer skit under båten. Men när vi stoppa den och skulle köra iväg efter en halvtimma så var det samma skit, svårstartad och när jag lägger in växeln dör den. så gjorde den 7 gånger sen funka det. när den väl fungerar så kan jag köra hur som helst. fick tom hjälpa en segelbåt som gick på grund.

Kompressorn o turbon går bra förövrigt.

Nu har jag gjort allt som jag kan, får ta dit en penta gubbe som får kolla.

Är det ngn som har haft liknande problem? som kan komma med tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...