Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Skaven

Pulpitstag på Sea Ray 225

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Sea Ray 225 weekender. Upplever att det är ganska jobbigt att hoppa iland med ett pulpitstag som är helt i fören som är ganska vanligt på amerikanska båtar om jag förstått .Jag skulle vilja öppna upp pulpitstaget så det blir lättare att hoppa iland.

Någon annan båtägare med liknande problem som har lösts genom att kapa och svetsa ihop pulpitstaget.

idéer och uppslag eller bilder emottages.

Cool  Hälsningar janne

post-10010133-1394236057,4133_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en bra lösning om man vill fortsätta att ha pulpiten stängd, någon som har erfarenhet av denna lösning? Priset är lite väl dyrt kanske men det klart det kostar på om man ska kapa svetsa kroma och fixa....

 

Men toppen om det finns någon som kan ge referens på denna lösning eller om det finns likvärdiga produkter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade monteringsanvisningen röret måste vara rakt på en sträcka på ca 15 cm där den ska monteras. Ska kolla på min pulpit imorgon om den är rak på en sådan lång sträcka.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En nackdel jag kan tänka mig med ovanstående lösning är att du inte har något att hålla i när du ska gå upp på båten. Oftast drar man sig upp mer eller mindre genom att hålla i pulpiten. Ligger man alltid på brygga/berg som är högre än båten så funkar den ju bra.

Bygg om pulpiten i stället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gjorde jag.. Kontaktade en svetsare för rostfritt .. kapade den stängda pulpiten och lät honom göra detta,  bocka och svetsa i Rostfritt.. .. Det jobbigaste var att bygga om så att landtärnorna kom på styr och babords sida. fick riva inredning och dra kabel.. Förut satt en kombilandtärna på pulpiten i fören..

se profilbilden före och denna bifogade från efter arbetet.

Ett tack till Jeff!



Senast ändrad av Fyrtel | 11 augusti 2009 | 12:58

post-28196-1394236057,9754_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...