Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Alf_Von_Sil

Stena Line krockade nästan med segelbåt?

Rekommendera Poster

Tur att det gick bra, men lägger man sig verkligen mitt i en farled?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5620352.ab

Modig och snäll motorbåt som försöker putta bort segelbåten. Så skönt att se gemenskapen på vattnet. Hoppas det alltid förblir så för evigt! Motorbåten borde få diplom!

Ta hand om er och glöm inte att hälsa!

mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja där håller jag med!! Att finna sig, och försöka att putta undan segelbåten, Heder åt kapten på motorbåten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte han tänkte alls.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lämnade nog hjärnan i handsfacket när han parkerade bilen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite udda ställe att parkera på måste jag ju säga. Farleder i den storleken känns som man gärna undviker att stanna upp i. Måste ju missuppfattat vart han var eller nått...

Stod i artikeln att många småbåtar uppehöll sig i farleden. Tycker det känns som lite dålig koll från arrangörer och myndigheter som lät dem ligga där överhuvudtaget då det känns som en uppenbar säkerhetsrisk.

Djärvt av han i motorbåten att våga sig fram och även tänka så pass klart skapligt fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med anledning av;

Westfjord26 skrev:
Strongt jobbat, men hur tänkte kaptenen på segelbåten?

 

Man är väl knappast kapten om man för befälet på en midre båt tex nämnda segelbåt. en kapten har väl betydligt högre nautisk kompetens - eller?

 

tommy

på sin höjd skeppare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen: Någon måste ju föra befälet? Annars finns det väl ingen som kan ta ansvaret om något händer? Vad är han om inte kapten tro?

I mitt hem är jag titulerad slav. Men på båten är jag kung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte riktig samma sak men vill ändå bertätta om en mindre segelkatamaran som i lördags utanför waxholm/stockholm som kryssade sej fram genom trånga stegesund och vidare förbi färjeläget mot sthlm och där orsakade irritation hos både yrkestrafiken (som signalerade med 5 signaler) och fritidsbåtar........

Kan tillägga att besättningen bestod av 3 ungdomar utan flytväst och 0 koll på övrig trafik.

Företräde? Javisst!

Gott sjömansskap? Inte ens i närheten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad ska man säga.

Kan meddela att en liknande sak inträffade för något år sedan då jag åkte med Viking Cinderella. På morgonen på väg in i sthlm´ s skärgård. Satt och åt frukost när det började kännas konstigt, färjan började luta lite åt styrbord. Sedan hörde man ett DOOOOO DOOOOO. Alla kikar ut genom fönstret.

Färjan tutade då på en liten segelbåte som befann sig väl nära, eller typ mitt för över.

Kaptenen såg bra nervös ut ja :P

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst nån måste föra befälet ombord. Va befälhavare.

 

Jag tror att kapten - sjökapten - är en yrkesutbildning med en relativt hög nautisk kompetens.

Jag tror också att man för att föra större fartyg måste va sjökapten. På en mindre båt behöver man överhuvudtaget ingen kompetens för att föra, men någon måste ändå va befälhavare ombord. Jag skulle nog hellre kalla den personen skeppare, men det kanske är fel det också, för skeppare är ju också en viss nautisk kompetens.

 

En av mina trognaste besättningsmän är utbildad sjökapten och jobbat  (nästan) ett helt yrkesliv på sjön. Men när vi seglar tex 24-timmars med min båt så är jag befälhavare.

 

Stig H, kan vi få ett klarläggande?

 

tommy

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var själv i Göteborg i helgen. Det var GRYMT mycket båtar ute och åkte, och det såg väldans trångt ut. Yrkestrafik som blandas med söndagsseglare och till på köpet vimlade det av racingbåtar. Jag var glad jag befann mig på kajen och inte ute med båten :)

/thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väldigt rätt Tommy.

Den som för befälet i en fritidsbåt borde rätteligen kallas befälhavare.

Skeppare o kapten är  titlar man läst sig till.

Att bli sjökapten tar tre år på sjöbefälsskola, man har därmed inte rätt att föra något som hélst befäl i handelsflottan, utan man måste genom praktik skaffa sig BEHÖRIGHETEN.

 

Förresten mötte jag dig i lördags, du på nordgående i Sotekanalen.

Du tänkte nog inte vad du mötte.

 



Senast ändrad av StigH | 10 augusti 2009 | 10:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gick sydgående i Sotekanalen på Lördag, var det nog mig du mötte. Min båt är ju rätt udda - så den passar ju rätt bra ihop med skepparn ombord Skrikandes.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar lite på vad man bör göra om kollision faktiskt är oundviklig och man har några sekunder på sig? Alltså strunt i orsaken, ett jättefartyg är på väg att ramma din segelbåt, vad göra?

In i kajutan och kasta sig raklång på durken, är mitt förslag. Man ramlar då iaf inte överbord och dras in i propellrarna och ens båt sjunker nog inte omedelbart, om ens alls. Båten krängs antagligen ned väldigt plötsligt och man riskerar att slås medvetslös av inredningen om man står upp?

Vad tror ni, nåt annat förslag? Kan nog vara bra att ha tänkt på detta innan, ifall det otänkbara faktiskt skulle hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du blickar ut över ett soligt västkusthav, fyllt med flytetyg och evenemang, och är GLAD över att stå på bryggan som kreti och pleti? Märkligt............Tyst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det kan väl inte vara fler båtar av din modell med hemmahamn Kungshamn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller nog med. In i kajutan och låt båten ta smällen. Gäller bara att inte tappa orienteringen så man tar sig ut efteråt när vattnet forsar in.

Jag blev lite förvånad över taktiken att kasta sig i vattnet. Borde vara bättre att stanna i båten?

Fler spekulationer av forumet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror också på att vara kvar ombord, men är nog mera utsatt om man kastar sig i vattnet, frågan är bara hur man verkligen gör/reagerar. Toaen och Stig H, jag menade inte kapten, utan naturligtvis befälhavaren....Foten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade inget illa med min komentar, men ords betydelse förvrängs så ofta att man ibland blir osäker på vad som egentligen menas.

 

Att du menade befälhavaren förstod jag direkt.

 

Å andra sidan både pratar och skriver jag själv  ibland som dom blinda slåss.

 

tommy

som ofta är ute och cycklar - fast jag seglar hellre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja efter att ha sett filmen så kan man ju inte säga mer än att det är sorgligt......sorgliga människor!!! hade till och med varit ännu roligare om de verkligen blivit påkörda och båten sjönk!! Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en samling fyllskallar.

Hur kan dom med att publicera en sådan film?

Jag skulle skämmas ögonen ur mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis min tanke när jag såg filmen-totalt obegripligt att dom tyckte det var roligt??????

 

 

Tungan

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har tom kommenterat de andra kommentarer till derasfilm. De fattar ju ingenting. Deras beteende är faktiskt bra argument för förarintyg.

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade nog varit nyttigt om alla som skall ut på sjön hade stått på komandobryggan  på Stenafärjan eller liknande en sån dag.

 

Skulle befälet ombord på tex en Stenafärja göra det mista fel, så utkrävs det ansvar.

 

Tokpellarna i segelbåten behöver väl knappast ta något ansvar. Indraget körkort borde väl va det minsta - för samtliga ombord.

 

tommy

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du tror i din vildaste fantasi att ett förarintyg eller båtkörkort hade höjt dessa individers IQ ? Jag tar inte ställning mot eller för med detta inlägg men är 100% säker att i det här fallet hade det inte spelat nån roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina tankar går till bryggan på Stenabåten. Var nog inte deras roligaste stund ombord, när de gick in mot stan vid detta tillfället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att segelbåtens beteende visar att det finns ett behov av någgon form av förarintyg för att framföra alla farkoster på vatten. Inte bara båtar som gör x knop och eller är x m långa. Det skulle nog inte hålla inkompetenta iland men kanske blir några färre som riskerar livet på sina medmänniskor.

En annan dunderingman kan ha är ju vad kustbevakning/polis har för uppgifter när en fritidsbåt ankrar i farleden.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...