Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
PiJay

Bränsleförbrukning - är detta normalt?

Rekommendera Poster

Tjena,

Nybliven båtägaren till en liten sportbåt men lite för stor motor. Båten är en Cresent 44, 410 cm lång och jag har en Johnson 2 takt E75 hk på den. Det verkar som om den dra 6-7 liter i timman - det låter mycket, vad är normalt? Drar en 50 hk lika mycket eller spelar det ingen roll om jag byter motor? Jag har förstått att en 4 takt drar mycket mindre men de är ju också dyrare...

Tack på förhand,

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter i normala fall inte mycket för en 75hk, iaf en gammal 2-taktare.. Har en modern 2-taktare, en E-TEC 75hk och den drar på min Buster mellan 12 och 25L/h i planingsfart, motsvarar vad en 4-taktare drar..

Oftast drar båtar mindre per timme vid samma fart med en större motor, en mindre motor måst anstränga sig mer..

En 4-takt är inte bara dyrare, utan betydligt tyngre, vilket inte är bra på din båt alls..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter helt normalt. En 70hk äldre tvåtakt kan lätt dra i sig uppemot 2 liter pr distans på en vanlig HT-båt vid fullgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte alls normalt för en 75 hk.... 6-7l/timme är väldigt snålt, men det beror ju på hur du kört förstås låter som att det inte gått speciellt snabbt under din mätning! På fullgas borde den dra ca 30l/h och kanske hälften på ekonomifart. 2 l/nm är däremot orimligt mycket, även för en gammal 2 taktare på en HT somn tex en Fjordling 17 där borde den dra max 1l/nm, mindre på marschfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, låter helt normalt. Har haft en tvåtakt Suziki 65 hk monterad på en Örnvik 510 HT. Låter som om din båt är lättdriven och dessutom lätt lastad. Grattis!!

Behåll den snurran. Räknade vid tillfälle på hur långt jag skulle behöva åka för att förbruka mellanskillnaden vid byte till motsvarande 4-takt.

På 1000 distansminuter beräknad besparing 5000kr. Långt får man köra om man ska spara in en ny motor. För en som inte använder snurran varje dag är det nog en sämre affär???

MEN

Dåligt gör plånboken <=> BRA FÖR MILJÖN och tystare vid låga varv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en saga att den drar 6-7 liter i timmen.

Hur har du mätt? vid lämplig marshfart borde den dra nånstans mellan 15-20 liter i timmen. Motsvarande 0,5-1,0 liter per 1852meter

 



Senast ändrad av Lasker | 09 augusti 2009 | 22:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

Ett stort tack för alla svar! Nu förstår jag att min båt inte drar onormalt mycket bensin och det är jag glad för. Jag har både knopmätare och gps i båten så jag har full koll på vilken hastighet jag åkt i.

När jag har mätt har jag åkt 5-8 knop i ca 25 minuter, 22-25 knop i 25 minuter och 25-28 knop ca 10 minuter (det är många hastighetsbegränsningar på vägen vilket gör att båten måste plana ut flera gånger).

En bra marschfart på båten ligger mellan 22-28 knop, då går den som bäst. Maxfarten är knappt 35 knop med hela familjen i båten (2 vuxna 2 större barn)

Tack!

/ Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, OMC 50/55-70/75 hästarnas var vändspolade motorer, dom var mycket snålare än resten av motorerna som var tvärspolade,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...