Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
CraneIsland

Duk till Y-bom

Rekommendera Poster

I någon båttidning såg jag en ganska smart variant på en duk som satt placerad mellan Y-bommarna. Vill minnas att man bara körde in båten, så blev den automatiskt centrerad att duken gjorde det otrevligt för växter att käka sig fast på skrovet. Nu hittar jag inte tidningen och har försökt googla men hittar inget. 

Kanske någon har koll och vet vad jag söker?

thx



Senast ändrad av CraneIsland | 06 augusti 2009 | 23:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett det också, det var från nån mässa tror jag. Troligen var det i Båtnytt.. Låter som en bra idé, om den funkar..

Har också sett en Kanadensisk produkt som är som en madrass som man bara kör upp på drevet/utombordaren går in i en fåra..

Skulle behövas fler uppfinningar som dessa, då dagens bottenfärger är värdelösa..



Senast ändrad av Mark77 | 07 augusti 2009 | 05:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båt rör sig ju konstant, hur mår botten av att gnidas och gnidas och gnidas och gnidas i åratal mot en plastduk hur slät den än är?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där ja, det var ju exakt den jag menade! Tack!

 

Hmm, jag har också funderat på eventuella gnid-friktions-problem. Fast egentligen borde ju båten ligga ganska stilla mot duken? Eller också inte... En variant på problemet skulle kunna uppstå med ett av mina aluskrov, som är rejält repigt på undersidan. Att bara köra upp på duken kanske innebär att den går sönder, alternativt gnids den sönder efter en tids rörelse?

 

Hursom, jag är tilltalad av lösningen. Överlag gillar jag allt som förenklar och förbättrar parkering av båten. Jag pendlar varje dag och ofta blir det flera turer till olika bryggor, Y-bommar, bojar etc. Varje sekund av sparad tid och förbättrad effektivitet välkomnas!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...förresten, man undrar ju vad som gör duken/materialet så dyrt? Räknade ut att det skulle bli dryga 15 000 för en 5-6 metersbåt. Undrar just hur en vanlig klassisk ordentlig presenning skulle stå sig mot den riktiga varianten? Den kostar ju i princip ingenting i jämförelse. Man kanske ska testa, för att åtminstone utvärdera huruvida det känns att placera pråmen på det viset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som vet hur man kan förankra den i aktern om man inte har Y bommar? Har min båt vid en pontonbrygga och fast i en boy. Låter nog dyrt med 15000kr för en presenning, skulle på skoj kunna testa att dra en vanlig presenning under båten och fästa den vid knaparna, hoppas den skulle gnida bort en del av snäckorna, då bottenfärgen inte verkar hjälpa mycket..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Jag har sett anordningen i funktion vid min brygga. Det är inte bara en enkel pressenning, utan det verkar vara dubbla skikt med ett tunt flytmaterial mellan. Det flyter således på ytan när det inte ligger någon båt där, medan den ligger dikt an mot båtbotten när båten är förtöjd. Jag har svårt att tro att skavningen skulle vara något problem om inte båten ligger väldigt oskyddat förtöjd.

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...