d5atommy 0 Postad 6 Augusti , 2009 Var ute på sjön och körde ca 1,5 h och sen stängde jag av motorn en timme ungefär. När jag skulle starta båten igen så gick den som en säck med skit.... jag ankrade upp på lämpligt ställe och stängde av motorn för att lokalisera felet, men fick alldrig i gång båten igen... de blev sjöräddningen som fick bogsera iland mig. var dagen efter och kollade på båten och den gick inte på 1:ans och 2:ans cylindrar... tog komp prov på dom och ettan visade 9,5 bar och tvåan ingenting... hmm.... tog bort ventilkåpan och såg att en stötstång var krokig och att avgas ventilen låg lägre ner än dom andra... toppen bort och såg att ventil sätet lossnat.... ända logiska förklaring jag har kommit fram till är att motorn stannat med den ventilen öppen och att toppen\sätet kallnat i olika takt och de var en spricka imellan in\ut sugs säterna.... Motorn som sitter i båten är en AQ170 B30 med tre st förgasare. men nu har jag fått tag i en b30 motor från en bil. Är det samma topplock på bil och marin b30? eller vad skiljer dom åt? MVH Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 7 Augusti , 2009 I princip är det samma toppar men ändå inte. Du bör på båten ha en e-topp, dvs en som har hårdmetallsäten. Men många båtägare ignorerar detta faktum och plockar i det dom billigast möjligt får tag i. De framtida problemet blir ofta att ventilerna slår upp sig i toppen med påföljd att ventilspelet försvinner - brända ventiler... Vidare är frågan ifall du nu har sjö- eller färskvattenkyld motor. Är den sjövattenkyld har du på din sabbade topps framkant stigarrör mot blocket samt en igenpluggad vattenkanal. Har du å andra sidan en färskvattenkyld motor så kan du ha Volvo orignal vattenpump. Dä är det inte gjort något pentamickel mellan topp och block. lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
d5atommy 0 Postad 7 Augusti , 2009 Motorn som sitter i båten är en sjövattenkyld motor. Ska åka efter nya motorn om en timme ungefär, så då får jag se hur de ser ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Holliday 0 Postad 7 Augusti , 2009 Hej Har en bra topp liggandes till B30 som är till salu om du behöver en. Har varit sjövattenkyld (inte slutet system). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser