Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Grovah

aq151 avgaslimpa

Rekommendera Poster

Hej,

Min VP250 (AQ151c) kyler lite dåligt tycker jag, ligger nära rött efter man kört 5-6nm på nära max (5100rpm), går dock ej in i det röda. Funderar på att skruva loss avgaslimpan och kolla så att den inte är tätt. Roade mig med att kolla pris på ny limpa och såg att orginallimpa artnr 855387 kostar 6735 riksdaler hos en VP-återförsäljare, och då var det tydligen en nice price kampanj på den. Den billigaste pirat jag hittat kostar 3500 (ink bultsats och packningar). Är det som vanligt tro, man får det man betalar för eller kan man lugnt köpa en pirat?

Vet inte om man får länka till produkter så här men moderator får ta bort den i så fall..

Pirat: http://drevdelar.se/product.do?productId=F16387

Tänkte kolla igenom värmeväxlaren i höst också, har någon tips på var man kan få tag i en packningssats till den? Har kollat sjövattenfilter och bytt impeller och termostat så då borde väl nästa steg vara att kolla limpa och växlare, eller hur?

MVH

/Grovah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regel #1, Kör aldrig på max!!! Ca 75% av effekten är normalläge på alla motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Har samma problem med tempen som du på min egen aq151c.

Har just gjort rent värmeväxlaren och oljekylaren, (den var mer igensatt faktiskt). Jag köpte ingen packningssats utan lösköpte de packningar jag behövde byta men jag har sett att Crome marine på Lidingö säljer precis det kit du behöver på sin hemsida. Hade loss  min limpa men den var fin inuti så problemet ligger nån annanstans. Har inte provkört efter kylarrenoveringen dock men misstänker faktiskt ingen dramatisk förbättring då det inte var så farligt igenkleggat.

återkom gärna när du kollat ditt kylsystem, vore kul att utbyta tips!

Mvh / Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

En fråga, har du kollat funktionen hos termostaten för det interna kylvattnet?

mvh

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har just bytt limpa och har en värmeväxlare som var ny för något år sedan. När vi kör med våran aq145e motor ligger temperaturen exakt i början av den röda markeringen på mätaren.

Tror att detta är helt normalt för denna typ av motor.

 

mvh /Plarsa

htttp://ockelbo.plars.org

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan berätta att mitt kylproblem berodde på ett läckage mellan vattenpumpen (sötvattenpumpen) och topplocket. Packningen som trycks mot topplocket var trasig och där läckte det lite glykolvatten. Såg det när jag demonterade vattenpumpen för att sätta dit en ny. Var antagligen inget större fel på den gamla pumpen men nu är den också bytt och det kyler som det ska igen Glad

/Grovah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har exakt samma problem, det verkar som kylningen på denna typ av motor är för klen vid högra varv helt enkelt. Här är en likadan tråd som jag initierade förra året

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=310525&highlight=sp250

Jag har gjort i princip allt, men då jag kör mer än 4100 varv blir det för varmt enligt mätaren, enligt den borde vattnet koka men det gär det inte, när man saktar in går tempen tillbaks snabbt

MVH

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...