Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
joben

Bensinförbrukning som jag inte fattar

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har precis kört en sväng på 9 distans med en fart av 5,5 knop. När jag tankade fick jag i 15liter bensin vilket motsvarar 1,66L/distans.

Hur kan båten dra så mycket vid så låg fart?

Båt: Bayliner 2052 -98

Motor: Mercruiser 4,3L V6

När jag kör i marchfart 20 knop verkar den dra ca:1L/distans

Tacksam för några svar vad jag kan göra för att minska förbrukningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så enkelt att den planar inte i 5,5 knop och därför så går det tungt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan trot sa räven. Ursäkta men jag är lite tveksam till båda dina bränsleangivelser. Vid 5 - 6 knop borde din båt dra under litern men vid 20 knop är jag tveksam till att den drar under 1,5l/M.

 

Drar den 1,66 l/M vid 5,5 knop lär motorn sota igen och det ser du omgående på stiften. Ifall det är som du uppger så har du allvarliga inställningsfel på motorn. Om det är tändning, förgasare, ventilspel, komp eller alltihop går inte säga. Men jag skulle börja med förgasaren och se ifall det inte lossnat något munstycke eller annat. mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Nja säg inte det! Nu har jag ingen 2052 men var för några år sedan spekulant på just en sån under en ganska lång tid. Jag han prova många 2052 både nya och beg samt med olika motorer och jag fann ut att bästa alternativet var just V6'an. Den tog strax under eller rätt på 1l/M vid ca 21-23 knop. V8 var starkare men också betydligt tyngre och tog mer bränlse i samma fart, raka fyran var också dyrare i bränsle p ga av klen effekt trots lägre vikt! Så V6 på 205 Hk (vill jag minnas?) var absolut ett ekonomiskt men snabbt alternativ i just 2052.

I övrigt så tycker jag att 1,5 låter rimligt i den låga farten, den skall köras i plan punkt slut!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar och synpunkter.

Jag hade tankat fullt innan jag körde sedan var det bara att fylla upp igen och då fick jag i 15L och hade kört  8,7distans.

Enligt flödesmätaren drar båten 20L/h vid 20knop. Vilket blir 1L/M

I lägre farter får jag inget utslag från flödesmätaren Lowrance EP-60 R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...