Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
hijk

RJ 85, if- eller h-båt?

Rekommendera Poster

Funderar på att införskaffa någon av följande. Har dock ingen erfarenhet av båtarna. Vilka för- och nackdelar har dem? Vilken rekommenderar ni? Finns det någon liknande inom samma prisintervall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att råda dig, mellan en IF, RJ85 eller en H-båt. IF och RJ85, är tyngre än en H-båt, H-båten har ett högre lys tal än IF och RJ85, på 1,08, villket betyder snabbare. H-båten är en trygg båt även i hårdare vindar, men allt beror på skepparen ! H-båten har byggts i mer än 5000 exemplar, och finns runt om i världen. If båten är ochså mycket populär, fins byggda ca 3500 exemplar. IF är en långkölad båt. H-båten är fenkölad. Rj85, är en vacker båt, i stil med en skärgårds kryssare, ochså långkölad, men med delat lateralplan. IF ooch RJ85 är litet tungseglade men stabila, H-båten är litet ettrigare och fordrar mer av sin skeppare, speciellt i hårdare vindar. H-båten med sin vikt av 1450Kg, går att transportera med en båttraler, med en medelstor personbil. Jag har ägd en H-båt på 70-talet, är inte bara en tävlingsbåt men och en liten familjebåt med sina 4 kojplatser.

Har visserligen liten erfarenhet av en IF-båt, men den verkar vara ett bra val för en seglar nybörjare ! Långkölad, lagom bred och stabil på grund av sin tyngd på 2150kg.

Bilden är en ritning på den vackra RJ85 båten 




Senast ändrad av -somena- | 05 augusti 2009 | 20:22

post-10009962-1394236047,3786_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha koll, kul att se! Lutar åt att jag köper en RJ-85:a då den tillsammans med IF har bäst ruffhöjd (1.50). Håller med dig om att RJ-85 har en fantastisk vacker utformning (vilket väger in mycket i mitt val av båt). Samtidigt anser jag att komfort är viktigt och är därför lite tveksam till dessa 28:a fotare. Vem vet, kanske det blir en Tur 80 i slutändan. För att atergå till för- och nackdelar: Tror du det fungerar att transportera IF/RJ-85 med en vanlig båttrailer och personbil?

Tack för svar

mvh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RJ85, är säkert en trevlig båt, med litet nostalgi.

Citat:Som Sveriges vanligaste självbyggarbåt har båten blivit den mest personliga ifråga om utrustning. RJ 85 förekommer med både inombordsmotor och utombordsmotor. Båten har tydligt linjearv från klassiska skärgårdskryssare och mälarbåtar.
Alla båtar har sina svaga sidor, så även denna. Vanligaste tekniska problemet är nog tätningen mellan skrov och däck, samt röstjärnsinfästningar. Detta kan ge våta överraskningar efter hård segling i kryss. Om RJn seglas i motsjö stänker det mycket över däcket, sprayhood är närmast ett måste. Nästan alla RJ har ombyggd roderkonstruktion, lateralplanet är delat med rodret placerat på skedda. Förändringen har medfört att vikt flyttats bakåt i båten, och i kombination med en aktersnurra kan båten vara lite baktung.

Som det framgår av detta, båten med sin relativt låga fribord, och smala bredd, är i och för sig inget problem, men i hårt väder på öppen sjö, kan det stänka litet. Båten bär sig ut som en ubåt emot höga vågor, dyker igenom vågorna som en Skärgårdskryssare, så det gäller att ha ett tätt däck ! För att jämföra till H-båten som rider vågorna lättare, på grund av sin lättare Deplacement på 1450 kg ! Har varit ute i en 17m/S storm mellan Sandhamn och Hangö med min H-båt !

Huruvida mann kunde transportera RJ85 på en båttrailer, totalvikt, trailer 2200Kg, som båten väger, vet jag inte. Det fordras nog en stor dragbil !

Så detta är min uppfattning !

En MG sida om RJ85: http://www.maringuiden.se/batguiden/;batID=1613&battypID=7 



Senast ändrad av -somena- | 06 augusti 2009 | 14:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

H-båten är också jädra fin, får en känsla av att den är mer lämpad som kappseglingsbåt eller har jag fel? Kanske det blir en h-båt. Tycker dessa båtar är mycket schyssta och prisvärda.

 



Senast ändrad av blink | 06 augusti 2009 | 14:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

H-båten. Är en lättseglad, lättdriven, länplig i skyddad skärgård men oxo ute på öppen sjö. Standard seglen har inga rev på storen, det borde man ha på semestersegling. Försegel borde man ha oxo någon mindre variant att byta ut mot standartseglet, för hårdare vindar. Båten har ju bara kryphöjd inombords, men ändå 4 kojor. Pentryt får man ordna med någon gasol-camping kokare. Det finns utrymme i kölsvinet för mat och dryck. I båten kan inte installeras en Innombordsmotor utan man får hålla till med en utombordare, 3-5 Hk, räcker till ! H-båten är ändå starkare och säkrare än en Albin Expess, för att ta ett exempel !

Nej, jag fann H-båten vara en bra liten båt, utan några egentliga nackdelar, för sin storlek. En nybörjare kanske uppfattar H-båten som en jolle i hårdare vindar ! Men som sakt var, allting beror på skepparen ! Inte för det att jag känner till konstruktören Hans Groop som är fortfarande en personlig vän till mig.

År 1967 ritade Hans Groop från Finland H-båten. Tanken var att skapa en modern Nordisk Folkbåt i plast och med spinnaker. Resultatet blev en båt med klassiska linjer och goda seglingsegenskaper, både för dagseglare och kappseglare på högsta nivå. Paul Elvström såg 1970 H-båtens många kvaliteter och förstod att båten var som gjord för kappsegling. Elvström designade om några detaljer tillsammans med Richard Höj-Jensen. Därmed var Europas största kölbåtsklass skapad. Mer än 5000 båtar byggda och har ISAF-internationell status sedan 1977.

The H in the name H-boat is derived from the Greek mythology goddess Hestia, not Hans Groop

Hans Groop also designed H-Star, H-35 and H-323, both based on H-boat but somewhat larger. Jag har oxo ägd en H-star, litet rymligare än en H-båt. Hans Groop har oxo varit med om ett projekt H-30 Netta, med undertecknad, en båt på 9 meter med ståhöjd, 1,8m, och en inombordsmotor, tillverkad i några exemplar ! Egenskaperna för alla dessa Hassen båtar är, DOM GÅR LÄTT I VÅGOR SOM VÅGOR på grund av sina mjuka skroveformer ! Även lilla H-båten rider vågorna utan att stampa !!

H-30 Netta Längd överallt: 9,05 m Storsegel: 15,0 kvm Längd i vattenlinjen: 6,95 m Genua I: 25,5 kvm Bredd: 2,52 m Fock I: 20,0 kvm Djupgående: 1,40 m Fock II: 13,0 kvm Deplacement: 2,9 ton Självslående fock: - Fenköl (järn, senare bly): 1,4 ton Spinnaker: 60,0 kvm Motor: Yanmar YSB 8 8Hk Rigg: 9/10-dels-rigg. Dubbla raka spridare. Backstag. Konstruktör: Hans Groop Lystal: 1,05   Konstruktion: Skrov och däck i glasfiberarmerad plast. Masthöjd: 13 meter över vattenlinjen Övrigt Innanpåliggande roder. Negativ akter Bränsletank: 15, senare 40 liter Vattentank: 65 liter Antal kojer: 4 / 5 Ruffhöjd: 1,8 meter

http://www.maringuiden.se/forum/Bilder/H_30bild.htm' target=_blank>

 

Den siten på Nettabilder funkar inte ! Går inta att ta bort ! 

 




Senast ändrad av -somena- | 06 augusti 2009 | 16:58

post-10009962-1394236048,6102_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur betéer sig dessa båtar i hårt väder utomskärs? blir lite fundersam när du säger att rj 85 dyker som en u-båt.. Kommer jag att med någon av tidigare nämnda båtar kunna ta mig till t.ex. frankrike? eller är det en utopi?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

806:an påminner lite om H-båten.
Det är dessutom fruktansvärt snygg!
Lite dyrare dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med att RJ85, dyker som en ubåt, var väl kanske att ta i !

Har du tänkt att segla till Frankrike, eller transportera båten på en trailer. Ja segla förståss. Visst kan man segla med en liten båt vart som helst, titta på Sven Lundin-Yrvind, med sin lilla Bris. Svens idé om en liten båt, var att den flyter som en kork på vågorna, det stämmer nog, men att korkens rörelser kan bli litet för häftiga i hårt väder !  (träffade Sven Lundin i Rio de Janeiro, 1970-71)

Jag träffade en Holländare i Torshamn, Färöarna, för några år sedan, som hade seglat fram och tillbaka, Amsterdam-Island, på sena höststormar med en trä Folkbåt ! Samma storlek som en IF båt. En trä Folkka har inte ens en självlänsande sittbrunn !  Som saktvar, det beror på skepparen och villken komfort han nöjer sig med.

 




Senast ändrad av -somena- | 07 augusti 2009 | 17:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En självlänsande sittbruns uppgift är att det inte skall komma in något vatten till ruffen, inne till båten. Många båtar har sittbruns durken så lågt, som i vattenlinje, då om dräneringhålen sitter så lågt att vid kränkning kan det komma in vatten bakvägen via dräneringhålen till sittbrunnsdurken. Detta är inte farligt men litet tråkigt. Annars vad allmänna läckor beträffar, så kan det vara med den saken om båtarna är självbyggda !!  Då vad RJ85, beträffar, har du nog svaret i den siten, som du själv angav. Dessto mer om RJ85 vet jag inte !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla dessa båtar är bra, själv har jag h-båt, mycket nöjd ägare! hyfsat billig att köpa/äga samt lätt att segla när man väl vant sig  hur båten uppför sig. Bra plats i sittbrunn etc. Räcker med liten motor mm.!

 

Nackdelar: Lår ruffhöjd, spartansk båt om man vill ha familjebåt men ändå en väldigt bra sådan!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var inne i en RJ 85:a för några veckor sedan. Såg oroväckande ut eftersom interiören var vattenskadad och hade rost på några ställen. Är detta vanligt för modellen? Förekommer det rost och vattenläckage på h-båt eller if?
Citat somena: Vanligaste tekniska problemet är nog tätningen mellan skrov och däck, samt röstjärnsinfästningar. Detta kan ge våta överraskningar efter hård segling i kryss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej min förra båt var en rj85 med inombordare samt skiutbart pentry bara positiva minnen av denna båt som var över till både läsö samt skagen det som var problem för mig var denn låga höjden inombords är inte så ung längre tyvärr

Nästa båt som jag har idag är en sveakryssare jämför dessa båtarna så ser du att dom är väldigt lika 

när jag letade efter en rj märkte jag att bygnadskvaliten skiftade väldigt mycket

Ronnie

post-29970-1394236056,1561_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, en kort fråga: på vilket sätt varierade byggnadskvalitén? har båten några typiska skavanker som man ska leta efter innan man köper den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...