Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
ulfa

Växtlighet under båten

Rekommendera Poster

Hej alla - nu är värmen och solen äntligen här! Var under båten idag och se på f-n, redan mycket havstulpaner samt långt j-a gräshår som satt fast i akternspegeln under vattenlinjen! Är en plastbåt på drygt 5 meter. Strök ordentligt med bottenfärg Hempel Mille Extra i 2 omgångar innan sjösättningen, man blir så trött.... Finns det någon starkare laglig bottenfärg? Hörde av flera handlare att denna färg var något extra (därav namnet...) Hmmm. Vad är era erfarenheter ? Internatinal / Hempel / Annat ? Eller får man bita i det sura äpplet och tappa några knop i månaden resten av säsongen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Urrk.. Jag känner igen det där :-( Förra säsongen fick vi för oss att bottenmåla med miljövänlig bottenfärg. JoTack, sa havstulpanerna. Det var [KUR]deras [/KUR] livsmiljö färgen var miljövänlig för. Båten såg ut som om den var belagd med sprutbetong när vi tog upp i höstas :-( Bara att gå lös med spackespaden direkt. I år målade vi med Hempel, och hjälper inte det så blir det till att åka till Åland för att handla färg. Nån sk. miljövänlilg färg blir det inte på vår båt på ett bra tag, den saken är säker!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar fint att ta upp skutan efter varje tur med =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Antingen får man åka iväg till andra platser o köpa en bottenfärg som fungerar eller så drar man upp båten mellan varje tur. Men finns det inte kopparbaserade färger för västkusten i International's sortiment. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är någon koppar i min bottenfärg, men den är inköpt på Västkusten, låg förra året i östersjön hela säsongen och det va inte en enda tulpan på den (förutom på drevet, som vi inte varit så noga med) i år ligger vi i mälaren. Ska kolla vad det är för färg jag har, återkommer i tråden senare ikväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...