Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
tamg

Gummibåtsdävert - Snap davits

Rekommendera Poster

Har något monterat snap-davit dävert med gott resultat?

Kanske tom på en Maxim 26 med badbrygga? Finns det risk för att man inte kan fälla den lodrätt (90gr) Funderar även på om man kan få in ett motorbåtsfäste mellan akter och och gummibåt efter monteringen av snap davits ..... 

 

Tacksam för respons

post-13042-1394236045,6011_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sitter å vintergrunnar på gummibåts upphängning jag med. Fundera dock mer på att göra fasta fästen på jollens akterspegel och på badbryggan med nån sorts snäpp kopplingar, för att liksom vika upp den den vägen så att jollen blir typ stående på akterspegeln. En på klubben har en sånn lösning på sin Nimo 30 ser ruggigt smidigt ut,enda nackdelen är väl att fästerna på badbryggan kanske upplevs ivägen då lillbåten inte är på plats det vore nog fint att få till dom nerfällbara på nått vis.

Funderar på att göra en helt ny megastor badbrygga i plast med typ en husvagnskoffert på för stuv av solstolar,bord,leksaker,fiskegrejer,jolleårorna och önskedrömmen motorsågen Cool

/andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har snap-davits monterade på badbryggan. Hade det även på förra båten med gott resultat.

Jag tycker att det fungerar utmärkt, på förra båten hamnade fästena på badbryggan lite lågt vilket resulterade i att man fick pressa ner gummibåten för att fästa den. Handlar mest om att man tänker till när man monterar.

Problemet är alltid motorn som måste av så snart man skall fälla upp gummibåten. Det hade man möjligen sluppit med dävertar.
Dock så ligger gummibåten väldigt stadigt bakom badbryggan när man fällt ner den men inte snäppt loss den, det gör att det är rätt enklet att hänga på motorn.

Sedan tar gummibåte havsutsiken från sittbrunnen... men det är enkelt att fixa genom att fälla ner den... :-)

post-1357-1394236186,8962_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stor nackdel tycker jag är att det inte går att ta bort fästena på badbryggan, det är nämligen ganska ofta man slår i fötterna i dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan jag hålla med om, altermativet med dävertar brukar dock vara ännu mera ivägen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Innan vi monterade våra snap-davits så ställde jag gummibåten på badbryggan med akterspegeln ner mot badbryggan. Principen fungerade rätt bra men resulterar i att man inte ser ett smack bakåt när man skall backa samt att hela badbryggan ockuperas när man kör, beroende på båt så kan det bli rätt meckigt när man skall lägga till och fälla ankare.

/Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ritat en typ av snap-davit, som vi ska bygga i rostfritt.

Den kommer sitta under badbryggan så man slipper slå i fötter mm.

Armar kommer vara fast monterat på akterspegeln resp ribbotten.

Den ska klara hög vikt, motor behöver ej demonteras.

Återkommer med bilder senare.

 

Mvh

Magnus

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter vettigt - glöm inte att berätta hur det gått en massa bilder och förklaringar, tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, ChristerN. Det, jag speciellt var/är nyfiken på var att det nämndes - motor behöver ej demonteras, det vore intressant att få ta del av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här typen som Karl har är säkert jättebra, men jag vill ha dom monterade på undersidan av badbryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste delge mina erfarenheter!

Jag tror att om man anväder alla pengar man behöver betala för original Snap-Davits med extra fästen för akterspegel mm så kan man låta tillverka skräddarsydda fästen som funkar ännu bättre. På min båt svetsade jag två små, profilerade fästöron längst bak på badbryggan, de sticker inte upp ovanför gångytan och bara 50mm akterut. På akterspegeln på gummibåten monterade jag ett fäste som jag tillverkade i 10mm rundstål i rostfritt och ett motsvarande på durken längre fram. Jag åkte hela sommaren -10 med denna konstruktion på min Maxim med en 240cm gummibåt och jag hade en 10hk motor sittande på den hela tiden. Om man har fästen i sidan på gummipontonen, likt Snap-Davits standardmodell, så måste man ju plocka av motorn innan man tippar upp jollen. Jag tycker att man tappar en stor del av poängen då, dessutom är jag inte vidare sugen på att slå tårna i fästena när jag badar...



Senast ändrad av Maximarcus | 19 februari 2011 | 00:09

post-13759-1394236624,0383_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att funderat en del och kommit fram till att Snap davits orginal köpta i Sverige var totalt överprisade landade jag i SEASEASs variant som hade ett humanare pris.

Har kört med dessa en säsong coh det har fungerat fantastiskt bra.

 



Senast ändrad av andnyg | 19 februari 2011 | 20:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej är också en lycklig maxim ägare, har funderat mycket på att bygga dävertar men dina fästen på maximen verkar ju riktigt intressanta.

Fungerar det bra med motorn på?  för jag har ingen lust att hänga av den hela tiden.

OM du har några fler bilder så får du jätte gärna lägga upp dom här ,är mycket nyfiken, håller just nu på att svetsa en ny badbrygga så då vore det ju lämpligt att svetsa ett par festen i den istället för dävertar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maximarcus - du får mer än gärna lägga in någon detaljbild på din lösning. Jag är också intresserad av att tillverka något liknande till min Maxim.

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer ett par bilder på mitt arrangemang. Eftersom fästet sitter i akterspegeln på gummibåten så blir det mycket stadigt, att ha motorn kvar när man tippar upp den är med andra ord inga problem.

Här ser man det ena av de två fästena på badbryggan.

post-13759-1394236711,3014_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär ser fästet på gummibåtens akterspegel ut. På durken längre förut sitter ett motsvarande fäste.Längst ut har fästet en 90 graders krök som man trär i fästet på badbryggan och låser med en sprint. Även när gummibåten ligger i vattnet så funkar fästena bra som förtöjning.

post-13759-1394236711,3555_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...