Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
maxxan

Batteriladdare

Rekommendera Poster

Jag har installerat fler och större förbrukningsbatterier och min laddare har en maxkapacitet på 150 ah och jag har totalt 300 ah i förbrukning idag. Fråga: kan det hända något? eller laddar den bara lite mindre än tidigare. Mätt på polerna tidigare så låg laddningen 14.1 till 14.4 och nu kommer jag upp i 13.4 - 13.5.

Jag antar att jag måste byta laddare men innan jag gjort det vill jag försäkra mig om att inget händer.

 

M v h

M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

När man laddar ett batteri så brukar man ladda med 14,4-14,8 volt. Om du har 13,5 på ditt batteri efter laddning så är det fulladdat.

Jag har 400ah i min föbrukarbank och den laddar jag med en ctek m300. Har för mig att den klarar 35ah

Kanske ska tillägga att nej det kan inte hända något.. bara ta längre tid.

 

Mvh Jonas



Senast ändrad av jonke_66 | 03 augusti 2009 | 22:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tror vi måste bena ut kapaciteten på laddaren först. Är det inte 15 A du menar? Vad är det för typ av laddare? Klarar den underhållsladdning behöver du inte vara orolig.

Jag brukar använda mig av den här sidan när det kommer till batterier, laddning och solpaneler:

 http://web.telia.com/~u40404287/

Erca

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en powermaster 12V som skall ladda upp till 150ah batterier och idag har jag laddat in 3 batterier a 135ah/st = 405 ah. När jag mäter på polerna (battman) under laddning så mäter jag ca 13.5 V och tidigare låt det på 14.1 - 14.4. Jag blev bara orolig att den för lilla laddaren inte pallar med. När jag har laddat ett dygn så ligger batterierna på 12.65 dvs 80% iallfall. Det skall noteras att batterierna har några år på nacken och jag hade även tänkt att byta ut dom nästa år. Det händer inget iallfall?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du har en trestegsladdare så, nej det händer inget mer än att det kommer ta längre tid att ladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du har en trestegsladdare så, nej det händer inget mer än att det kommer ta längre tid att ladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Jag ska ladda in nya batterier och ny laddare i vinter.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att han menar att han har en laddare för max 150 A batteribank, inte en laddare som laddar med den siffran.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om VILOSPÄNNINGEN VAR 12,7 v eller ännu hellre 12,72V är batterierna fullladdade. Vilospänning= att laddaren är frånkopplad sedan några timmar samt att du inte belastar batterierna med någon förbrukare. Din batteribank är då sannolikt juste, även om kapaciteten kanske inte pga ålder är den som det står på batterierna. Detta märker du på att de inte räcker lika länge som tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vilospänningen jag mäter på. Batterierna är inte på topp men jag klarar mig säsongen ut sen blir det 3 nya 140 ah i vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ska det se ut Glad Själv har jag 435 i förbrukning och 88 till motorn, man sover bra då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett littet stickspår till er el och batterikunniga. Är det bättre med få stora eller flera små vanliga batterier (80 amh) om man vill öka sin batteribank ? Eller spelar det ingen roll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Dom vanliga 75-80 ah batterierna är ju lättare att placera ut och att lyfta i och ur båten och du behöver inte ha alla batterierne på samma ställe heller, du kan ha 2 eller 3 på varje sida i båten om du vill. Jag har 25kvmm kabel mellan batterierna...på styrbords sida sitter startbatterierna och 2 förbrukningsbattterier och i våras kompletterade jag med 2 förbrukningsbatterier till, dom installerade jag på babord sida.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite resultat från min ominstallation. Batteriladdaren orkar inte riktigt ladda upp mina driftsbatterier till 12.8 V dock laddar dom upp till 12.7 på ca 30-35 timmar. Det verkar som om jag har en ganska kraftig generator (gamla ägaren hade bytt till större) så när jag kör så laddar det upp ganska fort. Startar på 12.9 efter körning (självklart efter min normala förbrukning) och batterierna verkar vara ok. Jag upplever det som att det går hyfsat fort ner till 12.65 men där stannar det. Efter ett dygn med lampor, tv & dvd, pump och annan diverse elektronisk normalutrustning så ligger jag på 12.5 dvs 50%. Om jag kommer ihåg rätt så är väl 12.4 V på pol ca 50%.

/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att efter ett dygn så ligger jag på 12,5 volt, hur länge har batterierna vilat när du får detta resultat, alltså varit obelastade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

12.5 är med ganska hög belastning alltså. Det som är lite intressant är att det verkar finnas mycket kapacitet kring 50-75% av batterikapaciteten och mindre kraft på topp. Nu är batterierna lite gamla så jag skall byta ut dom till nästa år men jag upplever det som om att batterierna är ganska kraftlösa mellan 12.8 till 12.65 med därefter finns det mycket. Är jag helt fel ute eller kan det vara så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så.

Toppspänningen *försvinner* rätt snabbt, sen tar råstyrkan (AH:na) över och spänningen ligger relativt stabilt runt 12,5-12,6 innan den dyker och man inser att nu behöver man återladda.

Exempel (se bild) 30 minuter efter motorstopp, med TV och Kylskåp, VHF m.m. igång, 300Ah bank toppladdad efter 10 timmar motorgång.

På morgonen (TV:n har varit avstäng under natten) är spänningen typ 12,55, 12,65 (75-80 %) och datorn säger att det räcker i 30 timmar..sen kommer solen och panelerna börjar ladda eller så blåser dert på och vindgeneratorn drar igång och vips har man vunnit en halv dag till Glad



Senast ändrad av Gunnar_ | 10 augusti 2009 | 19:45

post-22127-1394236057,2781_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du 12,5V vid ganska hög belastning...då har du ganska bra batterier skulle jag vilja påstå, det säger min batterimonitor efter 2 dygn i naturhamn, men jag ligger ytterliggare 3dygn och den visar inte under 12,5V under de kommande dygnen........och jag kommer att köra min bank ytterligare minst 2 säsonger, dom är 3år gamla i idag(5*80AH), mina förra hängde med i 9år, men då inte med solceller som ligger och underhåller dom hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...