Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
janils

Volvo Penta 145 AQ, vill trimma men hur?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Swemax 750 som det sitter en Volvo Penta 145 AQ i som är nyrenoverad av förra ägaren för 40 000:-, bl a nya kolvar mm. Motorn är lite för klen för den båtens tyngd och när jag ligger strax under toppfart 15 knop drar den ca 1,85 liter/nm. Kör jag i 6 knop drar den moderata 0,8 liter/nm. Vill höja effekten från 140 hk till 170 hk och har ringt runt en del och fått olika besked, bl a att byta förgasare. Idag sitter det två Solexförgasare på motorn som är ett kapitel för sig, med högvarviga uppvärmningar och diverse tjuvstopp så dom vill jag byta mot något bättre. Har pratat med Misab som säljer två Weber 45:or för ca 16 000:- som enligt dem skulle ge ca 20% effektökning. Är det någon som har erfarenhet av ett liknande byte? Fungerar det bra eller blir det en massa skruvande för att få ut optimal effekt? Kan detta sänka bensinförbrukningen och hur mycket? Är det bättre att byta kam och topplock och sätta dit en vanlig Weber 32/36?

Mvh Jan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur mycket mer du kan klämma ur en 2,3 liters fyra och fortfarande ha den praktiskt användbar. Volvo hade ju AQ171 på 167hk baserat på samma motorblock med slagvolymen ökad till 2,5 liter med annan vavaxel med större slaglängd och annan topp bland annat, att bara byta förgasarna och få 20% mer effekt låter väldigt optimistiskt såvida man inte planerar att höja varvtalet och tokvarva motorn..

Om du vill ha mer effekt som verkligen känns så får du nog byta motorn. Det finns ju V6or som passar rakt på ditt drev som ger 195 eller 205 hk vid moderat varvtal. Du kan lägga ner en förmögenhet på att trimma AQ145an och ändå alldrig få kraften i en V6a.

Eller också kan du byta till diesel och få mycket bättre driftsekonomi men då gäller det att du använder båten mycket för annars hinner knappt ens barnbarnen uppleva någon besparing.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej MartinX, du har förmodligen rätt i att ett motorbyte är det bästa. Får ta mig en funderare på om jag ska behålla båten en längre tid och försöka hitta en begagnad motor. //Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm vid närmare eftertanke kanske det inte är så lätt att byta till V6a, dom varvar ju inte så mycket och utväxlingen i drevet kan skilja, dessutom såldes nog dom flesta Volvo V6or med duoprop drev men har du 290 drev nu bör det nog gå att få att passa man får fråga någon som verkligen vet säkert.

Solexförgasarna borde inte fungera så dåligt, renoverades dom ordentligt vid den föregående ägarens renovering? Du kan lyxrenovera dom för betydligt minde än 16000kr.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om dom renoverades men har tröttnat på att få stopp på motorn och driva in bland andra båtar. Har hänt flera gånger nu. Det finns ju inte heller någon choke vilket verkar underligt. Att stå och varva 3 000 i en gästhamn bland andra båtar i 5-10 min är inte kul. Har en god vän som har bytt från Solex x 2 till en Weber 32/26 och den fungerar perfekt. //Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare jag har oxå en swemax 750 med aq145A och visst är det lite trögt..jag ska sätta på insprut ifrån en volvo 360 glt 83-87 tänkte jag.det ska väl vara en förbättring samt att man får choke så man slipper stå och pumpa på gasen tills den blir lite varm.

hur mycket varvar din motor när du ligger i 15 knop?

vi har vp280 derv med 15x15 prop.

våran båt beter sig konstigt i år,den orkar inte upp i plan riktigt men det kan bero på att vi inte han rengöra den ordentligt undertill så vi har lite sträv yta i botten..:)

 

//Tomas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant  kombination det där med choke och insprutning. Tankefel hoppas jag. Annars så ska du nog inte ge dig på ett sånt byte själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den varvar ca 4 400 vid 15 knop och jag har samma drev och propeller som du. // Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag skulle börja med att byta till en ex 15 x 15 standardpropeller (ifall du nu har en HS). Har du en standard skulle jag gå ner till 15 X13 eller något liknande för att på så sätt få lite snurr på motorn. Ifall du inte får mer bränsleförbrukningen och upp toppfarten skulle jag inte för allt smör i Småland börja alborera med insprut. Inte heller skulle jag sätta dit 2 st Weber 45:r. Utan antingen få Solexen att fungera, vilket jag tror de börjar göra när du fått rätt vacuum i insugningsrören. Som en sista utväg skulle jag byta till Webers fallförgasare 32/36 (hellst 36/36) men då räkna med lite sämre prestanda. Men å andra sidan en riktig choke, jämn och fin gång osv. Som komplement skulle jag sätta dit brytarlöst. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt om angående Weber 45:orna. Tänker köpa en Weber 32/36 för att få en jämn gång samt choke och har redan beställt ett brytarlöst system, Ignitor. Det kommer imorgon så det ska bli skoj att testa det. Har läst här på bloggen att många tycker det blir en helt annan motor med ett sånt system. // Jan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tänk nu på att 360glt hade en b200e asså 2,0liter tror inte det är så optimalt på en 2,3.a...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo det vart lite snurr i skallen kanske med choken..men men som sagt det skulle bli en annan gång på hela paketet iaf. en bekant till mig körde långlopp förut och dom skruvade en hel del med sina bilar och dom hade samma insprut..ska kolla upp det lite mera exakt till nästa gång..

min swemax varvar 4200 vid 15 knop och det är halvplan.den gräver som en tok..funderar på att dra upp den över en dag och göra ren den och prova igen...:)

 

//Tomas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...