Pirayan 37 Postad 3 Augusti , 2009 Jag tänkte jag skulle fixa min göstake då lanternorna slutat funka. Jag har köpt helt nya lanternor och kontakt som jag monterat. Jag testade hemma med en 9v batteri och den funka. När jag sedan kopplar in den i båten så får jag inte till det. Jag har kollat kabeln fram till göstaken å den är hel och jag har kollat säkringen och där är lika så. Kan det vara så att det bara har oxiderat lite för mycket? Jag testade att flytta över lantenkabeln till soppamätarbrytarn, som funkar, men där funka det inte heler. Har ni några kloka ideér? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LilleWide 0 Postad 3 Augusti , 2009 Ja... testa med en annan kabel för att utesluta den..... vilket det i mina öron låter som att den är paj... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 310 Postad 3 Augusti , 2009 Med en vanlig multimeter hittas sådana här fel för det mesta direkt, voltmät på olika punkter längs kablaget. Där det är avbrott i kretsen fås ju hela spänningsfallet (12V). Är tex säkringen trasig så är det 12V mätt på dess anslutningar osv... Finessen med att voltmäta, i stället för att ohmmäta, är att mer ström körs i kretsen så att även rätt lågohmiga avbrott - tex oxiderade kontakter - ger rejält spänningsfall. Även denna typ av fel upptäcks alltså lätt utan att bryta upp kretsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 3 Augusti , 2009 Tackar för svaren Jag får ta och köpa mig en multimeter då. Nu har jag bara den typen som ser ut som två pennor med dioder som visar styrkan, kan en sådan funka eller är den inte exakt nog kanske. Att det skulle vara kabeln tror jag inte, har kollat där kabeln går igenom pulpit och ser inga nötningar eller dyl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 310 Postad 3 Augusti , 2009 Nja, en multimeter är numera såpass billig och användbar att det för mig inte råder någon tvekan. En båtägare tjänar igen den lilla investeringen på kanske 200-300 kr ganska omgående, tror jag. Jämför tex två extra dagar i en betalhamn eller kanske 25 l extra bensin, inte mycket att orda om i det perspektivet. Exakta siffror möjliggör dessutom små kalkyler, enligt ohms berömda lag. Man kan alltså dra mer långtgående slutsatser av varje enskild mätning helt enkelt. Ohm, volt, ström och även kapacitans kan ofta mätas, allt mycket nyttigt. En liten snabbkurs i ohms lag:s praktiska tillämpningar kan nog googlas fram. Därpå lite iofs tråkiga övningsexempel så är lösningen av problem som det ovan nog självklart enkelt. Har själv en gammal multimeter som jag haft otroligt stor nytta av genom åren. Den har tyvärr den vanliga svagheten att den endast mäter ström upp till 10A. Har därför efter rekommendationer här på forumet inköpt en tångamperé-meter på Biltema, den mäter - utan att kretsen behöver brytas upp - även strömmar på upp till 200A. Är helnöjd hittillls! (art.nr 15-281)http://www.biltema.se/ Skall du byta upp dig rekommenderar jag den, förvisso lite dyrare (429:- inkl batterier) men den innehåller näranog allt en båtägare kan önska sig (förutom kapacitansmätning). Dessutom är den användarvänligare, man mäter ström hyfsat noggrant med tången runt kabeln utan att bryta upp kretsen. Multimeterns akilleshäl, att instrumentet glöms på strömmätnings-området inför nästa mätning, är därmed också nästintill borta. (Det går att sabba av misstag också, men det är klart mindre sannolikt.) Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 366 Postad 3 Augusti , 2009 Vad du behöver är en testlampa (vanlig glödlampa på c:a 5 Watt) med långa sladdar. Koppla först dess minussladd till batteriminus, och sen provar du med dess plussladd alla kopplingspunkter för plus från batteriplus till lanternans glödlampeplus. Om din testlampa tänds hela denna väg,så gör du samma sak igen, men då med testlampeplus till batteriplus, och med att testa dess minus från batteriminus ända till lanternglödlampans minus. Du hittar garanterat felet, och det är antagligen lanternans glödlampshållare som oxiderat eller nån unken skarv på vägen som är boven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 310 Postad 4 Augusti , 2009 Håller helt med Seawolf! Försöker få in i min skalle att alla kanske inte har tid eller intresse att rota med båtens el, och alltså inte har lika stort behov av avancerade instrument. Så är det nog.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 4 Augusti , 2009 Instrument och verkyg är ju var mans dröm så det är ju bara köpa. Köpte en Handöverfräs för att fräsa en borsskiva. Det tog 20minuter och kostade 2000:- så va fasen är det att orda om Hehehe. Eller så byter jag ut den lilla el som finns under instrumentpanelen. Lär ju kosta mindre....eller Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser