Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Coronettan

Wallas 1800B

Rekommendera Poster

Hej. Min Wallasvärmare fungerar ej. Pumpen går. Fläkten går. Burken blir varm när jag håller in startknappen. Ny servicessats inmonterat. När jag gjort som man ska så ska den röda lampan lysa men det gör den ej att varmluft ej kommer ut Vad kan det vara för fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med min Wallas, allt såg ok ut men röda lampan tändes ej och det luktade fotogen, mitt problem var att det inte fanns tillräckligt med ström i batteriet så jag startade motorn och lät den gå i 5-10 min och under den tiden startade värmaren upp, efter detta laddade jag upp batteriet till topp och därefter har värmaren alltid startat. Vore kul om du skriver vad som var problemet och hur du löste det. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Batterierna är ok. Jag har dessutom försökt starta med motorn igång. Sist så glömde jag att ta av locket så då vardet kört redan från början. Det rykte en bra stund efteråt. Det verkar som att lågan brinner (varm kopp) men det händer inget mer. Ska försöka igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Niclas

Hade liknadne problem, men efter att ha kört motorn och tänt vämaren under några minuter gick den och har gått sen dess! Annar att man bränner ur sot och så då! Tänkte du på att lägga veken i rätt höjd? mycket viktigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att membranet i pumpen är helt. Vi bytte vårt i våras. Jag har i och för sig en Thermo men det kanske kan funka ändå. Vår värmare funkade hjälpligt när batteriet var fulladdat men tillslut började den att läcka fotogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Burken kan bli varm trots att det inte brinner. Glödtråden värmer på en hel del. Koppla bort bränsleledningen in till brännaren för att kolla att bränslet kommer fram. Om det ser OK ut så skulle jag skruva av brännaren och kolla om veken är torr eller inte. Jag har hört att vissa måste hålla inne startknappen i upp till 5 minuter innan brännaren startar. Hör av dig hur det går framöver med din Wallas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jodå, fotogen kommer fram till kammaren. Ett fel jag gjort är att ha haft serviceluckan öppen medan jag startat. Det får man tydligen inte ha (fläkten driver fram luft till brännaren som störs om man öppnar). När jag stängde luckan så började det ryka så något hände. Dock ingen röd lampa. När man stängt av kan höra lågan flämta till då och då. Det verkar bli väldigt varmt när man öppnar luckan och känner på brännkammaren. Det verkar brinna och koppen blir varm men sen händer inget händer mer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Luckan måste alltid vara ordentigt stängd. Om sedan lampan lyser det spelar mindre roll,bara den värmer och det känner du i alla fall.Kör alltid värmaren under en längre tid när du startar den igen efter service.Kolla att det kommer sopppa samt att det rinner ur returen samt att den ej är blockerad till tanken.Kolla spänningen på ingående el till värmaren att den vid start ej understiger.12volt, om du har för låg spänning fast motorn går med laddning så byt till grövre kablar 6mm direkt från batteri med sep säkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fredrik

Förmodligen veken som dränker glödtråden med fotogen värt att kolla.Hade själv problem med en 1800 som bara blev ljummen och rök väldigt efter provkörning....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Prövade nu i helgen med att starta med stängd servicelucka. Höll in knappen 90 sek. Väntade 10-15 min. Ingen värme. Öppnade luckan för att känna på koppen. Den var iskall. Kan behöva trycka in knappen flera minuter tro?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Byt veksatsen veken skall monteras exakt efter anvisningarna, den skall om den är rätt stå i en liten båge över veken.Kolla att huset över brännaren sitter fast annars kan den stora packningen ovanför brännkammaren vara otät och då får du den aldrig att starta. Om du byter den skall du ta loss värmaren och följa anvisningarna exakt annars lyxkas du aldrig. denna är omöjligt att byta utan att kunna vända och vrida på värmaren.Den skall fuktas mycket lätt med lita vatten för att sluta tätt. Läs manalen NOGA . kolla att värmelådan är riktigt tät, min hade jag problem med och orsaken var ett litet rosthål i ena hörnet. Efter tätning gick den bra, så stäng luckan!! Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Om värmaren har startat och ger värme så skall Fläkten gå en stund efter att du stängt av värmaren annars kan det bli farligt om den ej efterkyler. då är termostaten för efterkylning trasig. Byt den snarast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...