Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
crister

Coronet

Rekommendera Poster

Hej har nu hittat min båt det är en coronet 32 oceanfarer

med volvos raka sexor 2st det är nya motorer båten är från 77 för 300000

är det ett bra pris? eller vad är det för bra och dåligt med dena båt

tack på förhand och ha en gooooo sommar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Känner två som har sådana och de är då nöjda. Men var det inte lite lågt pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det priset är nästan för billigt för att vara sant, dock så kan det bero på maskinerna. Dessa AQ 170 är för små för den båten. Visst går det men med lite packning och några personer plus fulla tankar så blir det segt.

Annars så är Coronet 32 en tidlös och vacker båt. Dock så är den tung och kräver kraftiga maskiner minst V8:a eller diesel över 200 hk styck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till val av båt, kör själv 32 Oceanfarer sedan förra hösten och är verkligen nöjd.

Typfel på denna (och vad jag förstått alla Coroneter) är däcken är svampiga pga att distansmaterialet balsa blivit fuktigt och ruttnat. Eftersom en Coronetägare ofta inte vill göra stora synliga ingrepp i båten kan dessa fel vara jobbiga att åtgärda på ett diskret sätt.

Håll också ett öga på motorerna ifall de är tillräckliga. Min erfarenhet efter sommarens körande är att båten går bäst i 23-25 knop. Sen får du räkna med att de drar rejält med bensin.

När det gäller priset så beror det väldigt mycket på skicket på en så här gammal båt. Att sätta in en eller två nya moderna motorer med drev kostar flera hundra tusen och omfattande plastjobb kostar också stora pengar och/eller mycket tid. Kapell kan du nog räkna med går på 25-30 tusen, osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en på Blocket med två AD41 (200hk styck). Säljaren skriver att den gör topp 34, march 24.
Kan nog stämma bra, min Princess 32 har samma bestyckning och toppfart (för mycket för mig, men det är en annan historia).

Så hittar du en med dieslar så är 2x200 mer än väl. Men då drar priset iväg...

Du måste fundera på hur mycket du ska köra för pentas raka sexor är inte snåla. Inte bensin V8 heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lägga några minuter på att kolla på de med diesel. Flera av båtarna som nu ligger på Blocket var ute förra året när jag skulle köpa. Om det är säljare som verkligen vill bli av med båtarna så kan det finnas lite prutmån där. Min erfarenhet är att det kan vara värt att gå upp lite i pris för att få en båt i  bättre skick och med modernare motorer, såvida man inte har väldigt ont om pengar men mycket gott om tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också intresserad av Coronet 32 OF eller någon variant. Prisbilden verkar dock vara lite skev tycker jag.

Fråga: Hur mycket är en 32 OF i fint skick men utan motorer värd ?

Värdet på 2 * AQ170 med drev är väl ganska symboliskt jämfört med värdet på 2 * AD41 med drev eller är jag helt ute cycklar?

Om man då jämför priserna på blocket så framstår ju de billigaste objekten med AD41 som väldigt prisvärda jämfört med de som har AQ170...

// Andreas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också dieslarna på blocket ser prisvärda ut, utan att ha sett båtarna i verkligheten.

Två AD41 med drev är värda mellan 150'-250' (det har jag lite koll på eftersom jag har två..). Två AQ170? 30'-60' kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till priset för nya motorer ska också läggas arbetet, eget eller köpt, för att byta grejerna.

Att köpa en OF med AQ170 kan nog vara en bra affär, såtillvida att man planerar för att behålla motorerna. Man kan då antagligen få väldigt mycket båt för en i sammanhanget ganska liten peng. Dock, känner man på sig att man vill ha nyare/starkare motorer och eventuellt dessutom diesel, då tror jag det bästa är att redan från början försöka köpa rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faktiskt bland de dyraste AD41 jag sett. Men det är ett företag som säljer och de kanske är i absolut toppskick.

Visste jag att jag fick så mycket för mina skulle de åka ur båten direkt :-)
Jag funderar på att byta ner mig till en motor. Man får mycket motor för 270'...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...