Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Niklas67

Köpråd - Bella 512 Excel med motor

Rekommendera Poster

Med risk att andra spekulanter på denna populära båt läser denna tråd så söker jag råd eftersom jag har ringa kunskaper om olika motorer vid olika årsmodeller.

Jag har sökt efter en lämplig begagnad Bella 512 Excel hela sommaren utan att fått tag på dem, den sista låg på Blocket i 3 timmar och såldes 15 minuter innan jag ringde.

Vi är 2 vuxna med 2 barn i 4-6 års åldern och använder båten för dagsturer i Göteborgs skärgård. Så inga vattenlekar än. Vill helst ha en 4 taktare pga ljudnivån men har även hört att de nya 2 taktarna ska också vara tysta och bensinsnåla.

Det verkar som om det mest finns Bellor 512 med 75-90 Hk Mercury Optimax motorer men har sett 3-4 st med olika 4 taktare under sommaren som jag inte hinner att kolla på innan de är sålda.

Men det finns ju även 2 taktare utan Optimax men ändå med insprutning verkar det som.

Nu har jag hittat en Bella 512 Excel 04 med en Honda 90 hk motor för 165 000:-. Är det rätt pris, är det en bra motor? Tycker det låter för mycket pengar,speciellt nu i slutet av sommaren.
Och hur vet man om det är en bra motor? Honda gör väl bra motorer men rankat mot en Mercury Optimax 75-90? Har även sett 4-taktare på 50-60 hk. Och sen har vi insprutning utan Optimax, jösses, detta är en djungel. Det hade ju varit bra med ett motorregister här på nätet.

Jag har läst många inlägg om för- och nackdelar med 2-takt resp 4-takt så den diskussionen behövs inte just nu iaf.

Mycket tacksam för hjälp framöver och kommer att posta olika objekt om någon kan hjälpa mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag kan svara utifrån egen erfarenhet. Hade själv en Bella 512 Excel med en 90hk Suzuki 4-takt. Båten gick extremt bra med den motorn, helt rätt motor för den båten om man vill ha ett brett användningsområde. Inga problem att slöta/trolla med den om du fiskar, att dra wakeboard eller bump med 4-5 personer i båten var inte heller några problem. Jag skulle inte rekomendera en Optimax, var ute och testade en Bella 530 med en sådan och det var inte alls att jämföra med en 4-takt. Handlar mycket om vad man har haft tidigare och vilka förväntningar man har. Vad det gäller pengarna för den båten du pratar om tycker jag också det låter dyrt kan säkert pressa någon handlare med något ex som står kvar. Har du tittat på 530 excel och jämfört, man får mycket mer plats och stuvutrymme i den.

Mvh Fredrik

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Köpte min Bella 512 Excel i våras och har nu kört en sesong i Grebbestad med den och är helnöjd. Vi är 2 pers som brukar vara ute och ibland har vi med oss kompisar. På vår båt sitter en 70Hk Johnson 4-taktare (03). Är mkt imponerad av den motorn. Båten gör ca 30 knop med 2 pers och packning för en hel dag på havet. Marchar i ca 19-22 knop. Inga problem att dra ring eller dörja. Tycker 70 Hk funkar kanonbra men hade nog undvikit mindre motor speciellt då ni är fler som kommer att åka i båten oftare.

530 är också nice, men smakar det så kostar det!

Kan tycka att 165 låter lite mkt. Vad mer ingår? tänk på att allt som fendrar, tampar, dragg, GPS, ekolod mm kostar en bra slant.

Lycka till med köpet, 512 är ett bra köp!

//Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, hade missat att kryssa i bevakningen av min egna tråd och trodde inte någon hade svarat.Glad

Jag har insett att 165000 är för mycket för denna båt pga åldern. Men har nu varit och testat denna istället http://www.blocket.se/goteborg/Bella_512_Excel_2004_23111028.htm?ca=15&w=1&last=1

Betydligt trevligare prisklass för en 04:a. Visseligen en 60 hästars Mariner 2-taktmotor men det finns inte så många kvar nu och motorn kan man ju byta ut.

Ja, 530 Excel är egentligen den man vill ha, 512:an känns lite trång märkt jag. Men som sagt, de kostar en bra bit extra per centimeter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev den som jag skrev i förra inlägget, 125000 kr för en 04:a i kanonskick och med extramoterad hydrastyrning. Skitrolig båt faktiskt och just nu känns det som om 60 hk räcker en bra bit men får se. Känner stark för en 75:a eller 90 Optimax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju tyvärr inte helt billigt att uppgradera motorn.

Oftast enklare/ billigare att sälja paketet å köpa en annan med rätt spec.

Du kan ju om några år när dina krav har ökat köpa en större båt med större motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är också i behov av råd.

Vad bör man ge för en bella 512 excel -97 med en yamaha 90 hk 2 takt från 91.

Bör man rent av undvika denna? Har fått erbjudande genom kompis - kompis som vill ha

70 000 kr för detta paket. Några råd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag letade i två månader nu på våren innan jag slog till på min Bella 512 Excel från -00 med en Yamaha 70 hk 2-taktare från -99.

En Bella 512 Excel från -97 lär vara helt OK. SÅ mycket finns det inte på båten som åldras. En liten skavank som är på mitt exemplar är att mittenvindrutan inte går att fälla in med mindre än att man bänder isär sidorutorna ett par millimeter. Kolla detta och se om det är något du stör dig mycket på ifall de som på min säckat ihop lite.

En motor från 1991 tycker jag inte är mycket värd. När jag gjorde prisjämförelser själv så räknade jag med en avskrivningstid på motorn på 20 år så då är den motorn i princip inte värd något alls (säg 5-10 tusen). Den kommer att börja krångla förr eller senare och service och reparationer kommer att kosta - när drar du gränsen att det är dags att köpa en ny motor för mer än vad denna båt med motor kostar?

Enligt min prisjämförelse är denna båt och motor för 70.000kr ett klart sämre köp än det jag gjorde (visserligen gjorde jag en väldigt bra köp tror jag då jag fick ner den till 90.000kr). 8 år skillnad på motorn är en hel del och jag skulle nog inte givit mer än 55-60.000kr för detta ekipage och ha kvar pengar för köp av ny motor när den gamla börjar krångla för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade att det var 90hk på din - man ser bara originalposten när man svarar på detta forum vilket är lite irriterande ibland då man även kan behöva läsa/besvara följande inlägg. Antar att jag skulle gjort ett quote på din post.

Med andra ord kanske den är värd lite mer än de 55-60.000 som jag först tyckte. Det beror nog väldigt mycket på motorskicket - en lite körd och mycket välvårdad Yamaha 90hk från -91 kan nog leva 10 år till kanske. Beror också på om den är sötvattenkörd eller saltvattenkörd då kylkanalerna tar mycket mer stryk av saltvatten och jag inte känner någon i Sverige som renspolar dem med sötvatten efter användning som manualen säger att man ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

20 år gammal motor är ett lotteri. Gör man lång utflykter ute på havet så skulle jag undvika (eller skaffa en reservmotor bredvid), skall du mest köra vattenskidor eller wakeboard inom 500 meter från hemmebryggan så är det ett mindre problem.

Sen finns det folk som har skräpmotorer och sedan skaffar sjöassistans och är nöjda med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen!
Tack för svaren!
Då ska de prutas med kraft. eller köpas utan motor.
Men Båten, är den värd 60 000?

90 000 låter som ett riktigt kap måste jag säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...