Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jalis

VHF-radio

Rekommendera Poster

Hej, nån som vet något om en VHf-radio märke Kraco Marine 5500 ? Våran har några år på nacken men prestandamässigt .....  Finns i vår nyköpta Allegro 33 från 1977.



Senast ändrad av jalis | 26 juli 2009 | 22:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter väldigt gammalt ämne.. Har en sådan i vår båt som verkar fungera men ingen antennsladd. Är det värt att sätta dit en antenn? Även om den är gammal så är det ju bra om det fortfarande är funktionsduglig idag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev MartinHeed:

Lyfter väldigt gammalt ämne.. Har en sådan i vår båt som verkar fungera men ingen antennsladd. Är det värt att sätta dit en antenn? Även om den är gammal så är det ju bra om det fortfarande är funktionsduglig idag. 

Frågan är vad som är billigast, köpa antenn och kabel eller bara investera i en handhållen ex. (Jag hade köpt en handhållen.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Vestergren:

Frågan är vad som är billigast, köpa antenn och kabel eller bara investera i en handhållen ex. (Jag hade köpt en handhållen.)

Investera i en antenn & kabel.

En antenn och kabel kan sedan med fördel användas även till en handhållen. Den får då samma räckvidd på mottagning som en stationär och nästan samma på sändning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Investera i en antenn & kabel.

En antenn och kabel kan sedan med fördel användas även till en handhållen. Den får då samma räckvidd på mottagning som en stationär och nästan samma på sändning.

Det låter ju vettigt 😊 Antenn har jag redan så får helt enkelt skaffa en kabel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglar du någonsin utanför mobiltäckning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev sajjen:

Seglar du någonsin utanför mobiltäckning?

Nej det är inte vanligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev sajjen:

Seglar du någonsin utanför mobiltäckning?

VHF-radio och mobiltelefon har inte likvärdig funktion.

Med VHF-radio kan man från båten dels få ut ett nödanrop till närliggande båtar som kanske snabbt kan komma till undsättning, på enstaka minuter om man har tur. Dels kan man själv höra nödanrop från båtar nära och försöka hjälpa till där.

En mobiltelefon kan bara komma i kontakt med en part, så ringer man t ex 112, så vet närliggande båtar inte ett skvatt om vad för nödläge du befinner dig i.

Båda är bra, men på olika saker.

 

Redigerad av raol
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade in en VHF för några år sedan för att kunna göra nödanrop snabbare. VHFen ger också ifrån sig din GPS-position om man trycker på den röda knappen.

Om du också installerar en AIS och kopplar den till plottern kan man anropa andra båtar som har AIS och syns på sjökortet. Om du tex vill fråga ett större skepp om den har tänkt att väja är det väldigt enkelt.

 

Min ursprunngliga anledning till VHF var att jag behövde en antenn för att montera en flagga i. ;) 

 

När en bekant bröt benet på sjön förra året så försökte jag använda VHF för att anropa sjöräddningen. Till min besvikelse blev jag ombedd att ringa 112 istället. Lite märkligt.
Så jag håller med om att mobiltelefon ersätter ofta VHF vid nöranrop. Om du sedan ringer genom SOS Alarm-appen så får de också  din position. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev anuba:

När en bekant bröt benet på sjön förra året så försökte jag använda VHF för att anropa sjöräddningen. Till min besvikelse blev jag ombedd att ringa 112 istället. Lite märkligt.

Möjligen kan du ha varit på en position där sjöräddningen inte är ansvarig, utan den kommunala räddningstjänsten har ansvaret. Där behöver det eventuellt gå genom 112 för att fungera bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev anuba:

 Till min besvikelse blev jag ombedd att ringa 112 istället. Lite märkligt.
 

Är det vanligt? Tar de inte larm via VHF? Blev förvånad när jag läste det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev raol:

Möjligen kan du ha varit på en position där sjöräddningen inte är ansvarig, utan den kommunala räddningstjänsten har ansvaret. Där behöver det eventuellt gå genom 112 för att fungera bra.

Såg inte detta innan mitt förra inlägg...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Möjligen kan du ha varit på en position där sjöräddningen inte är ansvarig, utan den kommunala räddningstjänsten har ansvaret. Där behöver det eventuellt gå genom 112 för att fungera bra.

Så kan det ha varit. Fick ingen bra förklaring. Jag gjorde förvisso ett PAN PAN anrop då vi var förtöjda och det fanns inte fara för någons liv. Men det borde inte ha påverkat.
Sedan dök Sjöräddningssällskapet upp med ambulanspersonal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...