Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jiell

laddning med vanligt sladd???

Rekommendera Poster

Tja, just hemkommen från 6 dagars tur med övernattning i sthlms skärgård, nu till min fråga....:

Vill kunna köra kylskåpet vid gästhamn om det finns el, har en Waeco lilla retro kylskåpet om någon vet vad det är, vågar bara köra på 12 v vid gång och någon timme efter ankommit brygga, kan man dra en kabel direkt från bryggen in i båten och bla köra kylskåpet på 220 v utan att ha någon typ av elstation ombord, en seglare på Möja hade så och sa att det var tillåtet, trodde man måste köra det visa någon elcentral och sådana stora tjocka kontakter man ser å bryggan...??

Isåfall kan man ju ha med en rulle jordad kabel och flera uttag med sig och köra det mesta som kyslkåp, stereo m.m., är jag helt fel ute????

 

Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inge elkunnig vaken.........................?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ja dessa Juniorer !! Ursäkta mig bara !!! Ta inte illa upp !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar men berätta gärna för en som aldrig använt el ombord, har inte någon annan varit nybörjare nån gång eller föds alla till experter å BB??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du göra som du säger när du ligger i gästhamn, men se till att ha en jordfelsbrytare bara, sen kan kommer du att märka att du inte kan ta ut så mycket effekt i vissa gästhamnar då dessa har låga säkringar, men du behöver kanske se över ditt elsystem och komplettera med ett par förbrukarbatterier till och en fast laddare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Westfjord, är det då bättre att ta min Ctek laddare och sätta den direkt på batteriet och sen köra kylskået via 12 v uttaget månntro?? Samtidigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä se till att fråga på Semco, om det är tillåtet det du gör ! Blir det fel så hamnar du i fängelse !! Det är så roligt med alla dessa frågor !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en amatör skulle hamna i fängelse är nog ingen större risk om han kopplar in en sladd till båten som föregås av jordfelsbrytare har jag svårt att tänka mig att det skulle kunna innebära fängelse.

 

Inte ens elsäkerhetsverket kan koppla bort en livsfarlig elanläggning om inte innehavren själv vill. Om man för att stilla sitt samvete ändå gör det, kan man hamna i tinget - på den åtalades sida. Man måste nog ha ganska mycket på fötterna för att slippa ifrån ett åtal - fast man i princip har rätt.

 

Jag har i mitt yrke besökt många fastigheter och på förekommen anläggning kommit i närkontakt med elanläggningarna. Det är många gånger en bedrövlig syn. Tidigare när elverken hade ett tillsynsansvar, skrev jag många besiktningsanmärkningar och tillsände kunden. I dag är det ingen som bryr sig.

 

Åter till frågan. Jag har ett kylskåp som går både på 12 och 220 volt. När jag ligger i hamn med landström kör jag det på 220 volt och sätter termostaten på maxkyla. När jag kopplar bort landströmmen och kör på 12 volt sätter jag ner termostaten på min kyla för att spara ström. Jag föredrar det förfarandet framför att alltid köra på 12 volt. Då får jag all laddning till batteriet för senare bruk

 

tommy

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ni måste förstå, att det jag skrev, var bara ett skämt !

-somena- skrev:
Nä se till att fråga på Semco, om det är tillåtet det du gör ! Blir det fel så hamnar du i fängelse !! Det är så roligt med alla dessa frågor !

Att en amatör skulle hamna i fängelse är nog ingen större risk om han kopplar in en sladd till båten som föregås av jordfelsbrytare har jag svårt att tänka mig att det skulle kunna innebära fängelse.

 
Visst skall man använda landström i hamnar där det finns tllgångar till det, antigen det är gratis eller man betalar för, oftast ingår i hamnavgiften, eller inte. En bra elkabel, kanske på 2,5mm2, och en jordfelsbrytare på rullen. Sedan har dom flesta hamn-eluttag redan en jordfelsbrytare, och kanske begränsar strömmen till 6 Amper med automatsäkring, för att ingen skall använda elelement i båten. Sedan kör man alla sina elgrejor med landström, laddar batteriena ochså !! Någon speciell elcentral och säkring,behövs inte om det bara är tillfällig landström (akta er för att göra några extra jordningar i båten, då kan det bli krypströmmar och galvanism. Landströmmen skall så att säga, flyta i luften utan destomer jordningar !). En fördelar-dosa efter jordfelsbrytaren bara och koppla på förbrukarna. I det fallet om man har kopplat 12 volt till kylen, kan det vara att - 12v, batteriets jord, är kopplat ihop med landströmmens skyddsjord, men det orsakar nog inga problem !! Endast i större båtar är det bra att ha en riktig elcentral där mann har olika, säkringar och strömbrytare till olika 220 volts förbrukare.

 



Senast ändrad av -somena- | 26 juli 2009 | 13:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo man kan hamna i fängelse.

I början av 90-talet så var det en herre som hade kopplat in sin tvättmaskin fel så att frugan dog. Han förlorade sin livskamrat och fick sedan även ett fängelsestraff. Jag minns inte vad han åkte på, kan ha varit vållande till annans död om man får spekulera.

Sedan grundproblemet. Om man ställer frågan om inkoppling så undrar jag om man har kunskap nog för att göra det säkert.

Jordfelbrytare är alltid bra men skyddar inte mot allt.

Kanske är lösningen i många fall att byta ut ett gammalt batteri med dålig kapacitet eller köpa ett till batteri så att kylen fungerar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då i början an 90 talet, kanske alla apparater inte hade skyddsjord ? I våra lägenheter hade vi heller inte jordade eluttag. TV-n, stereon, radion och all köksmaskineri. Numera så har alla nya apparater som går på nättsröm, har en tre ledare, med jord ! Sånna kan man ochså lugnt använda i båt, fast det i många tillfällen sägs: bara i torra utrymmen. En båt, är förmodligen ett vått utrymme. Av våra vanliga nätströms apparater vi har med oss i en båten kan vi lugnt ansluta till landström, med gällande skyddsåtgärder, om det är en plastbåt eller träbåt. Man skall givetvis inte stå med knäna i vatten !!! Ja det hände någon, som började slipa båtbåttnet med knäna i vattnet med en elslipmaskin, det har han inte gjort igen !!   Vad en stålbåt beträffar, där får man verkligen tänka till, hur man arangerar landströmmen !! Den som koppla på en tvättmaskin, och frugan fick elstöt och dog, är givetvis ett fall av klantighet ! Om tvättmaskinen skulle ha varit jordad och med jordfelsbrytare, skulle detta inte ha hänt, men i början av 90 talet, var väl inte denna jordfelsbryta inte uppfinnunnen ?

I dagens läge, med våra vanliga el-förbruknings apparater, i båt, är det inga problem (se till att ingen apparat står i regn, då gäller kanske inte all specifikationer, dom är gjorda för torra utrymmen) Gjör inga egna trimningar, om man inte förstår sig på det !!!

Gubben som fick el istallerad i sin stuga, detta då på farfars tid, sade, jag förstår mig på elektricitet, men att hur mann får fotogenet att rinna i dessa tunna ledningar, förstår jag inte ?



Senast ändrad av -somena- | 26 juli 2009 | 14:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...