Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst Daniel

inkoppling, lätt för den som kan (hjälp...)

Rekommendera Poster

Gäst Daniel

Jag ska koppla in en motor (Johnson 40hk -67E) till ett tändningslås. 1.Jag undrar vad ska vara inkopplat i vilka lägen när man vrider på nyckeln? 2. Det är en 2 cylindrig med 2 tändspolar, varför går det två separata ledningar från dom, ska det inte ligga 12V på dom hela tiden? 3. Drar tändspolar mycket ström? /Daniel

post-0-1394234286,3722_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. är väl lite olika men (0) allt av, (1) radioläge 2 (tändning) 3 (starmotor & tändning) 2. Det ska bara ligga ström på tändspolarna i tändnings & startläge 3. nja (bra batterier o laddning, så ska det ju inte vara nåt strul)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Tack så mycket, men varför går det två separata kablar fram till tändningslåset? Borde väl kunna sitta ihop eller blir det något konstigt då? /Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Berra

Nja, läge 0 ska det va på dvs tändnigen ska va jordat. Lösa kablarna varierar strömen, du behöver en strömregulator för att få jämn ström styrka och ett batteri förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Har den inte magnet tändning? Dvs separata matningsspolar för tändspolarna innanför svänghjulet? Då går motorn utan att dessa kablar är inkopplade. För att stanna den sedan så jordar tändningslåset dessa bägge spolar mot jord. Moppe dödare med andra ord. Dessa kablar kan inte kopplas ihop för dom går till var och en av brytarna, man kan säga att det är styrkablarna till spolarna för att förklara det simpelt. Radioläget ska ge ut 12 volt på en kabel. Startläget skall ge ström till startreläet. Har du däremot batteritändning vilket jag betvivlar starkt och som jag betvivlar att du vill ha så kopplar man ofta precis som på en bil 12volt till spolarnas ena sida och låter brytarna klippa av strömmen genom spolarna. Det finns fördelar med detta men en stor nackdel. Tomt batteri och du får inte igång båten trots dragsnöre. Har du magnettändning med separata matarspolar så är strömförbrukningen helt ointressant. De får bara ström så länge svänghjulet går runt och har ingenting att göra med övriga elsystemet förutom samma jord. Har du batteritändning så kan stömmen genom inkopplad spole variera beroende på spole, men den kan vara ända uppemot 8-10A. Jag tror att jag vet vad du tänker på i sådant fall. Nej du kan inte ha dom inkopplade jämnt. Dels tömmer dom batteriet på kort tid, dvs om dom inte brann upp vilket dom sannolikt skulle göra. En tändspole får strömpulser som slår av och på hela tiden. Att låta en 12v likström flyta genom spolen skulle sannolikt överhetta den inom loppet av några minuter. 12V x 10A ger ju då 120watt värmeffekt. Moderna bilar med elektronisk tändning bryter strömmen ifall inga nya signalpulser kommit inom ett par sekunder för att skydda spolarna. CDI tändningar har ingen ström flytande genom spolen för att lagra energi. Spolarna är helt strömlösa och energin till gnistan finns lagrad i en kondensator som urladdas på en tusendels sekund genom en kraftig primärlindning. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Tack det var mycket bra matnyttig information. Dock har jag svårt att avgöra vilken sort jag har. Jag har e-postat el-schemat till dig för och undrar om du kan titta på det? Du kanske kan se det på schemat. Mvh daniel.peres@swipnet.se

post-0-1394234286,9136_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Niklas Nordin

Du har vanlig magnettändning med brytarspetsar och tändspolarna under svänghjulet. De två kablar som du undrar över är för att kunna stänga av motorn. De skall kopplas till en stoppknapp som antingen jordar ner brytarspetsarna eller kortsluter dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Aha! Nu fattar jag... Kablarna kortsluts när nyckeln är i läge AV. Det förklarar att jag har fått heta kablar när jag trodde att det skulle ligga 12V på dem. Jag misstänkte att något var konstigt när det gick två separata kablar från tändspolarna(brytarna)... Det fanns ingen tändningslås till den så jag har köpt en ny och skulle koppla in. Och på schemat stod det att Bat. var inkopplad och sedan 2x M(tändspolarna). Jag antog att i tändnigs- och startläge skulle dessa vara inkopplade mot BAT. Detta var väldigt matnyttigt. JAg ska prova och se om jag får igång motorn, bara inget har gått sönder nu när jag har kört 12V på dessa kablar... TACK alla för hjälpen. Hoppas att det fungerar nu. Jag vill ju så gärna komma ut och åka!!! /Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel

Nu har har jag provat och den hoppade igång utan problem!! Jippi! Och tack ännu än gång! Mvh Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...