Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
WillesFarsa

Konstigt instrument?

Rekommendera Poster

Hej!

Instrumentet (till vänster) på bifogade bilder sitter på en Ryds 530 DC från 1990. Det verkar leva sitt eget liv. Piper och håller på. Tror att det är nån form av ekolod och ankarvakt.

Är det någon här som känner igen det och vet hur det fungerar? Kanske till och med har en instruktionsbok som han/hon kan tänka sig sälja eller på annat sätt dela med sig av?

Tack på förhand!

/WillesFarsa

post-10010533-1394236027,968_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett EKOLOD. En sådan hade jag ochså i en båt, en Bluebird 25, på 1970 talet. Om jag inte minns fel, så är det en VDO Ekolod. Sumloggen till höger, är ett VDO instrument, det där har du inte nämnt ! Men ändå konstigt att den finns i en båt från 1990 talet.

 Hur den fungerar, ja, det ärväl bara att trycka på knapparna och se, om den fungerar !!

Gissade ju oxå att det var ett ekolod. Men frågan är alltså hur det funkar... Har tryckt och tryckt men inget verkar hjälpa. Det piper som f-n hela tiden.

Jag hade oxo krångel med det ekolodet, tror det var sönder, funkkade alldrig ! Så den fick sitta där som en prydnad !

Jag tittade på den Norska siten, men blev int klokare. Där måste man registrera sig. Men hur hittar man någon data om mann inte vet tillvrkare och modell. Letade på nätet om denna instrument, men hittade ingenting !

 

 

 

 




Senast ändrad av -somena- | 23 juli 2009 | 13:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissade ju oxå att det var ett ekolod. Men frågan är alltså hur det funkar... Har tryckt och tryckt men inget verkar hjälpa. Det piper som f-n hela tiden.

Nån annan som har koll?

/WillesFarsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du -somena-, det var ett j-a snack om månen! Jag vet att det i dagarna var 40 år sedan, men är du säker på att du inte hamnat i fel forum? Eller är du bara lite lagom semesterhög?

Som du kanske såg löste det sig. En lite mer jordnära person tipsade om en manual på en norsk sajt.

Mh WillesFarsa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En smula OT va?

WillesFarsa är inte på månen, han befinner sig i sin båt med underliga instrument...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint att det har löst sig. Är ledsen att jag inte kunde vara till mer hjälp ! Manualen ja ! Kan du ge  närmare uppgift på siten var du har fått kopierat manualen.    

Jodå, har lyckats att ladda ner manualen. Men mann måste registrera sig först, sedan under:   Dokumentarkiv/Diverse dokumentasjon/sök sedan på den angivna rutan: VDO, så kommer det två förslag:VDO ekkolodd manual, där då denna:ekkolodd_VDO_manual.zip(4.7Mb) Nedladdningen tog ett tag, med min GPRS 53Kbps, snigelsmalband, på skäret här jag sitter !  (enslingen på skäret)

Hopps att du har fått fart på ekolodet och att det fungerar !

Bli inte arg för ingenting ! Det är bara litet skoj !    Vänligen !!

Förresten, är du verkligen släckt med min vän Wille ? Hälsa honom i så fall. Han skrev ett E-mail till mig, som jag inte har besvarat.

 

 

 




Senast ändrad av -somena- | 24 juli 2009 | 10:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har länk till manualen ovan i inlägget från jpa164.

Du landar på ett inlägg på baatplassen.no
Där har du en länk till en ZIP fil som du får ta hem och packa upp så kan du kolla på manualen sen (ekkolodd-VDO-manual.pdf)

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också detta ekolodinstrument på min Nimbus 28 DC. Tyvärr är LCD-skärmen lite trasig så jag kan knappt se siffrorna men ekolodet verkar fungera. Vet ni om det går att renovera instrumentet?

 

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...