Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Bohhaa

Akterspegeln

Rekommendera Poster

Håller på och rustar båten och igår när jag höll på och slipa som tusen så märkte jag att materialet emot akterspegeln satt löst på vissa ställen. Nu menar jag när jag låg i båten så det är bara insidan av båten. Materialet skulle jag tro är epoxyspackel eller liknande inte glasfiber iaf. Slipade bort allt det lösa och kollade trät, vilket som tur var torrt och fint. Nu skall jag ju bygga upp en vägg på insidan och undrar hur jag ska gå till väga.

jag tror så här:

Rugga upp ytan med sandpapper

plasta med polyester och glasfiberväv, typ 3 lager med glasfibervväv.

och sen måla allt med topcoat som resten av insidan av båten.

Kommer detta räcka ? eller ska jag behandla trätt innan med nånting?

Är helt ny i båtrenoverar/ägar delen så alla tips är välkomna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt rekomederar jag epoxi o matta, vattentät och fäster bättre än polyester.

Du skriver inte om det är utombordare/imombordare eller vad det är för slags båt.

sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en liten (4.5 m) sportbåt typ selco ingen anning på märke. Och utombordare skall monteras på.

Ok epoxy är bättre säger du kanske ska kolla på det istället.

Inga fler tips??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle också köra på Epoxi..

Var säker på att materialet i akterspegeln är bra... väldigt dumt att plasta in det om det är blött.. Om du vill kan du göra några provborrhål på olika ställen för att vara riktigt säker.
Annars finns det fuktmätare man kan köpa/hyra eller låna av någon som kanske har..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är säker på att det är torrt och bra så det är ingen fara. tips på epoxy ? Funkar biltemas 2 komponentts eller ska man leta någon annan stans istället

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det ju lugnt... Har själv använt Biltemas epoxi till min båt i år.. men har inte lagt i den ännu. (Jobbat hela sommaren... Gråter)
Får väl återkomma med resultat till hösten.. det börjar närma sig iläggningsdags nu i alla fall.. Skrattande.
Hur som helst så tyckte jag att resultatet blev bättre med epoxin än med polyestern... bättre fästförmåga och mer lättarbetat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...