Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
SunKing

vatten, k-sprit och bensin

Rekommendera Poster

Om jag har fått vatten i bränslet så skiktar sig detta med bensinen och lägger sig i botten på tanken? Om jag slår i k-sprit så binder denna vattnet som sedan kan passera genom, och ut ur systemet tillsammas med bensinen? Stämmer detta?

Anledningen till att jag frågar är att jag har fått vatten i min fasta bränsletank och har fått rådet att göra enligt ovan. Verkar dock inte få ut allt vatten och har nu dragits med det hela säsongen. Motorn går bra men dör ibland vid fullt gaspådrag (krånglar ibland lite mer än så, men då har jag tömmt vattenavskiljaren och sedan har det funkat ok igen).

Gjorde idag följande test; tömde ut en del soppa ur tanken ner i en genomskinlig plastdunk. Kunde konstatera en skiktning. Slog i k-sprit (k-skydd från Statoil) i samma dunk. Det undre skiktet (som jag antar är vatten) löste inte upp sig och blandade sig med det övre skiktet utan blev istället större. Som om k-spriten och vattnet blandade sig men fortfarande skiktade sig med bensinen. Är det så det fungerar?

Svar på frågorna ovan och tips om hur jag blir av med vattnet (kanske bara återstår att tömma hela tanken...) mottages tacksamt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite märkligt detta med K-sprit som mackarna säljer. K-sprit är sprit, men all besin som säljs idag  är redan utblandad med 5% etanol, vilket är sprit.

Så för att bli av med vattnet så är det bara att tömma hela tanken. Passa samtidigtt på att montera ett förfilter med vattenavskiljare, t ex CAV.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förrädiskt det där med sprit i bensinen.

Som föregående skriibent förklarat så innehåller vanlg 95 oktanig från macken redan 5% etanol, vilket är samma sak som K sprit (etanol).

Att köpa en liter k sprit eller T-röd funkar inte bättre än att köpa 20 liter bensin. Egentligen har k-spriten spelat ut sin roll om man ska hårdra det.

Nu till det förrädiska. Så länge vattenmängden är tillräckligt liten så fungerar etanolen som en katalyt och blandar vattnet med sig själv och bensinen, men om vattenmängden överstiger en viss nivå så blandar sig etanolen bara med vattnet och inte med bensinen,vilket leder till att den tyngre vatten-etanolblandnigen separerar sig från beninen och sjunker till botten. Mao har du nu ren bensin i toppen av tanken och en etanol-vattenblandning i botten av tanken, och vatten-sprit blandningen går ingen normal bensinmotor bra på.

Det är därför din bottensats blev större, K-spriten blandar sig bara med vattnet eftersom vattenkoncentrationen är för stor.

Åtgärd.

Ta bort bränslemätaren så att du får ett stort hål för åtkomst, stoppa ner en sugslang i botten av tanken efter att båten legat så still som möjligt i ett dygn eller så, sug ut bottensatsen och lys med en gastätad explossionssäker ficklampa (ex maglite) och titta så att du inte har annan skit i tanken. Ser det OK ut så sätt tillbaks givaren och ventilera ut båten ordentligt, länge. Tänk på att bränsleångorna lägger sig lågt.

Vart kommer vattnet från?

Om du dragits med det hela sässongen (500liter?/ 1000l?) så undrar jag var vattnet kommer från. Hitta det felet först. Det måste vara avgörande för god funktion i ditt läge.

Se till att vågor inte slår så att det stänker in bensin i tankens luftning, och att regnvatten ej kommer in i bränslepåfyllningen.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är onödigt med karburatorsprit. Spriten i bensinen, ställer till med en del problem. Vattnet blandar sig med bensinen i tanken, när den skvalpar omkring. Man kan se på bensinen om den innehåller vatten. Den blir lite grumlig.  Detta medför att vattnet inte stannar i vattenavskiljaren, utan går vidare till förgasaren. I flottörhuset skvalpar inte bensinen omkring lika mycket som i tanken, och vattnet sjunker till botten, när motorn står still.Nästa gång motorn startas kan vattnet orsaka problem. För att bli av med vattnet utan att tömma tanken helt, måste båten upp på land, och stå still en vecka. Då sjunker vattnet till botten,och kan sugas ut, om tanken har en lucka, och tanken lutar mot denna.



Senast ändrad av Rollen | 20 juli 2009 | 21:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns absorbenter avsedda att sänkas ned i tanken. T.ex. har jag sett dessa från Quicksilver (Mercury/Mariner). Jag vet inte om dessa marknadsförs i Sverige och man kan fråga sig hur mycket de förmår att absorbera.

 

 



Senast ändrad av guestsson | 20 juli 2009 | 22:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen soppa expert men jag vill bara berätta hur jag gjorde i samma situation.

Det bästa är dock att tömma tanken helt men min sitter så illa till.

Först tog jag och kopplade en pump på slangen som går från tanken till motorn. pumpade därefter ut all soppa. dock blir det alltid lite kvar i botten vilket jag märkte när jag hade slagit i 200 nya liter soppa och motorn bara gick som den skulle i ca 40minuter sen blev det samma sak igen. den blev orkeslös och gick knappt på tomgång.

Slog då i ett par flaskor Reedline insprutningsrengöring samt 20L E85. därefter gick motorn som en klocka och jag körde tills det blev soppatorsk och har därefter tankat fullt med bara bensin ett 10tal  gånger utan att det strulat igen.

Mvh/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...