Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Bohhaa

Bygga golv durk botten

Rekommendera Poster

Har fått tag på en plastmotorbåt till bra peng dock måste det göras nytt golv. Tidigare ägaren har tagit bort golvet och kvar sitter endast tvärgående reglar i plywood som är mörkna. Har införskaffat mig nya reglar som skall sågas till och passas mot botten. Nu till problemet jag vet inte vilket golv jag skall göra. Ska man satsa på att göra trallgolv eller ska man lägga skivor som sedan skall plastas. Jag vill igentligen göra ett plastgolv men det verkar kosta skjortan. Måste man ha marinplywood i skivorna man plastar ju ändå dom ? Och skall man göra skivorna lite mindr än formen för att sedan plasta över springorna?

Ingen som gjort någor sådant tidigare och kan skriva en idiot instruktion för en helt ny båtägare?

Tacksam för svar!!!

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får nog berätta lite mer om båten. Är den öppen t.ex.? På de flesta båtar är durken mer eller mindre integrerad i skrovet och bidrar ofta till konstruktionens styvhet. Ofta finns det luckor i durken så att man skall kunna stuva saker där. Det skall alltid finnas möjlighet att inspektera utrymmet under och pumpa ut eventuellt slagvatten. En sådan durk skall vara så tät mot vatten uppifrån som möjligt. Sedan finns det, oftast på mindre båtar, lösa durkar som vilar på någon typ av spant eller reglar. Dessa är en sorts trall och skall släppa igenom vatten som sedan pumpas/öses ut vid behov. Kanske är det bäst att börja med att fråga förre ägaren hur den gamla durken var konstruerad.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju det som är grejen har ingen aning om vad det är för båt men tidigare ägare visste inte heller. Det är en liten sportmotorbåt typ selco. Enligt honom har det bara legat en skiva på reglar i botten. Men jag vill ju försöka renovera detta ordentligt har idag plockat hela båten ren ifrån detaljer. Tagir bort dom gamla mörkna reglarna och börjat slipa botten för att kunna plasta fast nya. Dock vet jag ju inte vilket golv jag ska lägga vill ju gärna plasta hela botten för att få det vatten tät.

Är dock helt ny på båtar så jag tar gärna emot tips och ideér skall försöka fixa en bild så kanske nån kan hjälpa mig vad det är för båt.

Fixar bild tillsimorgon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hunnit fota min båt men jag tror det ska vara en sån här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...