Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Styrman

Miljödisel eller inte

Rekommendera Poster

Har varit i kontakt med några sjömackar och en del av dessa hävdar att de inte köper in disel med raps mm. som kan ställa till det för våra motorer. Kan vi lita på att det inte är miljödisel som ändå slangas ut ? Vad är då skillnaden på den gröna förutom priset ?

 

Mvh

Styrman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl ingen skillnad på grön diesel och vit. Mer än priset och böterna om polisen hittar grön diesel i tankar som inte ska ha den....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget skiljer den gröna från den ofärgade, förutom att det är lägre skatt på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst styrmans inlägg flera gånger, så undrar jag om han inte med grön menar den sk miljövänliga med raps?  Och i så fall är prislappen densamma på miljövänlig och gammeldiesel på båtmacken.  Prisskilnaden ligger mellan bilmackar och båtmackar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du märker det på att raps dieseln är mer lik vatten, alltrå mer ofärgad och skummet när den hälls i ett kärl stiger fortare. Riktig diesel är lite gulare till färgen och tjockare i konsistensen, skummar långsammare och luktar mer olja. Dessutom dunstar rapsdiesel när den spills, det gör inte riktig eftersom den är fetare och lämnar duktiga fläckar på brallornaRynkar

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då menar du väl 100%-ig rapsdiesel? 5% RME-inblandning i vanlig diesel kan ju inte göra så stor skillnad.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seahunter/

Tvärtom. Det är FAME:en eller RME:en som ger en gulfärgad ton på dieseln, dvs samma färg som uteslutande säljs på alla bensinmackar. När en sjömack beställer diesel behöver de uttryckligen be om blank diesel dvs utan utan FAME (vilket i dagsläget är RME då tillgången på slaktavfall är begränsad).

Ren RME kan vi glömma i denna diskussion då det knappt finns marknad bland personbilar för denna produkt.

/OKQ8

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey, jag erkännerOskyldig Min erfarenhet sträcker sig till att tanka tradare eftersom jag har bensin i både bil och båt. Men faktum kvarstår, riktig diesel är fetare. Både Volvo och Scania fick stora problem när miljödiesel dök upp i pumparna, eftersom den inte har samma smörjande egenskaper som miljödiesel och alla tillverkare av bränslefilter fick tänka om eftersom den nya blandningen fick filtren att lösa upp sig till en klump. De som kunde undvek att tanka i Sverige och valde Norge eller europa istället. Numera är motorerna anpassade till den nya dieseln så det kvittar, men skillnad är det.

Hörde för en tid sedan att oljebolagen funderar på att sluta med miljödieseln eftersom den är dyrare att tillverka, och det är svårt att få tillräcklig vinst på den. Detta har visat sig i diverse tradarpumpar runtom i landet när jag tankat, gulare och fetare diesel och eventuellt spill binder damm och ser polackmässigt ut.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...