Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
PetAnk

Suzuki DT85 - 91 dör efter 1 minut i marschfart!

Rekommendera Poster

Har en Suzuki DT 85 - 91 på en Flipper Cabin. Den startar mycket lätt och har en jämn tomgång. När jag tuffar ut från båthamnen i ca. 5-7 knop, 2000 varv/min, funkar allt. När jag sedan drar på och kommer upp i 4000-4200 varv/min tar det ca. 1 minut så stendör den! Jag startar om den och det går lätt. Försöker sedan dra på igen då går den bara upp i 2500 varv/min. Och så kan jag köra i ett par minuter, när jag sedan försöker gasa på kommer jag upp i 4000-4200 varv/min och så stendör den efter 1 minut.... och så där kan jag hålla på en hel dag...Obestämd...

Jag har bytt bränslefiltret som sitter i motorn, samt handpumpen. Pumpen blir stum när man pumpat upp den men efter ett tag blir den lite svampig. Ska den bli det eller ska den vara stum hela tiden?

Har en fast tank och har testat att köra med öppet tanklock, så det är inte luftningen det beror på.

Nån vänlig själ som har en ide´ om vad det kan vara?

/Peter A.



Senast ändrad av PetAnk | 18 juli 2009 | 19:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en DT115 - 92 och den har ett antal säkerhetsfunktioner som gör att varvet begränsas till 3000rpm alt. stängs av.

- Övervarvning.

- Låg nivå i oljebehållaren (2-taktsolja). Man kan köra om man trycker in en resetknapp ifall man i nödläge måste köra motor i alla fall.

- Inget kylvatten. Det sitter en flödesgivare som känner av det.

Det var allt jag kunde utläsa ur min servicehandbok som gäller för DT115 & DT140

 

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Patrik!

Jag har olja väl påfyllt och jag har tidigare kört på dessa varvtal utan problem och kylvatten kommer ur både skvallerröret och det vanliga. Jag har även en larmpanel som ska larma om något av detta inte funkar, men några larmsignaler har jag inte fått när jag kör.

Stort tack för ditt svar!

Peter A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna tänka sig att någon av givarna är trasiga samtidigt som den inte skickar felsignal till larmtablån?

Om du har en serviceverkstad i närheten så kanske dom kan läsa ut felkoder?

Lycka till!!

 

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det kan ju vara så. Jag får kolla om jag hittar någon kunnig i närheten.

MVH

Peter A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Du säker på att motorns egen bränslepump funkar som den skall?

Har haft en DT140 där jag trasslade skitlänge med samma symptom som Du beskriver innan det gick upp en talgdank för mig och knallade till Mekonomen och köpte en elektrisk bränslepump för ca 600:-.

Heureka..................

Sen gick motorn som en klocka!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS! Den externa bränslepumpen är en sådan som man sätter på slangen och drivs av 12 volt.........

kenneth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löste sig problemet? Och hur??   (Har en DT85'a fårn 1989 med liknande problem.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...