Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mr_Cool

Optimax seg i starten!?

Rekommendera Poster

Är sugen på att byta upp mig till en BR båt och testade en ny Bella 530 Excel igår med en 90hk Optimax. Detta var min första upplevelse med en Optimax ska tilläggas, har alltid haft 4-takt på mina båtar. Eftersom jag åker wakeboard var jag nyfiken på accelerationen på den att det finns kraft nog att dra upp en åkare, och handlarna förespråkar då Optimax. Men döm till min förvåning när jag var ute och testade den så tyckte jag den var seg som tusan. Från 0 -> och upp, däremot om man ligger på en 10-15knop och trycker till då är den ok.... Är det fler än jag som delar denna upplevelse? Detta har jag aldrig kännt av i de båtar jag har haft 4-takts motorer på, t.ex Ryds 478 60hk 4-takt, Bella 512 Excel 90hk 4takt, Ryds 520 GTS 75hk 4-takt, ingen av dessa har problem med att dra wakeborad....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara så att den Bella 530 Excel du provade ej hade optimal propeller för bra acceleration, kanske var optimerad för hög toppfart.

Men en 530 Excel är ju godkänd för upp till och med 115 hk så varför inta hänga på en Optimax 115 så blir det nog lite krut i ekipaget. Eller varför inte en Mercury F100 EFI 4-takt? Antar kostanden drar iväg för mycket?

Det var ett test på 9 bowriders i Praktiskt båtägande nr 1 2008 där bl a Bella 530 Excel var med och de testa den med Mercory Optimax 90 hk. Propeller var 14 1/2 x 19 aluminiumpropeller (gissningsvis en Mercury Black Max). Toppfart blev 36,1 knop vid 5900 varv/min, vid 4000 v/min 29,1 knop, vid 3500 v/min 21,0 knop. De klaga på propellerns grepp i testet på just Bella 530 Excel.
Det konstiga var att de skrev i testet att testmotor var en Mercury F100 EFI 4-takt, men de redovisar siffrorna ovan för en Optimax 90. Det var konstigt, men testet utfördes av finska tidningen Venemestari och i Finland säljs 530 Excel troligen med Mercury F100 EFI medan man i Sverge har Mercury Optimax 90 som standardmotor, men som sagt båten är godkänd för 115 hk. Kanske skall tillägga at bäst i det testet ansågs AMT 185 BR vara (i testet med Honda BF90, i Sverige säljs den med med Suzuki DF90), hack i häl kom Yamarin 53BR med Yamaha F100 och trea Bella 530 Excel.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att motorn var rätt intrimmad mot akterspegel?

Hissad?

Propeller?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte man ska dra för snabba slutsatser. Propeller spelar t ex stor roll. Har själv en 90 Hk Optima med 19 på en liknande storlek på båt. Den är rätt okej om man inte är för många i båten. Med fyra i båten blir den lite baktung och rätt mycket segare upp i planing.

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en 90 hk 19 propeller och kan också inlägga att jag är mycket nöjd med den. Mycket bra dragkraft även med 4 personer i. 

Kolla även dessa filmer på youtube. Bella 530 med 115 optimax på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror precis som ni skriver att det är fel stigning på propellern, har läst igenom en hel del tester som inte stämmer överens med min upplevelse. Handlaren har lovat att återkomma med vad det sitter för propp på den. Men det är aldrig fel med lite extra kraft så en 100EFI kommer jag endå att överväga, har ej fått någon prisuppgift på den ännu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det slutade med en hel omvändning efter har varit runt och tittat på och testat diverse olika modeller blev det en BR med inombordare. En Campion 545i med en 3,0 VP. En vecka nu med den och är helnöjd, wakeboard, fiske bad, ut till någon ö. Allt fungerar utan problem och är bara trevliga upplevelser Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...