Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Geta

Optimaxtrubbel

Rekommendera Poster

Varför dör min Optimax när jag försöker köra mer än 1500 rpm? Den går att starta omedelbart igen, hur snällt som helst.

 Vid bryggan kan jag varva 4000 rpm sen börjar den hosta men tar sej på nytt om jag går ner till tomgång.

135 hp 2003 årsmodell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läckagege i bränsle slangen? Kolla bla bälgen(blåsan som man handpumpar med)..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt bränslefilter, bytt alla slangklämmor, kopplat in en separat 20 liters tank, till och med kapat av bränsleslangen och stuckit ner den direkt i tanken men problemet kvarstår. Knas i någon databox?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl inget externt filter?

Bränslepumparna?

Funkar den bättre om du samtidigt vid gaspådrag handpumpar på blåsan?

 



Senast ändrad av Bella440R | 14 juli 2009 | 11:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett externt bränslefilter monterat men det är nytt.  Pumpning på blåsan gör ingen skillnad, den känns hela tiden välfylld.

Problem med bränslepumparna är säkert möjligt men de är diagnostiserade (kompis med mätutrustning) och visar normala värden.

Om det är vatten i bränslet bore det väl komma larm?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att man absolut inte ska ha något externt bränslefilter till Optimax. Det gör att motorn inte får tillräckligt med bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man skall inte ha ett extern filter på optimax motorer.De är väldigt känsliga på bränsletillförseln.

Om du tex har en ny optimax med ett extern filter gäller inte garantierna.

på dina problem så skulle det kunna vara bränsleflödet som stryps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, inget externfilter, det var ny information, BRA. Men sen testade jag ju med en extra tank och och problemet kvarstår.  Det blev i och för sig lite hopplock så t.ex blev det 2 st pumpblåsor på vägen men båda känns välfyllda.

Kanske ska prova att ta bort filtret ur filterhållaren på externa och sen testa?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte externt filter? Gäller det fler motorer? Har man fast tank så är det vansinne att inte ha externt filter med vattenavskiljare generrellt. Ett stort filter kan knappast göra att motorn få för lite soppa. Jag har ett väl tilltaget sådant till min E-tec 50 och den går bra. Konstigt föresten. Det sitter bara ett vanligt plastfilter modell mindre under kåpan och det är tänkt att fungera i 3 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerade motorn med det externa filtret förut?

Vattenanskiljande bränslefilter finns väl under kåpan på motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns ett bränslefilter på motorn  i botten på det sitter det en givare som känner av om det är vatten i filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Externa filtret är nymonterat, trodde att vi gjorde en bra grej men det kanske är tvärtom.

Kan bränslepumparna få något fel pga externfiltret eller är det bara att flödesmängden inte räcker till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under kåpan på en Optimax sitter ett vattenavskiljande filter av samma slag som det externa som du har till din E-Tec. Det har dessutom en elektronisk givare som känner av om det är dags att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att ett filter är stort betyder det inte att det släpper igenom tillräckligt med bränsle.

Jämför med fiskenät, finns långa å korta men det är maskorna som avgör vilken storlek på fisk du kan fånga.

För filter används begreppen mesh size, diff tryck å lite andra faktorer som talar om hur mycket vätska som kan passera vid olika tryck.

 

Antagligen klarar inte bränslepumparna på optimaxen att förse motorn med bensin om det inte är fritt flöde.

 

Garantin upphör by the way!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var intressant. Man lär sig alltid nya saker. Mitt filter är ett 10 micronfilter av bifogad typ, annat fabrikat och färg men till förväxling likt det på bilden. Det ska räcka till för maskiner med V6:or. Men sitter det redan ett snarlikt filter i serie så kan motståndet säkert bli för högt. Men jag tror aldrig att jag får problem, dels är motorn betydligt mindre och det lär aldrig bli nåt skit i det lilla mack-filtret under kåpan.

Jag har däremot en annan sak jag funderar över. I min förra båt hade jag en fast tank i plast, den lät jag stå halvfull över vintern, på våren slog jag i en flaska K-sprit och fyllde tanken. Det gick år efter år utan problem. Men det var en Yamaha F25. E-tec är något annat och jag har en rostfri tank nu. Ska man köpa en stabiliseringstillsats och fylla tanken? Rostfria tankasr har väl lättare för att kondensera vatten än plast? Eller?

post-8313-1394236016,2059_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en optimax 90 Hk från 2006. Den har inbyggt bränslefilter men inget vattenavskiljande filter. Satte förra säsongen på ett extern vattenavskiljande bränslefilter och det har inte varit några problem alls med att motorn inte skulle få tillräckligt med bensin som jag har märkt.

 

/Freddie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den har en givare som ger signal om det finns vatten i vaporseporatorn där filtret sitter så det blir samma sak det är en flottör som flyter upp o ger kontakt om det finns vatten ,detta system finns på 75-115.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag hörde av min Evinrude tekniker, att det janns en kampanj, där filtret skulle byttas. Kode maskin missade detta naturligtvis, så han bytte det åt mig. Kolla om du har rätt filter. (Jag har samma motor, E-tech 50  MY05)

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor är av årets modell inköpt i våras så jag utgår ifrån att det är rätt. Byter jag det externa filtret varje år så bör det interna räcka i de 3 år som är normalt serviceintervall. Tänker dock serva motorn redan i höst, få bytt olja i växeljuset, kolla vattenpumpen samt få i nya stift. Jag kör mycket på lågfart (2200 varv), båten är baktung och drar nog en del i planing, den gör 16,5-17 knop på dryga 4000 varv, ska göra något åt det inför nästa säsong. Sen är det tänkt att den får gå 2 år till nästa service, därefter eventuellt 3 år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog något lurt med högtrycksbränslepumpen, en 20 amp (som det ska vara) säkring brinner av efter ca 10 min körning medan en 30 amp håller men snurran går lika dåligt i båda fallen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Varför kan man inte ha ett externt vattenavskiljande filter på en optimax? Ryds levererar ju sina båtar över 5 meter med ett sådant och optimaxar är ju så gott som standard motorn på deras båtar.

Föresten, sabbar man inte vattenavskiljande filtret direkt om man häller K-Sprit i tanken?

/ Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom all bensin idag innehåller 5% sprit så spelar en flaska k-sprit ingen roll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föresten, sabbar man inte vattenavskiljande filtret direkt om man häller K-Sprit i tanken?

När jag körde K-sprit i tanken hade jag inget vattenavskiljande filter utan ett större plastfilter externt.

Klart att mindre vattenmängder inte fälls ut i en vattenavskiljare när man har K-sprit iblandat. Men jag är osäker på var gränsen går. Man får inte köra motorn med mer än 10% alkohol i bensinen, men det finns väl en liten skvätt etanol i bensinen i pumpen.Men en flaska K-sprit till 50 liter blir bara 1% extra. Jag är lite osäker på den här punkten, kanske panelen vet mer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK så det ät 5% från pumpen,  då är ju K-sprit onödigt. Om det är 5 eller 6% i bensinen kan ju kvitta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det här med att ryds mont sep filter i båten ,det beror ju på vad för motor som monteras blir det en mercury fyrtakt så blir det ju annat som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, förvirringen tilltar, nu säjer min meckare att externfilterförbudet gäller Verado, inte Optimax.

Kan någon verifiera vad som är riktigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Optimax får EJ ha separat filter monterat!

 

Så här står det i bruksanvisningen till min Optimax 115 hp på sidan 12

VIKTIGT: Om bränslesystemets filter, ventiler, anslutningar, etc. förses med
extra komponenter, kan bränsleflödet strypas, vilket i sin tur kan leda till
motorstopp vid låga hastigheter, och/eller att bränslet blir för magert vid
höga varvtal, vilket kan leda till skada på motorn.

 

Så nu har du det svart på vitt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det finns service medelande på detta inget snack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...