Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Terrafobica

Händelse med kustbevakningen

Rekommendera Poster

Här kommer det en liten berättelse om vad som hände för mindre än en kvart sedan på Årstaviken i Stockholmn.

Som hamnkapten i en av båtklubbarna i nämda vik så har jag stor erfarenhet av hur folk åker här, nämligen fort.  7 knop råder men det är det nog bara roddbåtar som klarar av, och otaliga är gångerna man ringt till KB och bett dem ha fartkontroll utanför klubben, men de har aldrig tid.  Och jodå, en del drar av, men bara för att lägga sig i de omöjliga 10 - 12 knop med ännu värre svall.

Men ikväll var det värre än så, vid 23-tiden när grillningen var avslutad och vi hade dragit oss tillbaka till våra båtar så hörde jag något och tittade ut.  En okänd båt hade tagit sig in i hamnen och snokade omkring.  När jag tittade ut och ropade så tog de båten och drog iväg, och eftersom jag har min gummibåt med en tiohästars förtöjd vid segelbåten så följde jag efter.  Tjuvbåten var nog för snabb, för den fick inte KB fatt på, men mig jagandes efter med en gummijolle fick de stopp på.  Tjuvarna försvann i fjärran och jag fick en utskällning för fortkörning med en GUMMIJOLLE!?  Håhåjaja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som allt är som det brukar vara med andra ord...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen skulle man kanske ta detta tillfället i akt för att kontakta KB och påtala händelsen samtidigt, som man då på ett naturligt vis kunde be om lite mer uppmärksamhet när det verkligen behövs (tänker på fortkörare, tjuvar, o dyl).  Vore intressanta att då få höra hur de regarera/agerer på en sådan begäran.

Hälsningar från Jungfruholmarna (samma natt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle ropat till KB att du var från TV, då hade de verkligen ställt upp på allt vad du önskat.

Angående att de gav sig på dig för fortkörning, hur kan man kritisera sådant efter det de gjorde i TV serien de medverkade i???

Där har de bl.a. kört slalom i hög fart i Sotenkanalen (västkusten) under en påhittad utryckning. (Sotenkanelen är en smal kanal där det är 5 knop hela vägen)

Kanske KB kunde vara med i nästa Göta Kanal.

Heder åt dig, Terrrafobica,  att du har mod och ork att ta tag i alla dessa som snor våra saker och båtar.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt tänkt men fel åtgärd.

Även en liten jolle drar upp irriterande svall. Är det 7 knop så är det för alla förutom legimerade utryckande fordon då kanske? Tro mig jag ligger i en liten farled med min båt, och alla kör sakta förutom dem dära roddbåtarna som är fullastade med barn, kärringar, hundar, föda och en ölmage med en 5hk bakom. Och dessa drar upp enorma svall. Precis som på svenska vägar går det aldrig att titta bakåt.

Att du inte berättade för KBV att du jagade evetuella tjuvar? Då hade de säkert prioriterat att jaga dem istället. En helt klart roligare jakt för dem.

Vad hade du kunnat göra om du kom ikapp dem. Du hade bara riskerat ditt liv för någon propp eventuellt en stulen båt? Jag hade inte velat att du skulle riskera ditt liv för min propp eller min båt. De går att ersätta.

Det är nästan ironiskt att åka fast i sin egen farled då man flera gånger har begärt hastgihetsövervakning. 

Mvh
Kristian 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klokt skrivet! Vad hadde du kunnat gjort mot ev. båttjuvar, nä observera och berätta allt man ser för Kbv.

Bättre att vara feg 5 minuter än död resten av livet/ Lev väl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta tjuvarna i årstaviken verkar också hålla till i nämnda vik.  Åtskilliga är gångerna vi hämtat kvår klubbeka som tillfälligtvis varit på drift.  Och självklart berättade jag för KB att jag var på väg efter tjuvar, men den hade de hört förut.  Nåja, inget blev stulet och allt är under kontroll ännu så länge.  Min lilla gummijolle däremot, den ger inga svall, jag lovar. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsätt kämpa mot buset på sjön men tänk bara på din egen säkerhet. Mvh stortrolleGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullt ös medveslös =P hehe nej självklart skall man hålla hastighetsbegränsingarna, håller alltid hastighetsbegränsnignarna trots att min båt inte drar upp något svall alls, crescent 495 ht, men man kan missbedöma mycket när farten är för hög, tål att tänkas på, tänkte faktist bli kustbevakare =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suckar hårt.

Skönt att någon åtminstone försöker! Tack för det!

Det där med paintballpistol för att markera suspekta besökare....? Låter inte helt tillåtet, men ack vad det vore tillfredställande. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du tobiasA, den köper jag inte!  Iofs är inte detta en svalltråd, men ändå, en 43 kilos gummibåt med tio hk Mercury gör 20 knop och bakom är det en stråle från motorn, thats it.  Men även om jag hade haft en wakeboardbåt som gör jävliga svall, så hade jag använt den om någon fan tallar på mina prylar.  Jag ska fanimej koppla trefas i mantågen snart.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Terra, jo i vissa fall kan man givetvis se mellan fingrarna, som tex vid båtstöld som i ditt fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tragiskt att inte kustbevakarna lyssnar till folk som säger att de förföljer eventuella tjuvar. Men det är klart, folk säger väl vad som helst för att slippa böter. Synd då det verkligen är så.

Det är lite synd att KBV har så dåligt rykte, tror jag aldrig hört någon varit nöjda med deras insats? De verkar mest vara på vattnet för att irritera och dra folk i örat? Finns det verkligen ingen som har något postivt att säga om dem? Något bra har de väl gjort förutom att stoppat lite förfriskade människor på vattnet.

Ibland tror jag på att ökat civilkurage skulle ge en bättre värld, men frågan är om det inte skulle bli vilda västerna tillslut? Med högre staff på stölder osv tror jag inte hjälper? De bara kommer beväpna sig mera och när någon stackare tar till civilkurage så kan det vara värt att döda för en propp för att slippa straffat.


mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årstaviken är ett av landets mest trafikerade vatten med massor av fritidsbåtar, sightseingbåtar, skärgårdsbåtar och större fartyg.  I området råder 7 knop vilket ingen håller.  Här skulle statskassan kunna fyllas rejält och KB vara självförsörjande, men de håller sig borta förutom nämda söndagkväll klockan 23.15 då ingen jävel bortsett från en tjuv och en gummijolle var ute.  Jag har personligen ringt KB ett flertal tillfällen då båtarna på hamnens utsida varit på väg upp på bryggorna när det lekts med båtar ett hundratal meter utanför klubben, men icke.  Nada hjälp!  Har ingen som helst förståelse eller förtroende för dessa personer som inte kom in på polishögskolan längre, det är förbrukat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkig historia Terra. För mig räckte d med att se hur dessa typer huserade i Tv-rutan för att allt förtroende skulle försvinna. Länsman har dåligt med klirr just nu, kanske läge o lägga ner tramsbevakningen och istället tillsätta riktiga poliser som har befogenheter och vilja att sätta fast tjyvarna.. Nåja dessa kbvare spikar bara sin egen kista, snart är pengarna och lekstugan slut och då blir d nedskärningar..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att gå igenom soten är bara ren idioti mitt i sommaren. med den cobran är det betydligt enklare och snabbare att gå runt.. framförallt eftersom den nödställde var på västsidan om smögen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske var lika bra att KBV struntade i att följa efter dem. Du kallar båten för tjuvbåt, personerna för tjuvar samtidigt som ingenting blev stulet. Är man tjuv om man inte stulit något? Det hade kunnat bli lite pinsamt om det visat sig att du skickat KBV efter helt oskyldiga personer men du kanske såg något mer än det du skriver? 

Jag sitter hamnvakt ett par nätter per år och ser ofta okända båtar i hamnen på nätterna. De flesta har legala skäl till besöken. Avsikten med vakten är att visa att hamnen är bevakad och på det sättet förhindra stölder. I vaktinstruktionen står det uttryckligen att vi inte får ingripa själva, vi noterar handelser, regnummer på okända bilar, beskrivning av okända båtar och okänt folk på bryggorna. Det är först när vi ser ett brott begås som vi ringer polis eller KBV. 

Citat:

Men ikväll var det värre än så, vid 23-tiden när grillningen var avslutad och vi hade dragit oss tillbaka till våra båtar så hörde jag något och tittade ut. En okänd båt hade tagit sig in i hamnen och snokade omkring. När jag tittade ut och ropade så tog de båten och drog iväg, och eftersom jag har min gummibåt med en tiohästars förtöjd vid segelbåten så följde jag efter. Tjuvbåten var nog för snabb, för den fick inte KB fatt på, men mig jagandes efter med en gummijolle fick de stopp på. Tjuvarna försvann i fjärran och jag fick en utskällning för fortkörning med en GUMMIJOLLE!? Håhåjaja!

Och självklart berättade jag för KB att jag var på väg efter tjuvar, men den hade de hört förut. Nåja, inget blev stulet och allt är under kontroll ännu så länge




Senast ändrad av FinnSpeed | 08 augusti 2009 | 12:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om det kanske verkar svårt att sätta dit de här tjuvarna utan att de stulit, så är det ju helt klart suspekt betende att sticka om någon börjar prata med en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det tjuvar som inte stulit något? Visst är det lite suspekt men nu vet vi ju inte vad Terra ropade till dem heller. Efter de problem de haft i hamnen var det säkert inte en inbjudan till att lägga till vid gästplatsen.  

Som sagt man ser mycket suspekt när man sitter hamnvakt men man kan inte anklaga alla suspekta individer för tjuvar innan dom stjäl något. Det kan mycket väl ha varit personer som var ute efter att stjäla men det det kan mycket väl funnits andra skäl till att de besökte hamnen.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju svårt att veta hur det var när man inte var där själv och endast hört ena partens version. Så är det ju alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt det där med främmande båtar samt buskörning för man har ju agg till allt och alla som inte uppför sig. Är man ständigt utsatt så blir det som det blir och är det främmande båtar och spanar så borde man nog ha kamera med blixt eller rigga upp belysning som man slår på samtidigt med en videokamera.

När vi går vakt i vår hamn, så är reglerna sådana att man ska uppmärksamma händelse samt ringa polis m.m. Man ska inte själv ingå eller påbörja något som kan leda till att man själv blir åtalad. Det är ju så i det här landet, att har man inte sandat och skottat så åker man dit när tjuven bryter ben och allt fast denne kanske är fullproppad med tjuvgods.

Sedan är det ju svårt att anmäla att något har blivit stulet, om man inte har bevis på det. Vad man kan anmäla, är att person har setts i båt där denne inte har tillträde. Hittar Polis eller KBV något som kan klara upp stölder vid en sådan anmälan så gör det inte speciellt ont.

Felet till att det är som det är, är regeringens för där sitter det sådana som själv inte blir drabbade (oftast inte). Ny regering med lite stake så försvann mycket av det som föregår i vårt samhälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyra kommentarer:

Ett. Jag har många goda ord att säga om KBV. De har räddat mitt liv och det är jag dem evigt tacksam för. Men de gör också andra bra saker som jag inte behöver gå in på här. Inte alla är väl klassens ljus och fullt spett i Soten var inget roligt att se.

Två: En eloge till dig Terra för att du bryr dig. Men jag håller med om att det inte är värt att riskera livet för, vilket du kanske nästan gjorde.

Tre: En tjuv är inte skyldig förrän han (hon?) är laga dömd för sitt brott. Detta var inte fallet i berättelsen ovan även om det verkade suspekt.

Fyra: Jag har kört förbi din båtklubb två gånger och hållit fartbegränsningen bägge gångerna. Ni som ännu inte kört där kan jag upplysa om att det är ett mycket vackert område som är bäst avnjutet i sakta mak. Också en anledning till att sightseeing båtarna kör den vägen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns ingen nödställd på andra sidan kanalen. Endast fejkad utryckning för att få ett häftigt inslag i programmet.

KBV gänget som körde har anmälts.

KBV gör säkert ett bra jobb, bara synd att de i programmet samtidigt skitade ner fina SSRS.

Tilläggas att jag själv åkte kanalen i torsdags upp och ned i lagliga 5 knop och det är perfekt hastighet för att hinna avnjuta alla vackra delar i landskapet.

mvh Roland



Senast ändrad av Ringhede | 09 augusti 2009 | 22:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohoj!

Jag tycker det är ganska underhållande med alla som klagar på en av riksdagen beslutat statligt myndighet som jobbar enligt sitt årliga regleringsbrev från regering. Gå för tusan o rösta på nån annat parti om ni nu är så missnöjda generellt på en myndighets prestation. Finns det närmare specat klagomål så finns ju ett institut för oss gräsrötter som heter justritieombudsmannen.

 

Simma lugnt. Kolja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...