Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Maaah

Normal förbrukning på en 80hk motor?

Rekommendera Poster

Vad brukar en 80hk motor förbruka per timme vid lekkörning på en 14fots båt? min båt förbrukar närmare 10l per timme, låter det normalt??? Motorn är en gammal mercury.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en gammal Mercury rak 4 cylindrig motor? Känns den pigg och går den bra? Om svaren är ja glöm inte att offra till utombordarguden varje dag och tacka för den låga förbrukningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jodå, visst går den bra.... förutom lite dålig tomgång, vill gärna dö ibland då man lägger i växel och något ojämn gång på låga varv. på högre varv så går den riktigt bra, svarar alltid direkt på gasen, även från låga varv.

Så du anser att förbrukningen kan vara normal?

jag ska sätta i nya stifft o se om det löser sig då, annars får man väll se över pump och förgasare.

Men man blir riktigt förvånad över hur fint en motor från tidigt 70-tal kan gå.



Senast ändrad av Maaah | 10 juli 2009 | 11:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 liter?! Kör du på flygbränsle...
Har också haft en gammal murkla 4 cylindrig, riktigt skön gång och jämnare än de nyare trecylindriga tvåtaktarna. Drog ca 0.8-0.9 distansen i marchfart på en lite tyngre båt än din, svårt att uppskatta per timme när man kör hur som, dock är 10 liter riktigt bra. Gissar att du inte ligger på fullfart så mycket då Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljudet då man har friläge i och står och man smågasar lite är ju nästan oslgbart. ger man lite gas så man får en föröjd tomgång så märker man inte inte ens att motorn går, förutom ljudet då.

Men då kan man kanske klassa motorn som frisk då, förutom att den gärna dör på tomgång eller då man lägger i växel. men som sagt, nya tändstifft får bli det första momentet i felsökningen där då det sitter en salig blandning av olika tändstifft på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O då skall du tydligen inte ha dom som Rekommenderas i manualen,vad jag läst här,kommer inte ihåg vad du skulle ha istället,men hoppas det kommer svar på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kolllade på ngk,s sida och använde deras guide där och fick fram att jag skall ha buhw på min motor. på motorn står det nå helt annat. dom som står på motorn kanske inte ens tillverkas längre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hum, synd att jag inte har kvar min bok till min Black Max Mercury 175HK V6-77, Stod nog över dem flesta modellerna vad som skulle sättas i!

Kolla med den närmaste mercuryfirman, och se vad dom säger?



Senast ändrad av boatnisse | 10 juli 2009 | 12:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej om du skulle hålla 20 knop i en timme  så tar du dig 20 distans har den då dragit 10l så betyder det att den drar 0.5l/distans vilket matchar dagens 4taktare och direkinsprutade 2taktare. Så du ska vara jävligt nöjd om den drar så lite =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maaah,

Här har du användarhandbok i PDF till Merc 800 (1969-1972) - det är en kombinerad handbok som även täcker andra modeller. Hoppas den gäller din motor också.

http://www.algonet.se/~boem/Merc_1966-1972/Mercury1966-1972.pdf

På sid 32 i den handboken står hur du kan ställa in luftskruven så motorn går bra på lågvarv med jämn tomgång. Enkelt.

Tändstift i handboken står att det är AC-V40FFM (vet ej riktigt vad det betyder men det är väl nån Mercury special).

Om du behöver kolla på sprängskisser på din motor nån gång så finns det på Ishopmarine hemsida:

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&pCode=A0000001&path=MM~A0000001&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

Om du är osäker på exakt årsmodell du har så kolla på Marinshopens hemsida:

http://www.marinshopen.se/Motorer/ModellguideNy/tabid/494/Default.aspx

/Bo



Senast ändrad av bossee | 10 juli 2009 | 13:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...