Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Jonke

Svårstartad Mercury efter lite körning??

Rekommendera Poster

Gäst Jonke

Hej alla! Jag har en Mercury 80 hk (70-tal) som är i jättebra skick med bra komp osv. MEN efter lite körning, när jag stänger av den så vägrar den att starta igen... Nån som känner igen problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Jag fick liknande problem med en Penta motor. Den startade inte efter ett stopp förrän den hade stått ca 30-40min. Jag misstänkte spolarna. De gav svag gnista som inte klarade att ge gnista på stift som var det minsta sura eller sotiga efter att ha kört sakta. Jag bytte dessa redan till innan nästa tur och problemet kom aldrig igen. Det du kan göra är att kolla så att det finns en bra gnista. Kolla stiften när den inte vill starta. Då kan du avgöra ifall dom är sura eller torra. Är dom torra så prova at choka fullt även på varm motor. Funkar inte det heller o dom inte surar så är det sannolikt skit i förgasaren. Är dom sura eller svarta av sot o du har inte kört sakta så kan det vara så att den går för fett. Kommer det bensin i lagom mängd o det finns en bra gnista i ungefär rätt tidpunkt så SKA den gå igång. Har du provat med startgas när den krånglat? Är det gammal bensin i tanken? (vatten....) Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonke

Tack för ditt svar Mikael! Jag kollade tändstiften som var lite sura (vilket iofs betyder att den får bensin...jag torkade alla 4 stift torra o provade igen men inget hände...gnista kollade jag aldrig! Det sitter 4 st tändstift av modell som slår gnista rakt på kolv...dvs utan krok eller vad den nu kallas...Är det rätt!? 2 av stiften har dessutom tappat delar av det vita skalet vad det nu kallas... Kan det va avgörande... Jag köpte motorn förra året av en kille som precis haft den inne på service där de kollat bl a det elektriska som var i bra skick! En sak jag funderar på är bensinen...skall det verkligen vara blyfritt?? På en tidig 70- tal?? Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Jag skulle sätta i nya stift om jag var dig och då till nästa gång även kolla gnistan när den vägrar nästa gång. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonke

Mikael! Du hade rätt...ingen gnista!! Hur kollar man detta? Du nämnde att du såg en svag gnista på din motor...kan man kolla detta på spolen? Har heller ingen aning om min motor e brytarlös...annars kanske brytarna krånglar!! Tacksam för tips! Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska nog inte köra blyfritt i den, eller jo, men du måste blanda i blyersättningsmedel, finns på välsorterade bensinmackar, en flaska räcker nog till 250liter har jag för mig. Är stiften spruckna så ska dom bytas. Ringe en mercury handlare o fråga vad du ska ha för stift, passa på att byta spole o allt kablage. Jag skulle inte tro att den va ny servad om stiften nu är spruckna. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Det finns bara tre sätt att avgöra gnistan på. Ett är det otrevliga o det är hur ont det gör när man håller i tändkabeln. ;-) Nej allvarligt talat så har jag kikat ifall man kan få gnistan att hoppa ex 5mm eller mera när man istället för sift stoppar i en mejsel o håller klingan ca 5mm från jord. Håll i handtaget annars så kollar du på sätt nummer ett. En riktigt bra gnista hör man, det är inget tvång men man kan ju ibland avgöra hur stark eller svag den är genom att kika på den. Då bör man ha skruvat med motorer en del så man har något att jämföra med. Lyft av svänghjulet o kika vad du har under där. Har du ett system med brytare utan elektronik så kan man börja med att byta kondingar, brytare eller justera dom till rätt avstånd. Brukar vara ca 0.4-0.5mm. Har klackarna slitits o material vandrat så kan det vara så att avståndet är obefintligt. Funkar inte det så får man sedan kika på spolarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonke

Hej o tack igen... Nu har jag kollat upp motorn och den har elektronisk tändning m CDI- box o grejer...Han jag pratade med (Lelles båtmotorer...kan varmt rekommendera honom) trodde att boxen gått paj...det va visst ovanligt att tändspolen pajar på denna typ av Mercury... Samtidigt upptäckte jag lite kolpulver inuti fördelardosan?? Kan det va nedslitet o utan kontakt? Finns inga brytare men om kolet e slitet så kan det kanske bero på det... De facto ger inte nån av de 4 tändstiften gnista så det verkar luta åt CDI:n ändå!! Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Även om du skulle sakna direkt kontakt så hoppar gnistan över. Men kolpulver leder ström o det kan då vara så att gnistan finner en lättare väg att hoppa till jord. Detta kollar du då enkelt. Sätt stiftet i kabeln som går från spolen in i fördelaren. Då ska stiftet slå 4ggr så många gnistor. Rätta mig om jag har fel, men det är väl inte CDI utan elektronisk tändning på den? En trigger spole för att tala om när gnistan ska slå, en styrenhet för tändningen, en standard tändspole o en fördelare som har ett vridbart innanmäte för förtändningen. Precis som på en bilmotor. I sådant fall så hoppas jag verkligen att styrenheten håller ett betydligt rimligare pris än vad CDI boxarna gör. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonke

Tackar... Jag ska testa att köra stiftet diekt från spolen... Jag e inte heller 100 på att den har en CDI.... Det sitter en stor röd/orange enhet och en grön kabel från denna enhet går till en box av metall...denna box sitter precis i framkant av motorn, ganska högt...kablar från el-starten leder till denna och kablar från denna box leder till fördelaren, som precis som du skriver, är rörlig!! Kolla in min knapphändiga ritning som jag bifogar... Mvh J

post-0-1394234286,3236_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej nej nej....det spelar ingen roll vilken bensin man kör på en tvåtaktare eftersom dessa inte har några ventiler som fyrtaktare har. Bilar från 70-talet med FYRtaktsmotorer var oftast tvugna att köra med bly i bensinen. Men Saabs tvåtaktare slukade vad som helst :-) Jag är dock född på 80-talet, men jag antar att det var så ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonke

Fixat!!! Tändspolen va sönder.... Nu blir det Göta Kanal... Tack för all hjälp.. Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Vad var det jag sa från början? ;-) Nåväl även en blind höna finner ett korn då och då. Kul att det fixade sig o att du inte behövde slänga ut dyra slantar på en ny box eller andra svindyra saker. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Jonke, blyfritt 95 och TCW-3 olja är det rätta. Kör gärna på Biooljan. Blir inte så äcklig rök. Är lite dyrare men värt också för miljön. En båtmotor måste kollas på alla punkter. Inte vänta tills nåt mankerar. För på sjön är det kört om man inte kan ro eller ha en extra motor. skillnad på en bil som kan stannas på en väg och sedan bogseras. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonke

*skratt* Mmmm, men nu e det nya grejer på gång!!! Idag var jag ute en sväng o körde ganska lugnt...ökade till halvgas och efter ca 20 minuter så tvärdog motorn...inget hackande eller hostande...precis som om man stängde av den!!??Värmekänslig?? Termostat?? Har kollat bensinen, inget vajsing där... Precis som om någon vred av tändningsnyckeln!!?? Vad kan detta vara?? /Jonke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...