Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Gäst Marinerad

Byta propeller själv

Rekommendera Poster

Gäst Marinerad

Hej! Hur enkelt/svårt är det att byta propeller till en utombordare själv? Tips, fallgropar ? Någon som har erfarenhet av Propulse? Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ptroppe

Tja.. det viktigaste är aqtt få bort den gammla ordentligt innan du försöker få dit den nya.. som vi säjer på fackspråk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av utombordare, men en mutter på axeln plus en låskrans är det i alla fall på mitt alphadrev. Skulle tro att det är likadant på en utombordare. Jag har en propulse på min båt och än så länge har jag bara positiva erfarenheter av den. Båten går tystare och mer vibrationsfritt än aluproppen som jag hade tidigare. En del fnyser åt nymodigheter som propulse...det är samma människor somt tror att internet är en fluga som snart försvinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marinerad

Tack för svaret iBoat! På min utombordare sitter det en propellermutter och en saxpinne. Några speciella verktyg man behöver ha med för att ta av den gamla propellern? Den nya propellern blir en Propulse.. Tänkte köra upp båten på en sandstrand i närheten och göra jobbet där. Gäller att ha med det nödvändiga då.. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tång för att få loss sprinten och böja tillbaka. Sedan en hyls- eller lednyckel som passar muttern. Lägg i växel och sen ska det väl gå av sig självt :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att plocka bort tändkablarna för alla eventualiteters skull... Johannes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marinerad

Tack allihop för era synpunkter och tips! Precis tillbaks med en Propulse 6901 två extrablad från Clas Ohlson som ska monteras på min Johnson 50HK från 1975. Tänkte inte pilla med stigningen eftersom motorns användarmanual för 50HK säger 4500-5500 varv/min och jag antar att det då är OK att köra med Propuls'ens fabriksinställning? Synpunkter? (Båten används till dagsutflykter under lugn körning med min familj med en Ockelbo HT16 (ca 430 kg). Motorn väger ca 85 kg. Familjenens vikt är totalt ca 250 kg ... ) Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marinerad

Hej igen! Gjorde ett försök till propellerbyte idag.. Stannade till vid en sandremsa på en ö, tiltade motorn och kunde inte för all rost i världen gissa hur jag skulle ta ut saxpinnen på min Johnson 50hk 1975.. Använde rostupplösare utan resultat, saxpinnen var så rejält rostig att den började gå i bitar.. Någon som kan ge vägledning om hur jag ska gå vidare för att ta loss den gamla propellern? Jag har köpt en ProPulse (Artnr 6901) som jag tänkte sätt på istället. Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson

Usch ja, Det där känner man igen. Saxpinne som inte var rostfri. Jäkla nöt som suttit dit den från början. Hoppas att det inte var du själv. Ja det är inget du klarar av på en sandstrand i varje fall. Den måste borras ut. För mig att man måste borra genom den gamla proppellern. För att komma åt med borren. Bäst är att traila upp båten på land. MVH Gunnar J.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Merc

Jag gjorde nåt dumt för några år sen när jag gick och köpte en plastpropper till min merc 60. Jag fick känslan av att bladen vek sig och kaviterade vid fullt gaspådrag från puttrande. Men minns inte vad det var för märke på proppellern jag hade köpt. Mitt tips är att åka till en handlare och prova ut en stålproppe och kolla belastning varvtal och sånt. Har du nå dyrare motor så kolla även in rostfria. Kan du kolla oljan i bilen så kan du nog byta proppeller till båtmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Marinerad

Hej Merc! Problemet var att jag inte kunde ta av saxpinnen p g a rost, samt om jag använt våld och brutit av den inte haft något att ersätta den med. M a o jag kunde inte ha använt ens den gamla propellern tillbaka till hamnen.. Eftersom jag är fördomsfri vad beträffar ny teknik har jag valt ProPulse p g a dels materialet och dess utbytbarhet samt dess greppförmåga vid lägre fart. Jag förstår inte varför man vill åka så fort som möjligt på vatten..? Enda sättet att njuta av havet är ju att använda alla sinnen åt det, inte att reservera något av dom till att manövrera sin höghästade motor med .. Mvh.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig om jag kanske var lite burdus tidigare.. Vad jag kan minnas så har många en mutter som låser sig själv men när man går ned på småsnurrorna så kan jag förstå problemet. Har själv fått krama motor i 10-talet sjömil när styrvajern gått... Men man måste försöka vara lite uppfinningsrik när det går åt helvete.. Ha de

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var nog inte propulse du köpte. Är tveksam om Propulse fanns för 6 år sedan. Jag har bara haft positiva erfarenheter från dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det namnet ringer inte i några klockor. Men jag föreslår ändå en aluminiumproppeller, det går att repa bladen på dem men man måste kanske kolla slirkopplingen inne i om det är nån ide´.. Det är typ lika dyrt att repa inne i dem som att köpa en ny. Har du nå erfarenheter av vattenjet på båt?

post-4404-1394234286,6539_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, men det hade ju varit smidigt att slippa tänka på propellrar. :-) Grejen med propulse är att man kan ändra stigning beroende på användningsområde. Med en fast alu-propp finns inte så många alternativ... Vad menar du med repa blad? Vadå kolla slirkoppling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har liksom ingen brytpinne på propellrar till större motorer. Om man dunkar på med en vanlig aluminiumpropeller så blir den ju skadad men det är ju slirkopplingen inuti som förhindrar skador på axlar och annat i själva motorn när det tar stopp liksom. Den är inte helt i aluminium utan mellan drivningen och själva propellrarna så är det en slirkoppling av nåt slag liksom.. Man ska alltid kunna ta sig hem när man har dunkat på är tanken. Och det finns firmor som kan repa blad på skadade propellrar men det är inget billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...