Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Guran69

Gasreglage fjädrar tillbaka från fullgas...

Rekommendera Poster

Har äntligen fått en fungerande snurra på vår båt (Johnson 55, -88 tvåtakt) och den går jättebra. Dock var reglagevajrarna alldeles för långa, så vi köpte nya och bytte till dessa.

Motorn går kanon, växlarna går i fint osv. efter lite justerande. Dock så känns växellägena i reglaget inte lika distinkta som förut (vi har plockat isär och tittat, men det känns som att allt sitter så som det ska). Friläget känns stumt men fram och back är mindre distinkta. Det kan vi vänja oss vid och leva med, men det som vi inte får till är att reglaget inte stannar framåt vid gaspådrag. Släpper man det så fjädrar det tillbaka till mindre än halvgas.

Vi har skruvat åt bromsen i reglaget (original OMC) så hårt det går, men det hjälper ändå inte. Kan tillägga att det fungerade bra för några dagar sedan med de gamla vajrarna.

Vad kan det vara för fel? Är det helt säkert att felet sitter i reglaget eller kan det ha någonting med motorn att göra? Tänkte först att vi skulle skruva lite mer på gasvajern så den var mindre spänd, men då justeras ju tomgången ned och blir för låg...

Äntligen fungerar ju båten så fint, men det är inte så kul att behöva köra med handen på reglaget hela tiden.

Väldigt tacksam för alla råd och tips då det är i stort sett kört att få tid på någon marina denna tid på året...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att friktionsskruven verkligen tar dvs det ger ökad friktion ju mer du skruvar in den? Kanske öppna reglaget igen och kolla om friktionsskruven verkligen gör nåt dvs ökar friktionen så spaken går trögare och kan stå kvar i ett läge.

Hur tvära böjar har du på reglagekablarna bak till motorn?

När du har fullgas drar det eller skjuter det på reglagekabeln då?

Verkar ju som det skedde nåt när du bytte till kortare kablar - kan de strama så de är aningens för korta nu? Eftersom de är nya så är det rimligen väldigt lite friktion i kablaget, kanske gick trögare med de gamla reglagekablarna och därför gasreglaget lyckades hålla sig kvar i läge för fullgas?

Tror jag skulle sikta in mig på friktionsskruven och se om den verkligen fungerar.


/Bo



Senast ändrad av bossee | 08 juli 2009 | 18:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bo och tack för snabbt svar!

Vad gäller längden så är den kanon, inga tvära böjar och det stramar inte heller.

Gasvajern skjuter på gasreglaget på motorn, alltså när man gasar så blir vajern längre om du förstår vad jag menar.

Det konstiga var att när vi tog isär reglaget så gick det att skruva på friktionsskruven. Sen när vi satt ihop det igen satt den i stort sett fast. Då öppnade vi reglaget igen, kollade åt vilket håll det skulle skruvas och skruvade sedan så hårt det gick (max friktion) innan vi skruvade ihop reglaget. Tror faktiskt att det kändes trögare, men kanske inte tillräckligt?

Tanken slog mig också att det kanske kan vara så att de gamla vajrarna hade mer motstånd i sig och att problemet därför uppdagades först när vi bytte till nya.

Men vad tror du, är det otänkbart att problemet sitter i motorn till att börja med? Och kan det bli så att själva friktionsskruven i reglaget blir sliten/dålig och måste bytas och går det att hitta såna reservdelar på marinorna i såna fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jo, precis så som du beskrev är det och reglaget är ett sådant som på sprängskissen. Bromsen trycker på den stora runda plastbiten.

Nu har jag fått höra att en del gamla reglage av den typen har just det problemet att det vill fjädra tillbaka från maxläget, även fast bromsen dras åt.

Jag tror att problemet blev tydligt just för att vi bytte till nya vajrar utan så mycket motstånd. Kanske funkar gamla reglage bäst med gamla vajrar... -:)

Men jag undrar om du eller någon annan känner till om man kan modifiera bromsen till ett gammalt OMC reglage så att den tar bättre, kanske byta en del eller bocka till armen?? (Har ju redan dragit åt skruven så hårt det bara går.)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du böjer till del 57 så att friktionsskruven får chans att trycka hårdare och därmed del 57 ligga an hårdare mot del 23 - kanske kan funka?
Det är väl inte så att det ligger lite fett/olja hinna på del 23 på utsidan så friktionen p g av detta blir minimal? Kanske torka rent med motoravfettning, aceton eller nåt annat som ej lämnar fet yta efter sig?
Undrar om det finns nåt friktionshöjande medel du kunde lägga på del 23 på utsidan? Remspray kanske?
En slangbit (bensinslang) påträdd på del 57 så gummi kanske ger lite högre friktion än metallen?

Sen funderar jag på om du kunde lägga i nån/några tunna brickor så själva reglagearmens mittdel trycks ihop dvs del 23 får tryck på sig från sidorna så när du skruvar ihop reglaget får du friktion även från sidorna på del 23 - kan det vara nåt?

/Bo



Senast ändrad av bossee | 09 juli 2009 | 11:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips!!

Vi ska ut med båten imorgon (om det slutat regna...) och ska då försöka meka med reglaget och se om vi kan lyckas få lite mer tryck i bromsen (måste gå att modifiera armen på något av ovan sätt tror jag).

Jag återkommer när vi testat!

Hälsningar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst!

Den lilla plast/gummibit som satt över friktionsbromsarmen var nött och vi gjorde en egen (med lite högre friktion) från en bit cykelinnerslang. Klistrade och säkrade upp med eltejp. Nu funkar det mycket, mycket bättre. Fortfarande lite, lite fjädring längs ut i ytterläget men det gör inget för vi ligger ju ändå inte på fullgas nån längre stund.

Tack för hjälp!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...