Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Gäst micke

byta till utombordare????

Rekommendera Poster

Gäst micke

hej alla båtentusiaster.Jag funderar på att byta min inombordare en aq130 till en utombordare, min fråga är:vad ska man ha för storlek på utb och är det mycket jobb att bygga om så det går att sätta på en utb, har hört att man bygger en ramp o utnyttjar motor fästena från inombordaren, vet någon hur man gör det, ellerom det går att göra så. eller gör man på något annat sätt och i så fall hur.vill ej ha mera fart än nuvarande 25- 30 knop så det är inte därför jag vill byta.båten är 5,70 lång och väger med motor o dubbla tankar på vardera 90 liter ca 1100-1200 kg tack på för hand:micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför byta till utombordare, inombordare har många fördelar jämfört med utombordare. Lägre bränsleförbruking, bättre viktfördelning, lägre reservdelspriser osv. Ta och renovera din nuvarande AQ130:a, det lönar sig, och passa på att på samma trimma den en aning. Själv renoverade/byggde jag ihop en AQ130D/280 motor i förra år, och var mycket nöjd med den. Det är nog en hel del arbete med att installera en utombordare på en inombords båt. Du måste plasta en hel del, och alternativt bygga en motorbrun, eller bygga en motorställning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg till om du ska slänga bort drev o motor, tar gärna hand om skrotet ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, ska vil ta upp bränsle-ekonomin: Farbron min hade i tiderna en LIKADAN båt som jag, med en 140hk Suzuki 2T utombordare. Båten vägde ca 100kg mindre än min. Bäten var alltså en Jurmo Trimaran HT (5,65m x 2,15m 900kg). Motorn var så gott som ny då. Bensintjuv var den, ca 1,3l/distans, vid 25-30kn farter. Toppfart runt 40kn. Jag har nu en likadan båt med en AQ171A volvo, och den väger alltså runt 1000kg. Motorn har 167hk, och bränsle går det i medeltal åt 0,84l/distans !!!!! Toppfart aningen under 40kn. Alltså, det finns en liten skillnad i bränsleförbrukning ;) Sedan om förluster via drevet, visst har ju en utombordare också ett drev, var det förekommer förluster, visserligen medger jag att en liten aning mindre än med inombordare (inomburdare har 2 90º vinklingar, medan utombordare bara har 1 vinkling). Men jag tycker, nog samma som de andra, att om de ska göras, skall det göras bra, annors finns det STORA risker med hållbarheten, och utseendet. Jag tycker åtminståne inte att båtar med en extern motorbrunn eller en ställning för en utombordare ser någo vidare ut, och på köpet, tycks de ha en tendens, att hoppa mera då man kör fort. Och om ljudnivån glömde jag att kommentera. En bra isolerad inombordare kan vara mycket tystare än t.ex en tyst utombordare. Åtminståne har alla mina kompisar som åkat min båt, varit förvånade av den låga ljudnivån, jämfört med t.ex Yamaha 4T motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag igen måste säga, att jag har erfarenheter enbart av att en utombordare som toppar lika som en inombordare i samma båt (dvs. med lika mycket effekt), så drar alltid 10-30% mera bränsle. Och nu talar vi om 2T utombordare vs. 4T inombordare :) Men det är uppmätt fakta, att farbrorn mins båt slukade runt 1,3l/distans vid normalfart, medan min är exakt uppmätt till 0,84l/distans. Vet inte vad saken beror på exakt, men gissar att 2T motorn är på något sätt mycke ofördelaktigare i just denna båttyp. Samma säger en kompis, som har en 6m lång 1200kg båt med en 200hk Yamaha 2T utombordare från 1991. Båten går 47-48kn, och slukar runt 1,5L/distans. Vill inte heller vara osaklig på något sätt, men berättar om mina egna erfarenheter, och vad andra människor har sagt till mig. Ungefär alla som jag har frågat av om utombordare vs. inombordares bränsleförbr. har varit av samma åsikt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ralle

En 2T motor har ju alltid lägre verkningsgrad per liter bränsle än en 4T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...