Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sea-ray_230

Segelbåtar, fel sida farled.

Rekommendera Poster

Hej

 

Kan någon som seglar förklara för mig varför 7 av 10 segelbåtar alltid envisas med att gå på fel sida av farleden även vid motorgång. Vid segling har jag viss förståelse men inte vid motorgång. Kan någon förklara detta beteende?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Som segelbåtsägare kan jag på denna fråga endast svara 'nej', dvs jag kan inte på ett tillfredsställande sätt förklara detta beteende. Vid motorgång är en segelbåt att betrakta som en motorbåt och väjningsreglerna gäller därefter.

För att få en balanserad diskussion så kanske man kan fråga sig varför 7 av 10 motorbåtar alltid envisas med att 'kryssa' fram och tillbaks mellan varenda segelbåt i farleden och samtidigt skapa en massa svallvågor. Personligen har jag inget emot snabba motorbåtar, men det vore mycket trevligare om alla motorbåtsägare kunde lära känna sin båt lite bättre så att de antingen kör så sakta så att uppkomsten av svall blir minimalt, alternativt kör så pass fort att båten planar och svallet även då blir näst intill obefintligt. Det är de där hastigheterna mitt emellan som skapar irritation hos oss seglare... framförallt när vindarna är svaga.

Vill slutligen passa på att hälsa alla en mycket trevlig båtsommar! Ta det lugnt där ute och glöm inte regnkläderna!
Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Som motorbåtsägare kan jag svara på kryssningen. Det beror på just det som jag tar upp. I en trång led så finns flera segelbåtar på fel sida och några på rätt sida då uppstår en viss förvirring när man skall passera dessa och tvingas omsom ut på felsida och ömsom på rätt sida. Hade alla befummit sig på rätt sida så hade det inte varit några problem. Jag har börjat reflektera över ämnet på senare tid eftersom jag var nära att köra på en som gick för motor på fel sida och som jag försökte ta på min sida och då styr han över i kollisionskurs mot mig (han gick för motor) Och visst har du rätt med svallen. Dock så är det ju så att visssa motorbåtar är halvplanande och dessa vill ju inte hamna i 2 knop och inte kunna köra om på en sträcka där det tex råder 10 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O varför hälsar seglare sällan? Kan ju förstå det om jag kommer i 22 knop och drar upp sjö men som i helgen hälsade jag på ett tiotal när jag körde i 7 knop och ingen hälsar tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker hälsa på alla, oavsett båttyp...

Att många seglare ligger på fel sida och går för motor tror jag, och det är bara spekulation, kan bero på följande; mång nya båtägare har hittat ut på sjön, dessa nya båtägare väljer främst segelbåt eftersom man i dag kan få en stor båt, Bavaria etc. till ett riktigt hyggligt pris, man får mycket större båt än man fått om man köpt motorbåt för samma pengar. Jag upplever att man ofta ser stora nya segelbåtar gå för motor trots att det är utmärkt seglingsväder. Eftersom det nu också har blivit såpass lättnavigerat med elektroniska hjälpmedel så behöver de flesta aldrig ens öppna läroboken för förarbeviset. Kort sagt, jag tror att det finns många nya, helt gröna segelbåtsägare som saknar både teoretisk kompetens och praktisk erfarenhet.

OBS! Bavaria använde jag som exempel och jag vill inte säga något negativt om vare sig Bavaria som båttyp, eller om Bavariaägare i allmänhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar finnas många segelbåtsägare som har en väldigt negativ syn på motorbåtsägare.

Som segelbåtsägare tycks många vara oerhört inlästa på sina rättigheter (alla ska flytta på sig när jag seglar, även om jag hjälper till lite med motorn).

Håller förresten inte de flesta nyblivna segelbåtsägare till i Maxi 77:or? Eller det kanske bara var förr i tiden? Skrattande

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som segelbåtsägare tycks många vara oerhört inlästa på sina rättigheter Kan det va så att vi seglare har lärt oss de väjningsregler som gäller.

 

För det första kan jag inte förstå varför de flesta fitidbåtsägare måste gå i de utprickade farlederna. Finns det tillräckligt vattendjup (och det finns det oftast) kan ju fritidsbåtar med det begränsade djupgåendet fritidbåtar har, gå praktiskt taget var som helst. Det gäller bara att kunna läsa sjökortet.

 

för det andra; Om man nu nödvändigtvis måste gå i utprickade leder (det finns några få sådana passager längs den svenska kusten) så borde det inte va något större problem. Om alla höll sig på sin SB-sida av farleden. För motorbåtar och seglare med vinden in akter om tvärs (och kanske tom lite för om det) räcker det oftast med max 10% av farledsbredden. Båtar är sällan bredare än 4 meter, så en zon på 10 meters bredd räcker länge. De som kryssar har ju då i regel 90% av farledsbredden till sitt förfogande. Man måste inte ta ut varje slag till sitt absoluta max.

 

Det är inte säkert att alla nya seglare har Maxi 77. När jag var ny som seglare var den inte konstruerad ännu. Jag hade en gaffelriggad bogusjulle med utvändig järnköl. Med den letade jag upp alla grund i mina hemmafarvatten, utan hjälp av plotter och knappast pappersjökort heller. Jag hittade grunden fint ändå.Cool

 

Man köper kanske så stor båt som ekonomin tillåter, precis som jag gjorde när jag skaffade ny båt efter hösstormen 1969. Den blev inte så stor. Hade nog blivit betydligt större om jag skulle köpt ny båt idag, fast nu vill jag ha en så liten båt som möjligt.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller mig med ett enda undantag på styrbords sida i farleder.  Undantaget gäller när jag går in under Liljeholmsbron med riktning österut, för där är bron som högst.  På styrbords sida kommer jag helt enkelt inte under och skulle i så fall behöva vänta på broöppning.  Men det slår aldrig fel, knytna nävar i luften varje gång, och jag pekar på masttoppen och försöker få folk att förstå, men icke.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det va så att vi seglare har lärt oss de väjningsregler som gäller

Många tycks tro att de lärt sig, men tyvärr är väl kunskaperna så bristfälliga att det nog i många lägen hade varit bättre att de inte lärt sig något alls. Tron på kunskap har gjort att många vill sätta folk på plats. Tex genom att segla på babordsidan i en farled, helst vid möte av motorbåt givetvis...

 De som kryssar har ju då i regel 90% av farledsbredden till sitt förfogande. Man måste inte ta ut varje slag till sitt absoluta max.

Det kan man ju tycka och det gör jag också, men så fungerar det sällan. Man tycks nästan hellre segla på grund, snarare än att utnyttja de sista metrarna innan de blir tvingade att slå, för att inte gå upp på land. Gud nåde om någon ligger i vägen i deras kryss...

Verkar nästan som att många segelbåtar är förprogrammerade att gå i zick-zack mönster ute till sjöss, utan någon som helst möjlighet till kursändring i de fall ett hinder uppstår. Hårda bud...

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte motorbåtsägare för att de kommer fram så mycket snabbare än jag. Jag tycker inte om andra segelbåtsägare heller, antingen så seglar de om mig och då blir jag arg, eller så seglar jag om dem och då är de i vägen de jävlarna. Jag vinkar sällan åt motorbåtsägare, de små svinen sitter ju inne och har det varmt och skönt med kaffekoppen i handen medans jag måste sitta i en öppen sittbrunn och frysa i snålblåsten och regnet. Jag hatar båtar med bogpropeller, de låter så illa, oftast precis när man öppnat kvällsölen. Jag tycker inte om stora båtar, hur skulle det se ut om alla for runt i lyxkryssare! Jag tycker inte om småbåtar, allt som oftast ligger där en massa småbåtar långsides och tar upp plats för oss som har lagom stora båtar. Jag gillar inte ensamseglare, skumma typer och säkert småperversa. Jag gillar inte båtar som är fulla med folk, det är väl för f-n inget flytande tivoli! Jag gillar inte ungdomar, fulla och otäcka. Jag tycker inte om pensionärer på sjön, de går och lägger sig klockan åtta när jag vill lyssna på musik och dricka öl, sedan har de mage att stiga upp klockan fem och väcka mig med sin förbannade bogpropeller. Jag tycker inte om nya båtar, de är fula. Jag gillar inte träbåtar, de luktar konstigt. Vattenskotrar borde det vara skottpengar på. Norrmän är otrevliga, göteborgare är brötiga och stockholmare pratar fjolligt. Motorbåtar med två motorer borde förbjudas, kan man inte klara sig med en så har man inget på sjön att göra. Segelbåtar med två master är löjligt, det är bara en statusgrej!

Synd att inte alla är som jag, då hade skärgårdarna varit ett trevligare ställe...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he,

Bra skrivet! Glad Just så tror jag att många resonerar ute till sjöss. Allt som avviker från den egna 100 procentiga normen är usch och fy. Surt sade segelbåtsräven om motorbåtsägarna och de med finare segelbåt, än den egna...

Nej, usch vad jag svamlar...

Varför reta sig egentligen? Det är väl bara att skaffa sig en egen båt som så långt det är möjligt retar andra så långt som möjligt. Jag tror att det är en Bayliner modell större 9-12 meter från sent 1980-tal med dubbla bigblock motorer, gärna raka rör. Båten ska framföras så att den river upp maximalt med svall, i sisådär 10-15 knop. Denna ska man sedan kryssa med fram och tillbaks mellan segelbåtarna i hårt trafikerade farleder med. Gärna hög popmusik med tung basgång och halsandes kopiösa mängder med öl (fast gärna då alkoholfri i händelse av att man får besök av farbror blå). GladGladGlad

Edit:

Fast allra mest pist, blir nog folk om samma beteende uppvisades av 20 överförfriskade Brats med backslick och farsans Princess 42 fotare med flybridge...

Det vore nog maxat!

 

 

 



Senast ändrad av Sparre | 06 juli 2009 | 15:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade min förra segelbåt i en lokal där man i huvudsak förvarade motorbåtar. Varvsägaren brukade ibland säga; det borde va förbjudet med båtar som har längre mast än 2 meter och som går saktare än 25 knop

 

tommy

vars båtar de senaste 40 åren haft en mast på minst 10 meter och maxfart varit högst 8 knop.

Vad mycket pengar jag tjänat/sparat genom åren, om varvsägarens ord hade varit lag Guld

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu spårade tråden ur. Min fråga var varför segelbåtar är överrepresenterade med att hålla sig på fel sida av farleden vid motorgång och gör sitt bästa för att klämma upp dom som kör på rätt sida mot div prickar. Inte hurvida segel och motorbåtsägare gillar varandra. Jag gillar många segelbåtsägare men inte dom som blänger surt på mig när jag passera nära bara för att jag håller mig på rätt sida. Det beteendet önskade jag svar på. Ni andra kan väl starta en annan tråd om att gilla varandra.Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrattande

Kan någon som seglar förklara för mig varför 7 av 10 segelbåtar alltid envisas med att gå på fel sida av farleden även vid motorgång. Vid segling har jag viss förståelse men inte vid motorgång. Kan någon förklara detta beteende?

Att inleda med att 7 av 10 segelbåtsägare vill tvinga upp dig på land, men sedan säga att du gillar många segelbåtsägare. Ok, jag förstod att du överdrev en smula ....

Varför segelbåtsägarna håller till på fel sida i farleden? De gillar kort och gott att jävlas med oss motorbåtsägare och de anser att de har rätt till allt vatten eftersom de seglar, även när de går för motor..Glad

 

Vad säger man, dont get mad - get even... Eller????Glad

 

 



Senast ändrad av Sparre | 06 juli 2009 | 17:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför hänger du upp dig på farleder. Med en sån båt som du och jag har behöver man väl inte gå i några fraleder, (mer än i speciella fall). Det spelar i stort sett heller inte någon roll på vilken sida en prick du går. Det är tillräckligt djupt på bägge sidor. Men det är en fördel om man kan läsa sjökortet.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag har en motorseglare är jag lite osäkert vem jag ska hatar.Skäms

Därför vinkar jag åt alla.

Jo, förresten, jag gillar inte dom där husvagnsdjävlar som blockerar vägen när jag har bråttom ner till båten.

Phil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Leta upp det första svaret jag skrev. Det är min högst privata och helt seriösa teori.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt trevligt att man faktiskt bara kan dra lite i ratten så kan man strunta i

att hetsa upp sig när man har längtat efter sommaren

Gittan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sanning med modifikation det där om att man kan gå på vilken sida som helst om pricken-

Välkommen ner till Fläskösund( söder om Oskarshamn) ex.vis där har du garanterat problem om du går på fel sida.-

Lite onödigt att uppmana till dettaRynkar

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag kanske måste vara lite tydligare. Det finns många motorbåts ägare som beter sig som svin i falederna men eftersom jag kör ca 1500 dm per år och i många fall är jag tvungen att gå i farlederna i trånga sund. Någon gör gällande att jag borde låta segelbåtar för motor äga hela farleden i dessa sund och att jag då skall ut på fel sida prickarna. Varför skall då inte segelbåtarna vara där? Har dom mer rätt till farlederna, skall jag köra på grynnor utanför prickarna bara för att segelbåtar inte kan visa hänsyn och hålla sig på rätt sida i trånga sund?

Jag är inte ute efter att jaga segelbåtsägare, jag känner många och många av dessa är duktiga på farledskörning. Det är resten som kommer på fel sida och blänger på mig som att jag vore en idiot när jag inte flyttar på mig för dessa vid möte. Kör dom även på felsida på motorvägen och visar fingret åt dom som är så fräcka att dom är på rätt sida? Är det så att segelbåtar äger farlederna? Någon säger även att jag skall köra utanför lederna. Ja, det gör jag ofta men försök tex att åka in till Hammarbyslussen utan att gå i farled, Kör strömma kanal utan att gå i farled, kör in till Sandhamn utan att gå i led, osv. Hur f-n går det till eller är dessa bara till för segelbåtar. Då har jag missat något rejält, vart är det inskrivet i sjötrafikförordningen?

Beror detta på dåligt sjömanskap eller ren okunnighet?

Någon ifrågarsätter om jag vet vad som gäller och svaret på detta är JA med råge1 45 år i dessa vatten samt att jag under åren skaffat mig all nödvändig nautisk kompetens. Så var det med det.

Nu fråga till ni med segelbåt som envisas att gå för motor på felsida i trånga sund, varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är på din sida Sea RayGlad Självklart vill man hålla sig inom prickarna. Ofta finns det ju en anledning till att de siter, där de sitter. Och hur kul är det att köra drevet på grund och paja propellern för att någon stolle till seglare inte kan reglerna? Jag tycker din fråga är högst berättigad, men tror inte du kommer få något seriöst svar här. Du kanske skulle prova att flytta den till seglarforumet istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

1500 dm var väl inte så mycket Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer inte att bli något seriöst svar över huvud taget här. De som svarar kör själva på rätt sida och de andra har antagligen inte en susning om vad de gör fel, eller också så struntar de helt enkelt i det. Oavsett vilket så är det ingen som kommer att svara och förklara. Det låter också på era inlägg som om segelbåtsägare gör allt för att sätta käppar i hjulen för er motorbåtsägare, jag vill påminna om att vi andra segelbåtsägare (3 av 10 om man får tro den tidigare presenterade statistiken) lider lika mycket av folk som kör på fel sida i farleden. Vi lider faktiskt av det oavsett om båten har pinne på taket eller inte, d.v.s. vi blir störda även om det råkar vara en motorbåt som kommer på fel sida, inte bara en segelbåt.

Jag kan bara be om ursäkt á seglarsläktets vägnar och stilla konstatera att 70% av oss aldrig borde fått sätta foten på sjön. Jag hoppas att ni motorbåtsägare kanske kan ha överseende med vår bristande kompetens, men i stället för att bli arga kanske utbilda oss när tillfälle ges.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Ingen aning, det kanske är detsamma som M. Det är ju ett marint forum Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dominans / Masochism??  Eller möjligen distansminut?  Your Kink Is OK... :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...