Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
ybyb

Yamaha 60 - powertilt fastnat

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Yamaha 60, där powertilten fastnat i uppfällt läge.

  • Då jag skall sänka snurran hörs ett vinande surrande elmotorljud, powertilten greppar inte. Samma ljud när man trycker både på upp och ned.
  • Kan det saknas hydraulolja? Var i så fall fyller man på?
  • Kan jag sänka o höja manuellt på ngt sätt? Som det nu är sitter motorn helt fast.

Mvh Carl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fyll på olja skruv nr 36,för att sänka ner motorn manuellt skuva ut skruven nr 55.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Wanmar,

Jag följer dina råd, tack så mycket för hjälpen so far!

Mvh

Carl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

   - Jag hakar på den här tråden med några ytterligare frågor. Bifinner mig i samma situation som Carl.Gråter

Om jag lyckas få ner motorn genom att lossa  skruven, går det då att hissa upp motorn med knappen sedan? Eller MÅSTE det fyllas olja omedelbart? Jag har några hundra meter att köra till upptagningsrampen. Sedan, när båten är på vagnen, så vill jag gärna hissa upp motorn under transporten. 

Tänkte oxå ta en tur i blåsten innan jag tar upp båten.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du kan hissa upp motorn igen men då måste du stänga skruven om du ska använda elhydraliken,eller så kan du ha skruven öppen o hissa upp motorn mauellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 OBS  ! olja fylls alltid på med motorn fullt upp hissad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  - Satan ! Jag får inte lossat skruven! Den sitter alldeles för hårt och det är svårt att jobba med den när båten ligger i vattnet och man ska jobba med den liggandes uppåner. Köpte en ny mejsel för att få bra grepp men jag har nog lyckats med att fördärva spåret i skruven.  Går det att använda en slagskruvmejsel eller är det för klen konstruktion bakom så att man fördärvar något när man klappar till? Tror iochförsig att det inte finns tillräckligt slagutrymme.

Vad är det som har hängt sig egentligen? Elmotorn surrar och går så fint. Eller finns det nått annat som jag förbisett? Det fungerade perfekt för två veckor sedan.

Hjääääälp !! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en slagskruvmejsel går säkert om du har ett bits som passar,går trim o tilt motorn o inget händer så kan det vara för lite olja i systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 - Skulle pumpen få tag i en ny högre oljenivån?

Jag skall gå ner till båten innan det blir mörkt å kolla om det går att lossa påfyllningsskruven. Vad är det för dimension på skruvskallen? Är det insex eller spårskruv eller vad är det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

   - OK, det var 17 mm sexkantsskalle. Stack in en snörstump för att kolla....... och det verkar inte vara nån olja i behållaren.....eller inte tillräckligt i alla fall.

Vad ska det vara för olja? Går det bra med vilken hydraulolja som helst? Jag kan kanske använda vad som helst bara jag tömmer och byter all olja senare eller vad tycks?

Ska man fylla tills det börjar rinna ut genom påfyllningen eller finns det någon nivåplugg nånstans?

Är det lämpligast att använda en smörjkanna för att fylla på.......eller är det bättre med en slang, eller vad ?

Som alla förstår så har jag ingen instruktionsbok eller verkstadshandbok.

Hoppas att problemet inskränker sig till oljenivån - hoppas !Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fyll på med atf olja med en oljekanna fyll på tills det rinner över meed motorn fullt upp tiltad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

   - Jag lyckades, på något konstigt sätt, få tag på en verkstadshandbok på nätet. I den kan jag läsa att pluggen för nödsänkning av motorn kan vara VÄNSTERGÄNGAD. Kan det stämma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på upphängnings bygeln är det gjutet markering åt vilket håll du ska skruva,tror int det är vänster gänga .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

   Den var tam´ fan vänstergängad!! Motorn sjönk ner så fint när den lossnade ganska lätt.

När jag försökte fylla olja i behållaren var det dåligt väder så det skvätte nog in lite saltvatten. Därför vill jag byta oljan.

Nästa fråga; finns det någon dräneringsplugg för oljan i trimåtilthydrauliken? Jag har som sagt en verkstadshandbok i datamaskinen men jag hittar ingen sådan plugg varken i boken eller i verkligheten liksom.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väldigt lite vatten som kom in....om det kom in nått överhuvudtaget. Jag avbröt operationen omedelbart när det skvätte upp. Det var dock saltvatten så....hmm......ditt svar är emellertid lugnande. Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Ja, nu funkar powertilten efter påfyllning av olja. Jag hade faktiskt glömt av att det var fel på den förra året.Glad

Jag fyllde bara på olja i första skedet. Sedan funkade det. Den sjunger så fint.

När jag sedan tog upp båten på hösten så sköljde jag ut en hel del gammal olja genom att sänka ner, hissa upp, fylla på, sänka ner, hissa upp o.s.v o.s.v. flera gånger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...