Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Strandkullen

Kad 44 ojämna varvtal

Rekommendera Poster

Har problem med min styrbordsmotor där varvtalen varierar 600-700 varv i hela registret.

Har dubbelmontage och babordsmotorn beter sig normalt.

Vid ett tillfälle har motorn gått ned till 1 000 varv och lagt in neutralen vilket jag tror är en säkerhetsåtgärd. Det känns som det är ngt elektroniskt ?

Dålig kontakt någon givare etc. 

Har någon erfarenhet av liknande fel ?

 

 



Senast ändrad av Strandkullen | 04 juli 2009 | 07:42



Senast ändrad av Strandkullen | 04 juli 2009 | 07:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår dig rätt så ändras verkligen motorns varvtal, det är inte bara varvräknaren som hoppar runt? Är det bara varvräknaren så finns det flera länkar om problemet på forumet. Är det verkligen motorn så skulle jag börja med att kolla bränslefilter och bränsletillförseln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Enligt EDC manualen så är en möjlig orsak fel i reglagepotentiometern. Vid fel på denna så är reaktionen från EDC´ n motorvarv sätts till 1000 rpm. Du bör även då ha felkod 2.6/2.7.Har du senare version P-b , P-c så kan Penta läsa ut felhistorik med en special manick.Varvtals variationer och dess felorsak är inte ens med i EDC manualen. Om du inte har några felkoder som blinkar så är det väl närmsta Penta varv som gäller.

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

Problemet kvarstår och jag har fått felkod 2.7 vid ett flertal tillfällen.

Har också varit på två aktor. Pentaverkstäder utan att de kunnar hjälpa mig.

Vidare har jag i stort sett öppnat och gjort rent samtliga kontakter under reglagen på fly och vid styplatsen i kupén även ett flertal i motorrummet. På Ringens Marina har de dessutom bytt ut två varvtalsgivare i styrenheten utan att problemet försvunnit.

Börjar bli maktlös.

Så än en gång - är det någon som har några ideér så skriv.

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Kolla om det kan vara så enkelt som att den drar tjuvluft någonstans,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med om att min har spökgasat vid något tillfälle men det försvann helt efter det att jag rengjort flatsiften som sitter under kontakten som aktiverar EDC reglaget (tryckknappen). Har du letet upp vad 2.7 betyder? Finns i servicehandboken.

Annars finns det två företag som är riktigt bra tycker jag på svårare problem och det är Zoom (mindre firma) och MICAB på Lidingö. Får du tag på rätt person på MICAB så löser dom det åt dig, men dom är inte blyga med fakturorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fått felkoden 2.7 vid flera tillfällen efter att motorn gått ned till 1000 varv och lagt ur växeln.

Det konstiga är att jag under semestern körde ca 40 timmar utan problem och fick sedan fler varvtalstapp på bara 15 minuter. Varje gång räcker det att starta om motorn och sedan är allt ok.

Bara man visste vad problemet sitter.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tidigare bytt laddtrycksgivare i EDC boxen utan att felet försvunnit.

Nu är nästa åtgärd att bytta båda motorreglagen för att se om felet finns där.

Strandkullen



Senast ändrad av Strandkullen | 12 augusti 2009 | 23:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det låter som felet borde sitta i potentiometern/anslutningen i manöverreglagen.Kommer felet oberoende på vilken manöverstation du har aktiv? Jag hade börjat med att rengöra stiften på potentiometern och kabel kontakten.

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar

Jag har tidigare gjort rent och smörjt stiften till fly reglagen där jag tordde att risken var störrst med tanke på att de är mer utsatta.

Har nu bytt ut reglaget på flybridge / problemet kom dock tillbaka så nu är det kupéns reglage kvar. Tyvärr sitter de väldigt svår åtkomligt.

Mvh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kanske lite långsökt men har du provat med att deaktivera synkroniseringen av varvtal? Styrbordsmotorn är ju vid sync slav-motor och får därmed begärt varvtal från babords motor. Hur denna sync signal kommer till styrbordsmotorn framgår inte i någon manual som jag har läst. Om du inte har och vill ha kopior på manualer så gå in på www.baatplassen.no registrera dig och sök i dokument arkivet så hittar du de flesta verkstadshandböckerna till Penta.

Hälsningar

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för din idé, jag borde kunna kolla med att byta kontakterna på baksidan av reglaget.

Fick ytterligare ett tips och det var kontakten som mäter varvtalen på svänghjulet.

Sitter högs uppe på kåpan. Kollar hur kontakten och svänghjulet ser ut.

Fortsättning följer. Visa dagar känns det hopplöst och det går ju inte av ekonomiska skäl att lämna in fler gånger, Det har redan kostat drygt 10 000:- utan att felet är avhjälpt.

Tar gärna emot nya tips. Måste försöka lösa det innan båten går ur sjön.

Strandkullen



Senast ändrad av Strandkullen | 23 augusti 2009 | 10:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kolla turbotrycksgivaren som reglerar bränslet. Har samma problem och fick just tipset från auktoriserad Volvoservice. Sitter vid bränslefiltret och har en tendens att gänga ur sig och glappa. Prova dra åt annars byt, det ska jag göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...