Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Yohanna

Utombordare startar ej - vad fel?

Rekommendera Poster

Hej,

idag var vi ute på sjön med vår motorbåt, den har en utombordare 70 hk, Johnson, som alltid har startat finfint. Vi kom ifrån land och skulle ankra mitt ute i det blå. Stängde av och startade en gång under själva ankringen, och låg sedan i några timmar. När vi sedan skall bege oss hem så startar inte motorn...

Kanske bör tilläggas att när vi startade första gången rök den lite mer än vanligt, men puttrade snart igång - och det var första gången vi startade den på kanske 6 veckor.

Så, mitt på sjön försökte vi alltså få igång den men den står bara och spinner, som att den inte får någon tändning, för den går liksom inte igång. Vi hade nog med bensin (hade inte rört tanken under timmarna på sjön) och iochmed att den började spinna när vi satte i nyckeln så kan det ju inte vara batteriet.

Vad kvarstår? Tändstiften?

Som ni säkert förstår är vi inte så insatta i båtmotorer, är det bättre att låta någon kunnig titta på den eller kan det vara så enkelt att vi klarar det själva? Kollar så tändstiften funkar /byter tändstift?

 

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP VI KAN FÅ.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så enkelt att den blev lite sur med tanke på att det rök lite extra också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratar vi humörsvängningar eller något tekniskt som man bör känna till?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heheh, när en motor blir s.k. sur så startar den inte från början av någon rolig anledning men sedan om man desperat försöker få igång den med startmotorn så kommer det in för mycket soppa i cyllindrarna och tändstiften blir för blöta för att ge gnista.

Mitt tips till dig är att ta loss alla tändstift och kör motorn med starten utan soppa i förgasarna (tanka inte) så cylindrarna torkar, torka ren tändstiften, passa på att byta om dem är gamla när du ändå håller på.

Funkar inte dessa så ta loss alla förgasare och blås ren med tryckluft i varenda nippel hål.

Den rykte mycket i slutet sa du?
Vad kör du för med olja? Är det vro:n inkopplad i din motor?
Är Vro:n inkopplad så kolla så att den funkar som den ska.( Vro är johnsons uttryck för separat oljesmörjning, dvs oljepump som kan gå sönder.)

Lycka till!

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Humörsvängningar. HAHA  ja ibland kan man tro att vissa motorer har det. Men i erat  fall så innebär det att den fått för mycket bensin en kort stund så att tändstiften har blivit sura. Alltså blöta av bensin. Då klarar dom inte av att ge en tillräcklig gnista för att antända bränslet. Skaffa nya stifft och byt men när ni tagit ur dom gamla så kan ni köra runt motorn på starten utan att ha satt i dom nya så försvinner det en del överskottsbensin från motorn så att ni inte surar ner dom nya direkt. Ni ser om det kommer ut ångor eller till och med bensinstänk. Kom bara ihog att sätta i tändstift i tändhattarna när dom är lösa innan ni kör för annars kan det gå söder saker i tändsystemet. Ni kan låta tändhattarna hänga bara med stifften i.  Lycka till

 

Något sen såg jag



Senast ändrad av Grundlurad | 02 juli 2009 | 21:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret!

Nu har det gått mer än 24 h sen vi var ute och körde och för att testa om motorn blivit sur försökte vi först starta utan att pumpa bensin eller choka. Samma ettriga ljud...

Vi pumpade sedan 3 ggr, försökte starta, samma ettriga ljud...

Sedan chokade vi en gång, samma ettriga ljud...

Vi antog således att motorn inte var sur, för borde inte den bensin som i så fall gjort den sur dunstat vid det här laget? Eller är det värt att försöka blåsa ur den också?

Hursom, vi valde sedan för att kolla tändningen att ta ur ett tändstift och se om det gav gnistor. Nix. Inga gnistor... Därför tror vi att det kan vara tändspolen?! Vad tror ni???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det är inte så enkelt att ni råkat komma åt dödmansgreppet?

Startmotorn snurrar men ingen gnista till tändstiften.. gjorde själv denna något pinsamma upptäckt för några dagar sedan efter att t.o.m. hunnit bli bogserad en bit.

 

/Slam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Powerpacken har pajat, kolla om du har den stora fyrkantiga eller den lilla avlånga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dödmansgreppet alltså, har försökt googla på begreppet men undrar ändå - hur kommer jag åt det? och hur kan jag kolla om så är fallet???

Är ny i båtvärlden så skriv gärna lite mer utförligt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Powerpack? Som sagt, gärna lite mer utförliga beskrivningar på vad som kan va fel - så vore jag supertacksam!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående dödmansgreppet.

På vår båt sitter det en nödbrytare i bakkanten på gasreglaget, till denna brytare hör ett rött snöre i form av en spiral, snöret skall fästas någonstans på föraren, förslagsvis i flytvästen.

Om föraren skulle trilla överbord av någon anledning så rycks snöret loss, brytaren slår från och motorn stannar. Sedan måste man återställa brytaren manuellt och sätta tillbaka snöret.

Hoppas det var lite tydligare :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Powerpack är tändningsmodulen.

Du hittar var den sitter om du kollar på sprängskisser på din Jonhson (årgång, hk och serienr) på Ishopmarine hemsida:

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=1&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&pCode=A0000008&path=BRP~A0000008&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=

Kolla sen under Ignition System. Zooma in i bilderna så ser du tydligare.

Lite felsökningshjälp med tädningsproblem för den som förstår sig på att läsa och mäta finns här (läs under rätt rubriker så du läser för Johnson 70 och den årsmodell du har):

http://www.maxrules.com/cdi/TroubleshootingGuide.pdf

Om du ej vet vilken årsmodell du har så kolla på Marinshopens hemsida:

http://www.marinshopen.se/Motorer/ModellguideNy/tabid/494/Default.aspx

Där kan du även köpa reservdelar om du behöver, även på postorder (ha motorns serienr redo i så fall om du skall beställa delar). Marinhallen i Eskilstuna har även delar.

Tips, kolla även tändkablarna som går till tändstiften och tändhattarna som trycks på tändstiften så de har kontakt. Kan vara så att de är kassa och ej har kontakt el glapp.


/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej .

Det är visserligen ett år senare ,men jag har råkat ut för samma problem har en 90 hk jonson  91 års modell ,motorn startade  snällt som den skulle  körde ca 15 dist i varierande hastighet  lade till  vid en brygga stängde av  skulle starta  10 min sen motorn vägrar starta startmotorn snurrar men ingen tändning , efter ett antal timmar med mekande byte stift skifte o koll av tändspolar  efter det  bytte vi  cdi boxen  under hela tiden fick vi ingen gnista ,hjälp av båtmeck tillkallades  han drog isär den stora kopplingen som  hänger ihop med  startnyckel efter det kortslöt han vid solinoiden motorn startar direkt,bra ut o provkörde  ca 7 distans  med ett antal provstartningar ,tills idag då  jag körde ca 10 dist  stängde av motorn efter lite fika var det dags o starta helt död ingen tändning  dags för bärgning samma fel igen  vad det nu är .

kanske det finns någon som vet vad det är och hur gick det för dig ?

Olle Werme 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...