Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
TT-65

AQ 171 Kamrem

Rekommendera Poster

Hej där ute.

Jag har just renoverat min aq171:a och tyckte att jag var noga med att få kamremmen på rätt ställe. Men det verakr som jag misslyckats en del. Min fråga är hur ska vevaxeln stå i förhållande till kammarna, det finns en markering på blocket en verkstadshanboken (volvos) men det är så svårt att se om man hamnat rätt.

 

Jag har dubbelmontage och när jag tittar på den andra motorn när jag fått kammarna på rätt ställe så visar vevaxelskivan 4 grader och inte noll, så är den också felställd?

Min teori är att när allt är monterat så ska vevaxelskivan peka på 0 grader och kammarna ska stå på sina markeringar mot toppkåpan, eller är jag ute och cyklar?

 

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag tittar förmodligen i samma verkstadshandbok som du, om inte så säg till så kan jag scanna instruktionerna från den jag har. (Heter Verkstadshandbok aq130, aq151, aq171)

Om du tittar på bilden så ser du att fyra grader kanske inte är så tokigt för vevaxelskivan...

Det sitter ett litet borrat hål i den kuggen på varje drev där remmens markering skall gå in. Det är ju två ränder för vevaxeln och en rand för övriga drev. Borde inte vara så svårt för dig att dubbelkolla att rätt kugg ligger i rätt rem-ficka?

lycka till !

Björn

post-27849-1394235995,6187_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack för snabbt svar!

Jo tack det är samma manual som jag har.

Jag har inga problem med att hitta märkningarna på kammaran med det kluriga är att se om vevaxeln står i rätt läge. För precis som bilden visar så ser det ju enkelt ut men i vekligheten är det lite svårare.

Vad tror du om min teori om att 0 grader på skölden borde vara samma läge som bilden visar i manualen?

//Tomas

post-10003382-1394235995,7534_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ta bort remskivan så att du ser markeringen på drevet,!an cyl skall ju stå i kompression

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, jag ska kolla om man kan se märkningen på vevaxeln utan att behöva plocka bort remskivan. Har hört att det kan vara svårt att få bort den.

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns lite giftigt att montera kamremmen efter ett ungefärligt gradtal när det är en exakt kugg man vill träffa.

Jag bytte kamrem på min aq151 för bara en månad sedan men minns inte exakt hur det såg ut bakom vevaxelskivan. Hursomhelst kunde jag bombsäkert se att jag träffat rätt kugg UTAN att montera av remskivan framför. För att kolla om du fått den rätt så behöver ju inte 1:ans cylinder stå i övre dödläge utan vrid upp den 20-30 grader och försök trycka in remmen med tummen där du har dubbelstrecket. Jag gissar att du kommer kunna se det lilla borrhålet i kuggen och därmed vara säker på om den ligger rätt eller ej.

Föresten, varför misstänker du att du inte fått remmen rätt? Vilken symptom har du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara varna för en grej jag vart ute för på samma typ av motor. I mitt fall hade svängningsdämparen släppt lite i vulkningen ( inget som syntes ) och hade vridit sig så TDC markeringen slog fel på ett 1/4varv. Det bästa är alltså att kolla att 1:ans cylinder står i topp genom tändstift hålet gärna med hjälp av indikatorklocka en tunn skruvmejsel funkar oxå.

 

Lycka till

MVH Henke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det räcker inte med att den är i Topp,den skall även var i kompression...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm liten novis fråga, vad menar du med att den även ska vara i komprision?

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske har fått värmeslag! Kolven står i topp även vid utblås. Kan ej marinbeteckningarna,men är det en 4 cyl? så har du komp på 1,an när 4,ans ventiler överlappar/vänder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen bytt kamrem på båda mina aq171 motorer, gick jätte lätt.   Det är som du säger sätt vevaxeln i 0 grader.  Det gör du ju enklast genom att sätta fast den där plåten när det är graderat från 0-40 grader.  Sen tar du bort den plåten.  Och vrider sen båda kamaxlarna till sina respektive markeringar.  Sen är det bara montera på remmen.  När du tror att du fått rätt kugg, så drar du runt motorn för hand lite och kontrollerar att markeringen är kvar på 0 på remskivan och att kammarna står i rätt läge. Och att ingen ventil tar i osv.  Du behöver inte ta bort remskivan, utan sätt det bara på 0 grader.

 



Senast ändrad av Stoffe79 | 02 juli 2009 | 12:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Ska ned till båten i kväll när det blivit lite svalare Cool

Vad drar era båtar och hur mycket väger dom?

Min Saltö 31:a väger ca 4 ton , tycker att den borde gå å få ner i förbrukning, ligger i dag runt 2,5 -3 liter/dist.

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

mm, det blir många liter på en säsong då...

Men dock tycker jag att din förbrukning låter normal med tanke på att du har två stycken bensinare i. Jag antar att du marschar i ca 20 knop? Jag har ju bara en motor, lillebror till dina, aq151c men den drar ca 1.2-1.3 l/dist och båten, ( Flipper 700), väger ca 1600 kg. Alltså är det ju ungefär samma förbrukning/kilogram tonnage.

Vilket varv brukar du ligga på?

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till BjornF

Det gick väldigt dåligt och när jag tittade bakom skölden så låg inte ena kammens märkning på rätt ställe, måste väl ha slarvat lite.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I,m sorry.Men slarvar du lite till så går kolven i ventilerna! Om det redan inte har skett!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit och justerat remmen nu och motorn går mycket bättre.

Det enda som står mig nu är att den helt plötsligt går upp i varv en liten stund och sedan tillbaka igen, den är också lite tjurig att starta måste ha fullgas för att den sak komma igång. Kan kanske vara tjuvluft som kommer in eller är det någon som har en teori.

Om ventilerna har fått stryk så hade det nog mäkts på ljudet och det är det inget fel på.

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...