Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Spritsen

4-taktare på alkylat?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Honda BF 50 (2006). Trots de redan stora miljöfördelarna med 4-taktare vill jag ändå prova med alkylat-bensin. Mejlade Honda och frågade:

1. Kan motorn köras på alkylat?

2 Kan man blanda alkylat med vanlig blyfri 95?

Fick svaret: nej och nej

Stämmer detta?

Läst att det går utmärkt att köra 4-taktare på alkylat, skiljer det sig mellan fabrikat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att om Honda själva svarade nej på dina frågor, stämmer det nog...Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att personen som svarade inte orkade kolla upp saker och ting och kände att det var säkrast att svara nej.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer nog. Av det jag läst om alkylat så ska det gå att använda till 4-taktare (oavsett fabrikat), även att blanda med vanlig blyfri...kanske en sommarvikarie på Honda som är rädd att göra bort sigGlad

Ngn som har erfarenhet av att köra nyare 4-taktare på alkylat? Finns det några uppenbara nackdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om Honda säger nej så kommer åtminstone ingen motorgaranti gälla om det skulle hända nåt efter att du kört med alkylat. Fast jag vet inte hur lång motorgaranti du har förstås...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter konstigt.

Alkylat är i princip vanlig besnsin som har ett smalare spectrum av kolväten.
De är så att säga mer samlade i mitten.
Därav så går det att få renare förbränning.

Enda problemet skulle kunna vara att slangar och packningar kan ta minimalt med stryk.

JAg tror helt enkelt att Honda inte orkade reda ut saken.
Varför inte be om en förklaring?

/Peter

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstått saken blir det ingen sammantagen miljövinst eftersom tillverkningen orsakar extra utsläpp vid raffet, och tillgången är dessutom begränsad för alkylaten görs av översta gasfraktionen.
Vinsten gäller enbart förgasar-tvåtaktare som ju släpper ut oförbränd bensin, och ofta vid strandnära känsliga ställen.

Tyvärr fungerar inte forumets länkningsfunktion alls för vissa adresser, går inte ens att skriva in som textsträng. Ger upp länken.  

Kör iofs själv min gamla fyrtakts-albin på alkylat, men för att slippa sotproblem och tjuvstopp.

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 09 maj 2010 | 16:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det beror väl på hur man värderar de miljöpåverkan av olika slag på olika platser i världen  - det blir ju inte utsläpp av samma sak från raffinaderiet i stället som från motorn när man byter från vanlig bensin till alkylat.

Vinsten är ju att man inte får utsläpp av alltför mycket elaka kolväten o.d. i vattendragen där man använder motorn (i.a.f. från gamla 2-taktare och kanske även från slitna 4-taktare som går dåligt). För livet i dessa vattendrag är det en stor vinst. Att det kanske blir lite större energiåtgång vid raffinaderiet är något annat som jag tror har mindre betydelse om det är ett bra och modernt raffinaderi.

 

Mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Små maskiner 2-takt, går olika bra på tex Ok alkylat och Aspen.

Ok-soppan gör tex att motorkapen kräver ca 10 ryck istället för 2 för att starta.(Huskvarna)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att raffets konstruktion inte kan påverka den relativa mängd-fördelningen av olika kolväten särskilt mycket. Det blir exempelvis givna mängder asfalt längst ner och flyktiga gaser längst upp vid fraktioneringen oavsett, vid en given råolje-kvalitet?

Kan föga om detta, så det kan vara fel.
Men, som jag uppfattat saken så är alkylat pga mängdrestriktionen särskilt lämplig vid två tillämpningar, motorredskap typ sågar etc (koncentrerad andnings-luftförorening) och båt-tvåtaktare (oförbränd bensin i vatten-förorening) i känsliga strandnära områden.

Vinsten vad gäller båt-tvåtaktarna gäller förgasarmotorns konstruktion där sas omladdningen inför varje nytt kolvslag (vänd- eller slid-spolning etc) är oprecis, bensingaser som driver ut avgaser blandas. Tvåtaktarens lätthet och styrka jämfört med fyrtaktaren är ju att arbetstakten förekommer dubbelt så ofta - varje istället för varannat motorvarv.

(Är därför lite förvånad över att inte förgasarlösa tvåtaktare med injektorer blivit vanligare, där bränslet finfördelat tvingas in under högt tryck i förbränningsrummet just innan tändning. Kan nog göras lätta, starka och miljövänliga (?) men injektorn kanske kostar för mycket??)

Bristen på alkylat-bensin verkar i nuläget dock inte värre än att viss begränsad gratisutskänkning förekommer, om nu denna länk råkar fungera (Reklamjippo dunkogram, presentkort på 1 liter alkylatbensin. :) ... http://www.aspen.se/

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etfersom det inte finns någon efterfråga så finns inte heller något intresse från sjömackar att införa detta bränsle.. Och ja 99 av 100 är inte intresserade att betala mer för soppan den är nog dyr som den är... På den vägen är det och så kommer det förbli...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men om den kostade en krona mindre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle förbjudas detta skitbränsle som bara ställer till elände i bränslesystemen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se där! Någon borde tala om det för tillverkaren, för det är ju inte direkt bra med elände i systemet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft några problem, men hört att gummi i bränslesystemet i vissa gräsklipparmotorer kan torka ut, varför sista tankningen bör vara vanlig handelsbensin.

Andra säger sig ha hört att alkylat är mer stabil och avslutar därför säsongen med alkylat i tanken. 

Vad är det för problem du sett?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det blir fällningar  från bränslet  o startsvårigheter o massa trassell ,kör du en mordern fyrtakt insprutare eller en optimax E-tec så blir inte den motorn gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört några som tycker att det funkar utmärkt i gamla sidventilare (Albin) och andra gamla fyrtaktare, och att de har mindre problem med fällningar i tanken efter vintern.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag kör på Aspen till min VP 5,7 Gxi 2004. Funkar perfekt. Har även haft motorn på service hos aukt.Vp handlare. De tycker allt ser bra ut. Startar direkt går perfekt.

kan hjålpa till och släppa ut lite mindre kolväten i vattnet så känns det bara bättre.

//Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan det ens finnas nån som överväger att använda aspens bränsle när den kostar flera gånger mer än bensin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid Preem hotellbryggan på Dalarö skiljer det ca 1 kr/liter mellan Aspen och vanlig 95, så det är inte särskillt mycket dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alkylaten sotar betydligt mindre, kan nog vara en särskild fördel för de som fiskar med motorn långvarigt på tomgångsvarv/lågfart?

(Testade på inrådan först K-sprit mot sotproblemen på albinmotorn, ingen märkbar skillnad. F.ö. rekommenderas numera 98 oktan eller alkylat för albin, 95 oktan innehåller sprit som tydligen fördärvar solexförgasarens flottörer så att överflödning riskeras.) 

Alkylaten stinker klart mindre också, tveksamt om man känner ens den explosions-mässigt optimala luft/bensin-blandningen 14,7:1 vid ev läckage? Extra noggrann ventilations-fläktning kan nog därför vara befogat vid inombords-installationer??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder aspen till min grästrimmer.. kostar bara ca: 150kr/4L.

Räkna på det... Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är det jag menar, alla ställen jag sett så är det svindyra dunkar som gäller, knappast värt det då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lantmännen lär också ha alkylat på lösvikt. Runt 16 kr/liter kostar den på sjömack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

16:11 kr betalar jag per liter på OK-macken i Gottsunda - Uppsala. Jag kör alla mina tvåtaktare på alkylat inklusive min Yamaha 30 -04 2t.

Körde min 15 hk Suzuki i tolv år på alkylat och har aldrig haft några problem. Jag är övertygad om att det går bra, och att det är bra för hälsa och miljö, att köra små fyrtaktare på alkylat. Prisskillnaden på 1-2 kr/liter, max en tusenlapp per säsong, tycker jag att jag har råd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom och tänka på att det stog en blå dunk jämte den röda som jag brukar köpa och funderade på om det inte stog en 4:a på den.. letade lite på Aspens hemsida och hittade den där.

http://www.aspen.se/Aspen_(sv)/Konsument/Produkter/Alkylatbensin/Aspen_4

Speciellt framtagen till 4-takts motorer.. även marint som ni ser under dunken.



Senast ändrad av Daniel_B | 10 augusti 2010 | 22:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en hyfsat aktuell lista på mackar med alkylat på pump (blåmarkerade=sjömackar) ...
http://www.aspen.se/Files/PDF/ovrigt/Bulk.PDF

Enligt den här kryssarklubbs-artikeln släpper tvåtaktare ut 20-30% av bensingasen, fyrtaktare ca 1/10 av detta (2-3%). En gammal tvåtaktare med alkylat släpper tydligen ut mindre gift än en ny fyrtaktare med vanlig bensin ...
http://www.sxk.se/tekniska/btf/miljo/migift.htm

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 11 augusti 2010 | 09:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...