Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Karlasson

Mercruiser 4,3 litre MPI

Rekommendera Poster

Var ute i helgen utanför Grebbestad, underbart väder i min Utter D68. Årsmodell 2005. Ostliga vindar och jag tuffar sakta in mot underbar solklippa åt väster. Under stilla framåtgång med motorn på tomgångsvarv dör plötsligt motorn. Försöker starta igen och upptäcker att hela motorelen är totalt utslagen. Inte en lampa eller instrument visar något livstecken. Med Nordsjön som närmsta granne mot väster hivar jag i draggen.

EFter 15 min försöker jag starta igen och då lever elsystemet igen och jag startar motorn.

jag kör in mot land och letar upp en ny klippa och samma sak händer igen under lågvarv. jag väntar 15 min och elen kommer tillbaks och det går att starta igen. När jag kommer in till hemmahamnen så dör motorn igen precis när jag kommer innanför Y-bommarna.

 

Någon som kan tipsa vad som händer och sker i elsystemet när motorn blir varm och som uppenbarligen reparerar sig självt efter en stund (kanske när tempen sjunkit några grader)

Hälsningar / Håkan

post-24975-1394235986,3399_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som batteriproblem? Generatorn laddar ju men lär knapast hjälpa om det blir någon typ av kortslutning i batteriet. Dessutom klarar inte generatorn att ge tillräckligt med ström vid tomgång, det är då du verkar få problem.

Jag skulle börja kolla upp batteriet. Se om du ser något skumt med det. Kolla även generatorn för det kan ju vara både generator och batteri som krånglar.

Annars så låter det som glappkontakt någotstans, kolla alla batteriklämmor, generator och jorden och alla pluskablar till motorn. Något kan sitta löst.

Det positiva är att hela elsystemet släcks, det betyder att probelmet ligger någonstans runt batteri, generator eller huvudströmbrytaren. Vilket är rejälda doningar och problemet är garanterat någon större kabel. Det värsta elfel är ju annars någon klenkabel som har någon viktig funktion inlindad i en kabelhärva. Det låter inte som du har något sånt pyttestrul.

Lycka till nu och rapportera gärna tillbaka vad problemet var.

mvh
Kristian



Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 29 juni 2009 | 23:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tror också att det är något starkströmsrelaterat. Batteriet är fräscht. Saken är den att jag för ett år sedan hade ett liknande problem. Då fick jag hjälp av verkstán som efter 3 dagars felsökning ansåg att jag hade för svagt startbatteri som orsakat att säkringen vi startmotorn (=90 Amp) hade delvis löst ut. Nu har jag bytt batteri till 100 Ah. Kan det vara samma problem igen?

Vad är det nu då som får säkringen att lösa ut? Säkringen är oerhört svår att komma åt.  Minimum är att plocka ned kyllare samt en rad kringutrustning därefter är den teoretiskt åtkomlig men i praktiken behövs typ tandläkarspeglar för att se var händerna skall jobba.

 

Hälsningar / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Först så undrar jag vad den säkringen Du syftar på egentligen är till för? 90 A för startmotor låter allt för lite. Det är inte huvudsäkring till motorstyrning mm? Och sen undrar jag vad delvis utlöst säkring innebär? Jag peronligen blir misstänksam mot själva säkringen, det kan vara dålig kontakt/fel på den som genererar värme och därför bryter spänningen till b la tändning och instrument! När den kallnar så går det att starta/köra igen. Att batteriet skulle ha orsakat felet tidigare låter dessutom långsökt.

Blir hela båten spänningslös eller bara det som har med motor och instrument att göra?

Är 90A säkrningen av automat eller smälttyp?

Mvh Peter



Senast ändrad av sdk780 | 05 juli 2009 | 14:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har exakt samma problem som Karlasson beskriver med min Uttern D68 från 2005

Otroligt frustrerande problem och väldigt svårt att felsöka då det uppträder endast någon gång om dagen.

Fann ni någon lösning på detta?

 

Mvh

 

Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Var det någon som fick någon klarhet i vad detta fel berodde på? Jag har en likadan Uttern D68 från 2006 med en likadan motor och har exakt samma fel och felbeskrivning som er andra.

 

Inför denna säsong bytte jag batteri men satte bara in ett batteri istället för två, som innan. Jag har noterat att övriga förbrukare fungerar som de skall när detta händer och alla motorinstrument dör helt.

Det är på tomgång/låga varv det händer, det har aldrig hänt under marchfart mellan 3200-3700 RPM.

Hittills har elen alltid kommit tillbaka efter en liten stunds väntan, inte fullt så länge som 15 minuter, och sedan fungerar allt igen. Hade det varit "jord" fel så känns det som det hade hänt mer frekvent och oavsett varvtal tycker man. Likaså om det varit dålig kontakt/glapp i någon kabel som leder fram till tänding/instrument.

Finns det något relä som blir för varmt och som behöver kyla ned sig?

 

Tacksam för alla idéer och tankar :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det dags att lyfta denna tråd igen. Två batteri installerade igen, alla kontakter bytta mot plintpoler för ”egen” kontakt. Premiärturen fungerade fint med idag uppkom samma fel igen. All el till instrumentpanelen försvinner medans förbrukare som vattenpump funkar som vanligt.

Fick ni andra någon lösning på problemet? Är det någon som har någon tanke om felet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Fogden:

Glapp i motorsäkring

Det låter så. Jag tror inte detta är ett typfel för mercruiser 4.3 mpi.

 

Bör finns en säkring mellan startbatteri och motorn. Denna tillhör båtens elsystem och inte motorn. 
 

denna säkring brukar varna rejäl. Av vad som beskrivs låter det som att det är något typ av automatsäkring. Alternativt skulle det kunna vara en strömbrytare eller skiljerelä som är boven.

 

ifall kontakt mellan motor och batteri bryts så är de symtom som beskrivs väntade. 
 

jag skulle undersöka alla komponenter som sitter mellan startbatteri och pluskabeln till motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att inte brytaren är trasig. Jag varit med om att motorbrytaren helt plötsligt ramlade isär inuti. Jag hade spänning fram till brytaren men in vid startmotorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Först ett tack för all input. Jag började med att byta brytarna samt gå igenom allt kablage. Brytarna verkade hela vid uppmätning men man vet ju aldrig. Gjorde en provtur men icke, samma fel igen. Beställde nu en säkring på internet som kom på ett par dagar. Tog ett djupt andetag och klämde mig in på sidan av motorn och började skruva. Fick allt på plats igen ganska enkelt och dags för provtur. Körde en runda, på samma längd som felet brukar uppstå, och gled in på båtplatsen igen. Motorn fungerade fortsatt. Provade provocera flera gånger med fram, bak, av/på men allt funkade. Har nu varit ut fem gånger till och felet finns inte längre, så jag vågor nog se detta som löst.

Hoppas det kan hjälpa någon annan med samma symptom på sin Uttern D68.

Trevlig båtsommar alla :)

Redigerad av Emil_78
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...