Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Flipperfan

Vatteninträngning

Rekommendera Poster

Hej,

Jag upptäckte försent att jag har vatteninträngning i skrovet på min Flipper 640 och nu är det fint väder och jag vill ha båten i sjön så fort det går. Förmodligen är det en gammal grundstötning (båten från -83) som inte hållit så nu har det tryckts in vatten i skrovet. Jag har skrapat rent en yta ca 40x 5 cm på kölen där det är rent in till glasfiberskrovet och man kan känna fukten. Det droppar sakta men säkert men jag har inte tid att vänta och fixa problemet by the book. Jag behöver därför tips på en snabblagning för att rädda denna säsong. I höst får jag skrapa/slipa rent igen och försöka torka ur och permanentlaga. Jag har provat med epoxi grundfärg 2-komponents men det blev snabbt vattenblåsor som sprack. Därefter spacklade jag med epoxispackel för att försöka försegla men det blev snart blött igen. Nu har jag 2 femkronors stora hål i spacklet in till glasfibern där det nu fuktar. Finns det något som kan bita tillräckligt trots att det är blött? Det räcker ju om jag bara får det någorlunda tätt så att båten kan komma i sjön men helst utan att det trycks in mer vatten än nödvändigt. Det kommer säkert att ta tid att få det torrt i höst ändå.

Tacksam för alla tips.



Senast ändrad av Flipperfan | 27 juni 2009 | 23:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ingen möjlighet att luta båten från skadan så att vattnet rinner från skadan?

Sen på med en värmefläkt ett par dagar för att se om det torkar upp bättre.

sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har båten på bockar så det är inte helt enkelt att luta den just nu. Jag har provat med värmepistol men det blir snabbt blött igen, men det klart att får en värmefläkt stå på så kanske det hjälper. Helst skulle jag hitta nåt som fäster på den våta glasfibern och försegla  det hela men det tycks svårt att hitta nåt som inte kräver torrt underlag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På med undertryck/sug så rinner vattnet bort mycket fortare än om bara gravitation/kapilärkraft ska få ut det..

Sen söker du på Google efter underwater putty så hittar du nog något som kan användas.



Senast ändrad av Gunnar_ | 28 juni 2009 | 18:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, nån som kan rekommendera en bra underwater putty?
(jag googlade men det kändes som en djungel)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tänker jag vilt (hur jag skulle gjort) så ta det inte som något ett proffs skulle sagt Oskyldig

I värsta fall får du väl lägga på ett bandage typ en tunn plåt/plast/hemmagjord epoxy-glasfiber-gej formad efter ytan som är större än skadan.
Rugga upp området runt skadan (torrt område) lite lätt så epoxi kan bita och sen limma fast bandaget med epoxy.
Precis som man reparerar en punktering på cykelslang/gummibåt eller vad-som-helst.

Det blir säkert inte vackert, det bromsar nog farten nån tiondels knop..men tätt blir det sannolikt.

Sen får du ett merjobb när bandaget ska bort..men det är ju då det..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...