Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Taejjfer

Yamaha Utombordare problem!

Rekommendera Poster

Tjena

 

Vår Yamaha båtmotor på 60hk har alltid fungerat fint. Ända tills förra sommaren.

 

Den började då bli besvärlig på halv gas och tomgången. Den levde sitt eget liv och tyckte inte om att puttra. Den lade då av efter ett tag, även på tomgången.

I år var det dags för iläggning igen, vi åkte ut en bit och den verkade fungera bra, så vi vände hemåt igen, då började den strula igen. Vid nästintill full gas drar den, sen dör den och villar ett tag, sedan drar den igen osv. Den rycker alltså fram...

 

Någon som har tips vad som behövs göras? Tackar på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda vi har gjort är att skruvat bort förgasarna och kollat på dem... Den rengjordes och är fri från skit. Problemet består.



Senast ändrad av Taejjfer | 27 juni 2009 | 17:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja tittat utanpå förgasarna ger ju inte mycket... garanterar ni kommer få samma svar av flera här på mg <=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasarn är rengjord sedan förra året och det är alltså inte skit i den.

Vi var nyligen ute och testade den igen. När den började hacka igen pumpade vi på med bensin. Rycket försvann och motorn gasade på igen.

Motorn får alltså för lite bensin, då borde det vara fel på soppapumpen så länge det inte är skit i förgasarn, eller hur?

 



Senast ändrad av Taejjfer | 27 juni 2009 | 17:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varvade den upp då ni pumpade på slangblåsan? isf är det pumpen som inte är ok!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi pumpade på slangblåsan och rycket försvann och båten varvade och drog iväg.

Tack för hjälpen! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nya membran och packningar är inköpta.

 

Visst blev det mycket bättre, den slutade läcka och tomgången blev skaplig. Dock så rycker den fortfarande. När man svänger runt (u-sväng) så gasar den aldrig förns den rätas upp. då rycker den på som vanligt igen.

Den verkar ju fortfarande få för lite soppa, men vi kan inte se några som helst läckage på soppaslang från tank in i motorn och vidare till soppapumpen. Inte heller därifrån till förgasarn ser vi några läckage och det tyder väl på att den inte kan tjyva på luft någonstans?

 

Någon som kan tro sig veta vad felet kan vara? Tack på förhand!



Senast ändrad av Taejjfer | 29 juni 2009 | 20:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej, tack för snabbt svar!

Hur åtgärdar man det? Något som syns att det är fel eller?

 

värt att säga kanske är att den fungerar bra i början, man kan åka ett tag på fullgas utan svårigheter. Felet kommer efter någon minuts åkande.



Senast ändrad av Taejjfer | 29 juni 2009 | 20:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om ni tar bort förgasarna o demonterar flottörhuset vänd förgasaren upp o ner så ser ni flottören ligga, alltså flottören ska ligga i nivå med förgasaren den får inte peka uppåt då är den för låg som jag tror om ni fattar hur jag menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du menar, ska kolla det imorgon! Tack så mycket

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle möjligen kunna vara luftläckage. Det är undertryck i hela bränsledningen från tank till sugsidan på pumpen. Koppla slangen från tanken direkt till sugsidan på pumpen. Låna helst en anna tank och slang så kan du utesluta alla felkällor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 Jag lånar dennna tråd lite i mitt första inlägg då jag lider av samma fenomen förutom att min motor är en 30hk Yamaha ca årsmodell 90.

Den startar bra, går bra upp till full gas och går på fullgas i en liten stund, sedan dör den om jag inte pumpar, då går den, annars få jag gå ner på typ halv gas och då går den bra. 

 Har gjort snart allt, bytt bensin/olja, stift, bensinslangar, bytt tank, bytt membran, blåst ut/rengjort förgasarna (3st), kollat flotörnivån, satt slangen direkt på pumpen. 

Det som jag tyckte var lustigt var när jag blåste i  bensinanslutningen på en av förgasarna, minns ej vilken det var, då var det ett jäkla motstånd att blåsa igenom i just en och dom var utan flottörnål/flottör. Frågade en som jobbar som båtmotorrep och han sa att det är ok men jag vet inte.

Kan någon bekräfta att det ska vara mer motstånd i en av förgasarna?

Det andra är justeringen av flottörnivån. Finns det någon som vet höjden som man kan mäta med skjutmått, så att man vet till hundra att den är rätt för istället som nu, kolla att den ligger jämns med. då det är lite krångligt att justera om?

Snälla Hjälp mig med tips     

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...