Jump to content
Wednesday 17 July 2024
Sign in to follow this  
btc_andersson

startbatteri

Recommended Posts

har ett startbatteri i min båt, till det har jag simpelt kopplat två st 100 amp marinbatteri.

det är kopplat från minuspol till minuspol till minuspol, pluspol till plusspol til pluspol.

 

dvs att alla batterierna går till start samt förbrukning? är det farligt för min motor att ha nästan 300 amp som start? en evinrude 60 hk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

precis. volten ær same shit. så om jag skulle haft 100 amp eller 400 amp borde ju inte gøra någon skada i motorn vid start?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amperen visar bara hur mycket kraft batteriet(erna) har.

Du har ju paralellkopplat dina batterier det menas bara att du inte behöver ladda betterierna lika ofta som om du hade ett batteri, skulle du seriekoppla dock så skulle du få 36volt men lite ampere och det skulle garanterat skada din startmotor.

Slutsats på din fråga: Nej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

starten inga problem!

men laddningen blir hårt belastad då du förbrukat en del ampere ur dom

dvs du kan bränna voltregulator och spolar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad är det för sagor du försöker dra !

1. Du drar väl inte ur mer ur tre batterier än ett batteri vid start. Din startmotor drar vad den drar oavsett hur stort batteri du har.

2. Du laddar in vad generatorn ger oavsett om du har ett 300 Ah batteri eller ett 150 Ah sen är det bara tiden hur länge det tar att ladda in det som behövs.

Frågeställaren kommer inte att bränna några spolar eller några laddningsregulatorer............

Den enda nackdelen med kopplingen är ju att han riskerar att ha ett tomt batteri när han skall starta om han använt batteriet/erna till annat typ kyl eller lampor.

Det är ju inget konstigt att man har ett startbatteri och två batteri till förbrukning och dessa laddas alla av generatorn.

Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu menar jag inte att starten drar ur dom utan om man står still några dagar och förbrukar massa ström till div utrustning  då får ju laddningen jobba väldigt hårt och genererar massa värme med påföljden att något oftast går sönder

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En generator mår bättre av att ha en stor batteribank att jobba mot än en liten. Blybatterier är nämligen tröga att ladda, så oftast producerar en generator mer ström än vad ett batteri kan ta emot. Så du kan lugnt ha alla dina batterier inkopplade. Dessa kan inte dra mer än de kan få, så det är lugnt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja..Grizzlyboy kan kanske ha en poäng.

Det är väl en utombordare med permanent-magnet-generator (under svänghjulet) vi talar om ?

En sådan kanske kan bli rätt så varm och till och med överhetta om den ska ladda sitt max under lång tid, det är väl rätt så dåligt med kylning under svänghjulet ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så du/ni menar att en motor med en generator som levererar 25 A sittande i en utombordare inte är konstruerad för att kunna ladda konstant.

Jag vet inte så mycket om just Evinrudes konstruktioner men man måste väl trots allt förutsätta att leverantörens uppgivna max laddning gäller vid konstant drift. Enligt deras hemsida så har en 60 hk motor en generator som laddar 25 A men inget sägs om att det bara får ske temporärt.

Om man kör med alla lanternor, kyl och lite annat påslaget så menar ni att man bara får köra en stund sen måste man stanna och låta generatorn kylas ner eller......??? För i ett sådant fall har man ju ett konstant effektbehov som skall levereras och då måste väl generatorn kunna köras konstant.

Kylningen av motorn måste väl förutsättas vara konstruerad så att både motor och dess delar tåler kontinuerlig drift.

Tror personligen fortfarande inte på att det skulle vara ett problem. Men ändrar uppfattning om ni kan motivera på ett trovärdigt sätt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altså, jag är ingen expert på just det problemet, men har läst en hel om det och tror att det faktiskt existerar Förvånad

Det finns nog inga idiotsäkra lösningar i vanliga generatorer, överbelastar man så riskerar man att blåsa lindningar och/eller dioder när/om dom överhettar.

Det är stor skillnad på att återladda ett typiskt 75A startbatteri som kanske är urladdat till 50% och en 300A-bank urladdad lika mycket.

75 ampere:s-batteriet kan inte ta emot ens 25 Ampere, men 300A-banken sväljer lätt 50 Ampere i flera timmar.
Då blir det varmt i lindningar och likriktare och om kylningen inte kan transportera bort värmen så...

Lite från nätet:

Don't overload the generator. Just because the generator has a high wattage rating does not mean it can handle that much of a continuous draw.
Check the running watts of your generator and don't exceed it.
Better yet, try to stay below the listed running watts.
http://www.amsbowfishing.com/includes/features/newletters/LLBA/June Newsletter.pdf


Även en vanlig generator (bil/inombordar-typ) kan brinna up om kylningen inte räcker till, särskilt om man sätter på en extern boost-regulator och inte också har generator-temperatur-avkänning.

En så kallad hot-rated generator klarar kontinuerlig drift vid sin märkström, men vanliga gör det inte.

En tillverkare av extern generator-regulator (booster)  http://www.cruzpro.com/sar20.html har en lösning på det:
While many modern alternators can do so, some alternators are not hot rated to deliver full output continuously and can be damaged by excessive heat.
For this reason the SAR20 can be told whether your alternator is hot rated or not and will automatically cut back the output of a non hot-rated alternator to a safe level after a while.

Mer:

ALTERNATOR OVERHEATING

High underhood temperatures are hard on alternators, and high electrical loads create even more heat. The higher the charging load on the alternator, the hotter it runs. To control the heat, alternators have an internal and/or external fan that pulls air through the housing to help cool the rotor (the rotating part inside the alternator) and the stator (the stationary field coils or windings that surround the rotor). Some high output units have two fans to increase cooling.

If the alternator is working hard under a heavy load at low RPM (especially during hot weather), there may not be enough cooling to prevent the unit from overheating. Excessive heat may damage the windings and/or wiring connections inside the unit, causing it to fail. This tends to be more of a problem on vehicles where the location of the alternator restricts airflow and cooling.
http://www.aa1car.com/library/charging_checks.htm

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...