Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Stoffe79

Motor självtänder när jag stänger av den?

Rekommendera Poster

En fråga här.  Ibland när jag stänger av motorn så lixom självtänder den i kanske 10 sekunder om inte mer ibland, den står lixom oxh tuggar på och hostar till ett bra tag innan den dör. Det är en aq171 motor.

vad kan det bero på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en bensinare självtänder efter att man brutit tändningen brukar betyda att där finns sotavlagringar i cylindrarna. Prova att varva ur den ordentligt. Ett annat sätt att få bort sot är att köra i friläge på ca 1800 varv och försiktigt spruta lite vatten med en sprayflaska ner i förgasaren. En anledning till att sotavlagringarna kan uppstå, om allt annat är OK för övrigt, är en felinställd förgasare som ger för fet blandning. Sotavlagringar kan också uppstå om motorn misständer på grund av t.ex. slitana tändstift eller på grund av slitna kolvringar så att man bränner motorolja (4-taktare). På en tvåtaktare kunde en för hög oljehalt i bensinen orsaka samma sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu prövat  och spruta ner 1 liter i ena motorn och problemet kvarstår.  Funderar om det kan ha och göra med att man fått fel tändstift?  Grejen är att det är samma problem på båda motorerna och ena motorn har en helt ny renoverad topp också.  förgasar inställningarna på motorn är som det står i manualen.  SKulle ju kunna pröva och nåla in bränsle luft blandningen lite kanske, men det är tveksamt att det skulle hjälpa då det är exakt samma problem på båda motorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen dålig gissning att stiften är för varma, det är oftast då motorn glödtänder. Antingen beror det nog på att stiften har för lågt värmetal, eller så går motorn helt enkelt väldigt varmt. Jag hade kollat upp stiften, och kanske helst bytt dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är när jag står på tomgång, och motorn håller runt 82 grader som den ska göra.  Som båda motorerna i 50% av gångerna står och självtänder i kanske 10 sekunder.  Grejen är att det är exakt samma symptom på båda motorerna, så det borde ju bara kunna vara stiften då tycker jag.  Får testa med att byta dom.

Grejen är ju att det är helt nya stift, som jag köpte på en volvo penta affär och dom rekomenderade dom här stiften, fast det behöver ju inte betyda att det är rätt iof. :-)



Senast ändrad av Stoffe79 | 03 juli 2009 | 13:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du ihåg detaljnumret på tändstiftssatsen. Till AQ 171 ska det vara 876077. Du kanske har fått stift till Aq 151, med nr 875820. Bäst att kolla upp detta direkt. Om du kör omkring med högfartsspikningar, som är svåra att höra, bland allt annat buller, riskerar du att bränna hål i kolvar, och annat hemskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att du har för lågt oktantal i bensinen? Det tror jag! Orsaken att man har bensin med olika oktantal beror på att om man trimmar motorn så höjs ju kompressionstrycket och därmed värmen i motorn, och för att åtgärda det så tillsätts ämne som förhindrar antändning av bensinen av värmen. Det ska vara tändstiftets gnista som ska antända och inte värmen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg nummret.  Men står det nått nummer på stiften som man kan jämföra med eller?  Vad har du för nummer på stiften om det står nått?

Jag kör motorn på 95 soppa  och det ska ju funka, vad kör ni andra i era aq171 motorer då?



Senast ändrad av Stoffe79 | 04 juli 2009 | 14:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med instruktionsboken vilket oktanvärde den måste ha, jag misstänker att den behöver 98 oktan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står faktist att man kan köra på 95 i den. Så det kan inte vara det.  Hittade gammla kvittot på stiften också och det var dom till aq171 med nummer 876077.  Så det är rätt stift också.  Tycker bara det är konstigt att den håller på och självtänder.  Ena motorn har ju en helt nyrenoverad topp, så det kan inte vara sot i den tycker jag.

Kan det ha med luft/bränsle skruven att göra.  Den är satt på 2 varv som manualen säger, kanske kan testa att rika på den lite, eller snåla till.  Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till nu?  hehe



Senast ändrad av Stoffe79 | 04 juli 2009 | 19:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte klok på det här.  Det måste ha med oktanen att göra, var nere igår igen och varje gång jag stänger av den så självtänder den fast jag har rätt stift, och man ska kunna köra på 95 oktan enligt manualen.  Skulle det funka att hälla i nån tillsats för att höja oktanen lite? Med okan booster eller  fungerar blyersätningsmedel kanske, det kanske bara är för smörningen iof?

Grejen är ju att sjömacken i slagsta bara har 95 oktanit bränsle, vill ju testa med 96 eller 98  är övertygad att det försvinner då.  Lite jobbigt att konka massa 20 liters dunkar och fylla upp 300 liter ju! hehe

Vet någon om det finns nån sjömack i mälaren som har 96 eller 98 oktanit bränsle kanske?



Senast ändrad av Stoffe79 | 06 juli 2009 | 11:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyrenoverad topp kan betyda att toppen är planad så att kompressionen höjts, och då KRÄVER motorn högre motståndskraft mot glödtändning, alltså HÖGRE OKTAN! Jag tror att där ligger orsaken. Motmedel skulle kunna vara att använda 2 topplockspackningar så att kompressionen återställs till det ursprungliga. Du kan ju göra ett kompressionsprov så får du VETA. Det blir ju dyrt att köra med högre oktantal också, alltså en kostnadsfråga också. Är motorn renoverad på verkstad eller har du gjort det själv? Har verkstad gjort jobbet så bör det bli verkstan som får stå för kostnaderna att återställa till originalkomp, tycker jag, om inte det var överenskommet innan att den skulle trimmas.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju att jag har 2 st motorer och den andra är helt orginal, så tror inte att det är problemet.  Skulle ju kanske kunna vara nått elfel.  Men som sagt då borde det ju inte vara samma problem på båda.   Jag är övertygad om att problemet försvinner om jag kör på 96 eller 98.  Men tycker bara det är konstigt att det inte går med 95 när man ska kunna köra på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver ju inte tanka i 300 liter för att testa på 98 oktan. Räcker ju att du släpar ner en 20-litersdunk med 98-oktanig bensin...

 

EDIT: stavfel

 



Senast ändrad av Dawa | 07 juli 2009 | 11:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte ställa in tändningen på aq171 om tror jag.  Är ju elektronisk.

Det funkar väl och blanda 95 och 98 soppa?  tänkte jag har ju runt 150 liter 95 nu i tanken  kansek blir bättre om jag häller i 1-2 dunkar 98 i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar den här tråden igen.  För jag har inte fått ordning på problemet, har testat allt som går att göra.  Det ända jag kan tänka mig är att tändningen på nått sätt är fel.  Fast har ju som sagt 2 motorer om det är exakt samma symptom på båda.

 

Går det på nått sätt att ändra tändingen på aq171?

 

Vet inte vad mer jag ska ta mig till.  Idag när jag var ute när jag stängde av motorerna så stog dom i kanske 20 sekunder och självtände båda två!  



Senast ändrad av Stoffe79 | 28 maj 2012 | 22:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla upp om tändningen går att ställa eller om det finns något som påverkar tändinställningen t ex vid kraftig acceleration (förr satt det på bilmotorer en vacuumslang mellan insug och fördelare). Kanske kan vara på nått annat sätt på din motor. Men en för högt ställd tändning kan få stiften att bli så pass varma att du får glödtändning. Vet inte om en för mager bränsle/luftblandning kan ge samma problem. Kan vara värt att fundera på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn självgår kan det ju vara både för tunn blandning (insidan på cylindern överhettar och glödtänder av det) eller för fet blandning (sotavlagringar och oförbränt bränsle som tänder av kompressionen), och det låter som om det är något av dem i det här fallet.

Vilket av dem det är kan man se på tändstiften. För tunn blandning gör stiften vita, för fet blandning gör dem svarta (sot eller oljigt klet). Rätt bränsleblandning brukar ge lite rödbruna stift, ser nästan ut som rost.

Kan hända att det också låter lite olika, när jag haft motorer som gjort så p.g.a. sotavlagringar har den också låtit lite skumt, typ som en dieselmotor. Såvitt jag kan komma ihåg gjorde det inte så då det var för tunn blandning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonten

nu vet jag inte vad du har för förgasare(insprutning?) ,men på en del så finns det en shut off valve. det är en strömstyrd ventil som stäger bränsletillförslet när man slår av motorn. funktionen finns just för att motverka glödtändning. http://www.e9-driven.com/Public/Library/BMW-E9-Manual/pages/en/13000550.html#refertoc

det är nr 3 på bilden

ligger ström på är den öppen och släpper förbi bränsle. bryts strömmen stängs bränslet. 

kärvar den så sugs bränslet in och man får glödtändning. gäller dock bara förgasarmotorer

 

så enkelt är det:)

mvh jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är original solex förgasare på motorn. Vet inte om dom har en sån ventil? Ena motorn har en helt nyrenoverad topp. Så sotavlagringar borde man kunna utesluta. Alla nålar står som dom ska göra enligt manualen. Det är just att det är exakt samma symptom på båda motorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är samma Solex PAI44 som många andra VP-motorer så har den inte nån sån ventil. Så så länge motorn snurrar och suger i sig luft kommer den också få bränsle, och lufttillförseln blir ju aldrig lägre än tomgång. Om den då av nån anledning tänder blandningen, så går ju motorn.

Ta ut ett par tändstift ur vardera motorn och se hur de ser ut (eller ta med ett par bilder hit). Det kan säga rätt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollat oljan? Har bensin på någon väg tagit sig ner i oljan kan motorn tända i vevhuset. Har varit med om det en gång och det tog sig uttryck som du beskriver. Det var ioförsig på en volvo B20 i en bil men principen är ju den samma.

/jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ner och kolla stiften igen, har för mig att jag kollade dom förra året och dom såg ok ut.

Vi kör uteslutningsmetoden.  Det jag gjort är.....

 

Testat med högre oktan tal.  dvs 98 oktan och oktan booster. 

Har sprutat in vatten i förgasarna för att få bort sot avlagringar.

Kollat så det är rätt stift. Är rätt enligt volvo penta.

bränsle luft nålen står nu 2 varv ut enligt texten som finns på detta forum.(  har äldre varianten med utanpåliggande fjäder)

Har kollat motortempen med ir mätare och den håller runt 82 grader, vilket är som det ska.  temp mätaren visar på det gröna, 3-4 mm från rött när jag kör i marsh fart. vilket jag har hört att den brukar ligga på, på dom äldre givarna.

 

Kan det göra skillnad om jag skulle rika på luftnålen?



Senast ändrad av Stoffe79 | 29 maj 2012 | 08:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte se på kylvattentemperaturen om insidan på cylindern är för varm p.g.a. tunn blandning (det är en väldigt lokal värme).

Det där med oktantal på bensinen är ett blindspår, om du inte har turbo och ett par snäpp högre laddtryck än en normal motor. Om motorn spikar är det isåfall p.g.a. för hög temperatur eller tidig tändning.

Även om tändstiften ser okej ut, så kan man läsa en del saker av färgningen. Speciellt brukar de bli vita (vilket bara får dem att se nyare och fräschare ut) om man har för tunn blandning.

Testa ge den lite rikare blandning (justera förgasaren) och se om det hjälper. Om inte, testa en tunnare istället.



Senast ändrad av jstck | 29 maj 2012 | 09:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med ventilspelen? Mina bilar brukade glödtända då det var för litet . Kräver omgående åtgärd för annars pajar dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är hydrauliska ventillyftare på den.  så går inte att jystera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mager blandning brukar ge för varma tändstift . Då brukar de bli vita istället för bruna och risk för självtändning.

Är du säker på att tändningen verkligen blir avslagen så inte något glappar där? Det går väl att mäta med voltmeter?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om tändningen inte är avslagen skulle motorn inte stanna alls, nu stannar den ändå efter 10 sekunder eller så. Det skulle ju kunna vara nån sorts glapp, men det låter lite långsökt.

Om den har tjuvgått på det här viset, om du startar den direkt efteråt och kör i bara några sekunder, gör den så fortfarande då?



Senast ändrad av jstck | 29 maj 2012 | 14:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar avstängningen? På mina utombordare är det kortslutning som gäller och glappar det hackar stoppandet, vilket händer.

Är det elektronisk tändning och någon slags jordning eller avbrott som ska till för att stoppa aq171 motorerna?

Är inte själva motorn för varm med stift eller sot eller ventiler så ligger det nära till hands att misstänka något elektriskt fel på tändningen. Lika på båda motorerna tyder också på det,

Har trådskaparen rivit i det elektriska och någon tamp hamnat fel sida strömbrytare så viss spänning finns kvar efter stoppförsök.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...