Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
katta57

Vad gör vi med båten?

Rekommendera Poster

Har blivit ägare till en fin Kabin Kvarken  pga anhörigs bortgång och har en massa funderingar nu.Vi försöker sälja båten men det går dåligt bla eftersom vi inte vet så mycket om henne.Den är i behov av ny lack bla.utvändigt,står fortfarande med glycol i motorn är med andra ord  inte vårrustad.Eftersom vi inte har båtplats står hon på land..och torkar..Vad kan vi noviser göra för att hon inte ska ta för stor skada.. i väntan på någon entusiast som vågar?..tilläggas ska att hon har varit sjösatt varje år.

post-10009728-1394235983,8501_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte påstå att jag är någon träbåtsexpert... Men ska den stå kvar på land en okänd tid så hade i alla fall jag hängt i en vattenslang och fyllt upp henne till vattenlinjen så hon får svälla lite. Under förutsättning att inget elektriskt/mekaniskt får vatten på sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin båt. Blir den inte såld måste ju priset vara fel?

Att fylla lite vatten i skrovet något dygn är ju inte fel, men inte för mycket. Båten är inte byggd för att tåla belastningen som blir av att agera swimingpool.

På en båt kilade vi i fendrar och lite tomdunkar under durkarna innan vi fyllde vatten. Påsåvis blir det inte lika stor volym vatten som behövs för att komma upp lite högre. Säkra flykropparna ordentligt så att de inte flyter upp bara.

Våta filtar funkar också bra.

De flesta träbåtar tål ett par år på land utan att ta alltför stor skada. Viktigt att den är övertäckt bara. Vatten uppifrån förstör mångdubbelt mer än vatten nerifrån. Skuggan skyddar dessutom mot överdriven uttorkning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ser ut att vara en trevlig båt. Om ni nu inte kan sjösätta så flytta henne till en skuggig och lite fuktig plats, gärna i lä, så att hon inte torkar ur så mycket.

Jag skulle nog inte vågat mig på att fylla båten med vatten p.g.a. risk för mögel och för stor last på skrovet inifrån.

Jag hade nog satsat på hus av mörka pressar som skyddar mot ljus, regn och torka och att att blöta marken under båten i stället så att luften kring båten är fuktig. Vattenånga tränger lättare in i trä än flytande vatten.

 



Senast ändrad av Pierina | 25 juni 2009 | 14:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för tipsen nu vet vi lite mer hur vi ska tänka *s*.

Ang.priset så är vi öppna för bud..

Katrin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är ju en fantastiskt fin båt så de vore ju synd om den ska stå på land o torka, kan du inte lägga henne vid en boj ute i sjön? det funkar bra som förvaring, annars funkar ju blöta mattor och skugga rätt bra också....är båten byggd i mahogny?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blöta mattor på däck o.dyl ?

Känns för osäkert att sätta henne vid någon boj i blåsiga Öresund.

Ja det är en härlig båt,fin invändigt med behov av renovering utvändigt..

  

 



Senast ändrad av katta57 | 26 juni 2009 | 00:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck. Lägg inte ut såna där bilder. Jag får sug i köptarmen. Men jag ska inte ha en träbåt.... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också att båten ser fin ut. Men liksom många andra drar man sig för att det ska bli för mycket jobb med att underhålla skönheten. Har dock aldrig haft en träbåt så känner inte till sanningshalten i det... eran båt har väldigt tilltalande linjer, synd om hon inte kommer i sjön...

 



Senast ändrad av Knoparn | 26 juni 2009 | 18:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojoj vilken historia detta blir.Båten ser ut att bli köpt av båtbyggarens barnbarn och ska tillbaka till sin födelseplats -varvet.*s* Jag börjar tro på sagor!..

Tack för alla tips och inlägg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul! Framförallt att den kommer i sjön där båtar ska vara!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...