Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sege

AQ151 går lite varm

Rekommendera Poster

Min AQ151 i min Flipper Flash ligger precis på strecket till rött när jag kör fullvarv. Måste vara oljetemp den mäter, max är 240 och den börjar med gult på 100.

Kan man montera dit vatten-tempmätare på något sätt för att få koll på det? Den kokar inte eller något sånt men nästan rött när vattnet är kallt bådar inte gott för varmare vatten i sommar?

Minns inte hur den var förra året men lite lägre tror jag, andra säsongen med den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Är du 100% på att du inte blandar Fahrenheit och Celcius ? Hur som hellst så en vatten temp mätare ska inte vara svårt att eftermontera. Gå in på tex www.marinepartseurope.com och sök upp din motor, då kan du se var givaren ska monteras. Sen kan du i princip köpa givare o instrument var som hellst (Seasea,Hjertmanns,Biltema). Har du eller kan du låna en Ir-termometer kan du checka om visad temp är rimlig.

Lycka till.

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter skumt att du skulle ha en oljetempmätare och ingen vattentempmätare...

Ser den ut såhär, (som på min aq151), så är det en helt vanlig vattentempmätare....

Min går upp förbi P:et och backar sedan tillbaka till ungefär M:et när termostaten öppnar. Tror det skall vara vid ca 82 grader celcius.

Men ok, något strul har du nog eftersom din mätare går in i det röda. Kollat impeller och sjövattensilen samt glykolvattennivån?

 

post-27849-1394235983,6205_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så där ser den ut ja. Tänkte inte på att det kunde vara Fahrenheit, så det är det då ja. Min går ungefär som din på tomgång men när jag varvar på lite hårt så så nosar den på det röda innan jag inte vågar mer och går ner på runt 4500 rpm. Då håller den sig okej, runt P't skulle jag tro. Så termostaten verkar lira. Vet att jag såg den dyka så där när jag varmkörde på land efter lite kamremsbyte och dylikt.

Färskvattenkylningen ser bra ut, jag har vatten upp i röret ungefär så det ska nog vara fullt. Impellern är hel, jag hade ut den i vintras men den kanske det kan vara läge att byta. Vet inte om en impeller kan ge sämre effekt om den är lite torr kanske? Då är det nog ett bra förstasteg.

Några problem att byta impeller när båten ligger i vatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den skall gå att byta även i vattnet. Jag har gjort det en gång på en aq205 och då rann det i och för sig in några liter vatten medan jag genomförde bytet. Det finns säkert något knep för att undvika detta och jag gissar att det har betydelse hur högt motorn står i förhållande till vattenytan men det skall i alla fall gå utmärkt att byta impeller i sjön.

Om det inte är impellern så kanske du har en kylare, (den röda värmeväxlaren), som är igensatt? Kan få in snäckor o annat smuts där om silen i silhuset inte stoppar som det skall. Finns hyfsat billiga packningssatser att köpa om du vill ta isär kylaren och sätta ihop igen. Jag kan scanna några sidor från verkstadshandboken om du vill ge dig på denna renovering. Vidare kan det väl sedan vara en igensatt oljekylare eller möjligen igenrostad kyllimpa eller igensatta kanaler i motorn gissar jag. Även detta skall gå att fixa i vattnet men du bör väl plugga igen kopparrören om du tänker låta den stå obevakad antar jag.

Jo just ja, det kan såklart vara cirkulationspumpen också. (sitter innanför vänstra remskivan)

Tycker dock inte att det är så farligt om mätaren närmar sig det röda om du kör länge på max. Det väsentliga är väl hur den uppför sig vid säg ett ansträngt marschläge. Vart står pilen då? Är inte säker men jag har för mig att aq151:an ofta beskrivs som att det kyler lite på gränsen till klent. 

Lycka till !  Vore superkul om du ville återkomma när du hittat felet så man får veta vad det var...

 

Mvh / Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typfel på dessa motorer, min AQ171 (samma bara att 16v istället för 8v) gjorde även samma. 3 kompisar med AQ151 betedde sig lika. Alla hade fungerande kylsystem och termostat på 82ºc, och motorn gick rätt temp. Felet är i att mätaren och givaren inte är rätta paret från fabriken av någon anledning.

Nästan varje AQ131/151/171 ägare strular med detta problem, har sett över 10 av dessa fall under årena, fast jag är rätt ung.

Felet är tillrättat med nyare SP250 motorerna från 1990-> då de har ny instrumentpanel.

100ºF som står minst på mätaren är ju 36,7ºc och 240ºF är 116ºc, så det att den står på rödlinjen betyder ju redan 100ºc.

Om du vill försäkra dig om saken, lånar du en infraröd mätare, och skjuter runt på motorn med den för att mäta temp:

http://images.google.fi/images?hl=fi&um=1&sa=1&q=infrared thermometer&aq=f&oq=

 

Jag har försäkrat mig om rätta 82ºc temppen på min motor med att jag har programmerbar insprutning monterad, och även med en annan digitalmätare.

 

Som korrigering monterade jag ett motstånd mellan kabeln till mätaren från givaren , så att nu vid körning står den aningen mer än upprätt, alltså mot ca 170ºF så runt 80ºc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har exakt samma problem på mina aq171 motorer  när jag ligger på runt 4500 i varv så är dom väldigt nära det röda, kanske 2-3 mm där ifrån.  Vet inte riktigt hur jag ska lösa det?  Det pendlar väldigt mycket i temp, på tomgången och i låga varv så är motorn ganska kall och nålen pekar mer åt vänster, men så fort jag gasar på så sticker nålen iväg åt höger och närmar sig det röda.  Ska inte tempen vara väldigt stilla lixom eller är det vanligt att den varierar så kraftigt beroende på motorvarv?

Allt verkar funka, är ny impeller på också.  Grejen är att nu när jag var ute för några dagar sen så såg jag på ena motorn att det började koka lite i ena värmeväxlaren, det kom lite vatten ånga ur den så jag slog snabbt av på farten på den motorn.  Börjar tro att det har nått med termostaten att göra, för en gång när jag var ute och körde, jag låg i runt 4500 i varv på båda motorerna så helt plötsligt bara sjönk tenmpen till runt mitten av mätaren då den var nära rött några minuter innan. Det har aldrig hänt igen utan dom ligger väldigt nära rött då jag ligger på runt 4500 i varv.  Vore ju bra att få dom att gå lite kallare, för som det är nu så får jag alltid ha järnkoll på tempen när jag är ute och kör med båten.

Hur kan jag på ett enkelt sätt se om termostaten funkar som den ska? Det ska väl sägas att motorerna inte gått på lite över 6 år, kan det vara så att termostaten rostat ihop och går trögt på nått sätt?



Senast ändrad av Stoffe79 | 01 juli 2009 | 14:19



Senast ändrad av Stoffe79 | 01 juli 2009 | 14:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan defintivt vara värt att kolla termostaterna om de inte varit körda på så många år.

Man kollar dem genom att koka dem i en kastrull på spisen tillsammans med en stektermometer. Den skall börja öppna vid 82 grader celcius och vara fullt öppen vid 92.

Termostater är ganska billiga och om de nu är rätt så gamla samt att du är lite tveksam till din kylning så skulle jag byta dem direkt och sova lite tryggare.

Vet du vart de sitter? Den röda värmeväxlaren sitter ihop med topplocket via en 90-graders aluminiumböj. Den sitter med två skruvar i var ände och därinne döljer sig termostaten. Enkel att demontera.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm var nere idag och skulle byta termostater på motorerna, och då visade det sig att det inte satt några där, antagligen hade förra ägaren tagit bort dom.  Det förklarar ju varför temp mätaren gått så mycket upp och ner.  Men frågan är ju varför han tagit bort dom?

Hur som helst så lär ju inte motor gå svalare när man sätter dit termostaterna. Men jag testade och starta upp motorerna nu och dom gick betydligt fortare upp i arbets temp nu i allafall, termostaterna öppnade vid runt 80 grader också, jag mätte med en IR temp. Jag kollade på temp mätaren också på tomgången när termostaterna hade öppnat och då var temp mätarna väldigt nära rött, jag tycker bara det är konstigt att mätarna ska ligga 3-4 mm från rött när motorn har normal arbets temp, det finns ju inte så mycket spelrum direkt när det är så.

Vore ju intressant hur ni andra har det på tempen, liggar alla väldigt nära rött när ni ligger på runt 4500 i varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Har haft samma problem med min AQ151:a, vid fulla varvtal gick motorn het. Orsaken var igensatta kylkanaler i avgaslimpan, när man körde på fulla varv släpptes inte tillräkligt med sjövatten igenom. Efter att ha bytt termostat och impeller tog jag bort avgaslimpan och rensade kylkanalerna och först efter det började kylningen funka som den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, intresseant!

Min 151:a ligger också snällt och fint i temp på lägre varv men lägger sig en millimeter in i det röda om jag kör länge runt 4500 varv. Gick din ännu varmare?

Hur gjorde du rent kanalerna?

Mvh / Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att ta bort termostaten är ett klassiskt bondtrick för att kunna köra en motor med tilltäppta kylkanaler en eller ett par säsonger till. vilket bara förvärrar situationen. Motorerna mår inte bra av det, låg drifttemp betyder högre bränsleförbrukning och mer slitage, för hög drifttemp kan betyda att motorn kokar och skär. Vanligtvis rör det sig om sjövattenkylda motorer som blir fulla med slam och rostpartiklar som samlar sig i trånga passager inne i motorblocket, exempelvis runt bakersta cylindern. Även om området runt tempgivaren visar på acceptabla (varierande) temperaturer kan andra delar av motorn ha för hög temp om motorn är full av slam, rost.

enda gången det kan vara ok att ta bort termostaten är för att kunna ta sig hem om motorn går för varm, alltså bara i nödfall, och då med extremkoll på tempmätaren.

smuggler28  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min började gå för varm först vid ca. 5000 varv, vid 4500-4700 (marchfart) gick den lite varmare än normalt men kokade inte. Till saken hör kanske att motorn är sötvattenkyld, är den sjövattenkyld kan det ju bete sig lite annorlunda. När jag tänker efter var det säsongen före rensningen av limpan den betedde sig så, nästa vår  gick motorn het så fort jag belastade den lite mer. När jag tog lös avgaslimpan och provade med trädgårdsslangen vid vattenintaget på undre sidan av limpan kom det knappt nåt vatten igenom, så det var inte svårt att förstå var felet låg. Massor av små rostflagor som tagit fast och proppat igen kanalerna. Rensade med järntråd (grov), borrmaskin, allt jag kunde få in i kylkanalerna. Hade också lös en kylpropp på undre sidan för att komma åt längre in. Höll på tills jag fick vattnet att flöda genom limpan. Fungerade bra resten av säsongen.

Visste dock att det var en originallimpa, över 20 år, så jag böt till en ny (pirat) i våras.

Örjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Göran!

Jag hade loss min avgaslimpa och visade upp den för ett Volvo Penta-varv. De bedömde att den var i toppskick. Alltså ligger mitt kylproblem någon annanstans. Jag gjorde rent kylarinsatsen och fick ut ca 20 små snäckskal men den var ändå inte så himla igensatt. Vidare till oljekylaren som var ca 10 % igenkleggad. Gjort rent den men när jag monterade tillbaka igår så lyckades jag slå av en vattenventil i mässing som sitter i botten på oljekylaren så jag har inte kunnat provköra ännu.

På varvet så sade meckarna att det är ovanligt att en sötvattenkyld aq151:a sätter igen kanalerna i motorn samt att cirkulationspumpen också är långsökt. Om problemet kvarstår fick jag tipset att söka i drevet samt kylslangen mellan drev och motor. Tydligen kan den slangen bilda en bubbla som går inåt och minskar flödet.

återkommer när jag provkört...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...