Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Engkvist

290 DP Backhake/backspärr problem

Rekommendera Poster

Hej alla entusiaster!

Jag har problem med att backhaken greppar drevet endast vid ungefär tre av tio försök, då jag lägger i backen. Jag är helt novis på drev då detta är min första sommar med denna båt.

Finns det något jag kan göra utan att dra upp båten eller måste jag ha full åtkomst av drevet?

Om jag måste dra upp båten, kan man då få till det på någon timme? Måste drevet bort?

Jag har beställt och fått nya fjädrar, är det några andra reservdelar/specialverktyg som jag bör ha för att vara säker på att fixa problemet snabbast möjligt?

Mycket tacksam för ev idéer och felsöknings tips!

Med Vänliga Hälsningar

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Arrangemanget där backhaken sitter ska gå lätt att vrida i sidled. Man bör smörja med fett, olja eller kanske teflon spraj innan sjösättning. Om man inte gör det börjar det kärva med tiden och då greppar inte haken. Det kan vara det problem du har alltså ett ganska enkelt men för att fixa det måste båten upp eller du kan testa köra upp drevet samt hoppa i plurret och försöka vrida spraya tills det går lätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oftast beror problemet på att backhaken kärvar på styraxeln. Det finns en plåtbygel som ska hålla backspärren rak mot upphängningsgaffeln. Den brukar deformeras när backhaken kärvar, med resultat att backhaken står snett i förhållande till axeln som den ska greppa. Det brukar inte gå att smörja upp backhaken,utan att ta isär mellanhuset. Då måste både övre och undre växeln demonteras från mellanhuset och axeln pressas ut.  Man kan även borra hål i plåtbygeln, och skruva fast den i upphängningsgaffeln, för att den ska hållas i läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går alldeles utmärkt att smörja genom att spreja med kedjeolja eller teflonspray för att backhaken ska gå lättare i sidled. Så gjorde jag och det har fungerat klanderfritt. Innan sjösättning sprayar jag och vrider fram och tillbaka så det går lätt och smidigt. klart enklare än att demontera allt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för snabba svar!

De får bli att dra upp fröken en snabbis och prova om smörjningen räcker, till att börja med.

Tycker ni jag ska byta ut fjädrarna när jag ändå drar upp henne? Kanske är lite krångligt utan att montera ner drevet?

Fröken lider förmodligen av de välkända läckande powertrimcylindrarna, som gör att jag inte kan trimma ut drevet vid planing. Så de större drevoperationerna får vänta till hösten/vintern.

Tack än en gång!

 

/Fredrik



Senast ändrad av Engkvist | 23 juni 2009 | 23:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...