Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Orris27

problem motorer Volvo Penta D3 - D6 med EVC

Rekommendera Poster

Nej om jag har kört ett tag och vart uppe i plan så kommer den snabbare om jag sen stannar och ska dra iväg igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Rollen säger:

Det kan vara den variabla turbomekanismen som kärvar. 

Hur kollat man det? Mvh 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror på rollens teori! Turbon är variabel på dessa maskiner och har haft en del strul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, Vpd3 säger:

Nej om jag har kört ett tag och vart uppe i plan så kommer den snabbare om jag sen stannar och ska dra iväg igen.

Har VP en elektronisk styrning av motorn som inte tillåter fullt pådrag innan motorn nått en viss arbetstemperatur? I så fall måste motorn uppnå en viss temp innan den gr full effekt. En sådan givare kan också börja strula. Kolla med en verkstad som har ett instrument som kan läsa av eventuella felkoder från motorn.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-17 på 20:52, Vpd3 säger:

Hur kollat man det? Mvh 

Man kopplar på en vacuumpump på dosan som styr mekanismen, och ser om den rör sig normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har exakt samma problem som Landkrabba med min Penta D3 190 motor

det kan ta upp till 1-2 min innan motorn får ork. har kollat staget till vackumklockan,

det går lätt,  ibland kommer KOLLA MOTORN  MINSKAT MOMENT fram men är släkt

vid nästa start. inga koder i OEM mode.  Jag förstår att fler än jag haft detta problem

med D3 an.  Någon som kan tipsa mig om felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Svanander!

Är det samma problem om du testar att köra utan luftfiltret till turbon?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. har kollat utan luftfilter, dragit alla slangklämmor till bränslet, bytt båda bränslefilter, inget hjälper utan det blir snarare sämre vag gång. Sist jag var ute låg motorn på 1400 varv i 3 min sedan upp till 2000 varv och där var max, körde 15 minuter men den ökade inte.  Kollade reglagearmen till

vakumklockan den rör sig lätt, men så snart motorn startas så sugs klockan i bott och ligger

där konstant under alla varvtal och belastningar.  Turbon har bytts för ett år sedan,  när motorn funkade någorlunda så var turbotrycket  med fullt pådrag 0,4  under någon minut sedan ökade

det långsamt upp till 0,8 och sedan kom kraften i motorn och turbotryck  1,4 --1,5

Jag tycker att det på varv är ett väsande ljud från motorn, har kollat slangarna från turbo

till luftkularen men inget läckage.

Tacksam för alla förslag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hoppas jag skulle kunna få lite hjälp här. Jag har en D3 190 som sitter i en Westline 24 sport. Jag får upp felkod check engine torqe reduced. På verkstaden som för övrigt även gjort en stor service så alla filter etc är byta säger att min turbo strular. Detta tycker jag är märkligt för när jag köpte båten 2017 satt en ny turbo på den och har nu gjort ca 40 timmar. Jag har även efter detta kolla igenom och byt alla filter igen samt uppdaterat med ett sportluftfilter(tips från något forum) Men jag får fortfarande upp samma larm. Kollat i EVC och detta är felkoden: MID128, SID28, FMI0. Någon tipsar om att sätta en KCR box för att få bort dessa trubbel. Är det någon som testade detta? Fungerar det. Vill ju inte köpa en i onödan. Kanske tom någon som man kanske skulle kunna få låna och testa innan man tar upp båten?

 

Tacksam för alla tips

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik alltid trimboxar. Det hör inte hemma på någon motor. Optimerad mjukvara även kallat chip är det som gäller.

 

På en Volvo Penta D3 190 skall du dock inte ha något av detta. Den levererar redan max vad som är lämpligt av den maskinen.

 

Det är vanligt att turbons arm för den variabla geometrin kärvar. Den går ofta att smörja(finns beskrivet om du söker lite). Turbon är generellt en svag punkt och den mår inte bra av att bara stå still.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. 

 

Tack för snabbt svar. Då släpper jag boxar och chip. 

 

Det du talar om är det den så kallade VNT regulatorn? 

 

Mvh Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mange249:

På en Volvo Penta D3 190 skall du dock inte ha något av detta. Den levererar redan max vad som är lämpligt av den maskinen.

Hej Mange 249, vill inte kapa tråden, men en snabb fråga; har en D6 370 ännu kapacitet för att kunna chiptrimmas ? Speciellt tänker jag på kanske 30 - 40 hp till i övre mellanregistret så att det inte anstränger drevet vid planingen.

Min gamla D4 260 programvaruchippades till ca 320 hp och var ännu i gott skick efter totalt 1 300 h (varav ca. 700 h chippade) men den var ju inte toppmodellen av D4:n annat än några år när den var ny...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev MinorOffshore:

Hej Mange 249, vill inte kapa tråden, men en snabb fråga; har en D6 370 ännu kapacitet för att kunna chiptrimmas ? Speciellt tänker jag på kanske 30 - 40 hp till i övre mellanregistret så att det inte anstränger drevet vid planingen.

Min gamla D4 260 programvaruchippades till ca 320 hp och var ännu i gott skick efter totalt 1 300 h (varav ca. 700 h chippade) men den var ju inte toppmodellen av D4:n annat än några år när den var ny...

 

Jag är alltid lite tveksam till att chippa båtmotorer då de går så pass hårt. Om du skulle hitta att 370 delar longblock med ett starkare syskon skulle jag tro att det kan fungera, men annars skulle jag nog personligen vara lite feg då ett ras kostar alldeles för mycket.

 

Var oavsett mycket noga när du väljer ev leverantör av chip. Långt ifrån alla är bra på det de gör. Vissa köper dessutom bara in mjukvaran och vet på så sätt ofta inte ens vad de säljer. 

 

Nu låter jag negativ, men gillar att trimma motorer och har kört med en del roliga recept. Det handlar i slutändan mycket om hur man kör. Bra färsk olja, alltid bra temp på oljan innan man belastar och bara korta stunder på fullgas/fullvarv. Då håller det ofta som det ska:)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen78:

Hej. 

 

Tack för snabbt svar. Då släpper jag boxar och chip. 

 

Det du talar om är det den så kallade VNT regulatorn? 

 

Mvh Jörgen

Stämmer bra, Rollen mfl har diskuterat det tidigare i tråden. Felkoden borde ge en fingervisning om felet, vet du vad de står för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Mange249:

Stämmer bra, Rollen mfl har diskuterat det tidigare i tråden. Felkoden borde ge en fingervisning om felet, vet du vad de står för?

Hej, inte mer än det som står i tråden dessvärre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej följt denna tråd. Har problem med min D3. Fråga hur får jag bort värmeskyddet så jag kommer åt vacumklockan och kan smörja dragstången?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 705HT,

 

Jag har för mig att det var någon form av metallhake som håller fast det silverfärgade skyddet.

Inne i själva tyget alltså, typ bak-kant...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla denna också:

Du behöver "motionera" stången också, så den rör sig 🙂

 

Redigerad av MYYsan
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...