Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Wacko

Fästa dragblock till vattenskidor

Rekommendera Poster

Hej!

Är relativt ny på det här med vattenskidor och ring efter båt. Har en buster L och har köpt dragblock och lina och provåkte under midsommar helgen. Problemet jag har är att fästöglorna på bustern sitter nästan i linje med vattenytan vilket gör att linan skär ner lite då och då vilket inte är så bra åkmässigt. Finns det nåt annat sätt att fästa i, typ knaperna med förlängning eller dylikt. Hur gör ni andra busterägare?

Vet att alternativet med att köpa vattenskidbåge är antagligen det bästa men hålet i plånboken efter båtköpet är fortfarande lite för stort för sådana inköp.

mvh Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan du fästa linan i knaparna. Låt linan bilda ett långstäckt Y tillsammans med dragblocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag förvisso inte en Buster men jag kör med dragblocket fästat i knaperna, går hur fint som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänkte också att det gick att fästa där, är dock orolig över att man går i motorn då den är rätt mycket bredare/större här uppe än längre ner vid öglorna. Någon Buster ägare som testat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt linan in knaparna inte i stål handtagen nere vid vatten ytan

 

 

MVH:SUZUMAR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har heller ingen Buster men jag har förlängt mitt dragblock med ca 1 m lina i varje ända för att få blocket att löpa fritt bakom motorn.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv ingen Buster utan har två ögglor en bit ner på akterspegeln. Men knaparna ska ju fungera utmärkt, ska la tåla att hålla fast båten i lite oväder så då lär de ju klara lite skidor.

För att komma undan motor så är det ju rätt enkelt att förlänga eller byta lite en längre lina till dragblocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad har du för motor? prova att fästa dragblocket i knaparna och se om det går bra att ha det där, själv har jag fäst i knaparna och har en 50 hk fungerar utmärkt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...